COACH LOGIN
10000 calorieen niet genoeg

“10.000 stappen is niet genoeg. Maak er maar 15.000 van”

10.000 stappen per dag is een veelgehoord doel. Nieuw Engels onderzoek toont echter aan dat een extra 5000 stappen effectiever is in het beschermen van je hart.

Conducteur gezonder dan bestuurder

Het was ook in Engeland, zij het 70 jaar eerder, dat voor het eerst het verband werd getoond tussen fysieke activiteit en de kans op hartklachten [1]. In een beroemd onderzoek bleek dat de conducteurs in Londense bussen minder vaak hartklachten hadden dan de bestuurders. De conducteurs liepen continu door het gangpad, terwijl de chauffeur stil zit.

Die conducteurs liepen echter niet met een stappenteller. Hoewel het verband tussen fysieke activiteit en een lagere kans op hart- en vaatziekten inmiddels herhaaldelijk is aangetoond, is dat bekende getal van 10.000 stappen niet bevestigd in onderzoek als beste richtgetal hiervoor.

Hoeveel stappen zijn optimaal om hart- en vaatziekten te vermijden?

Onderzoekers van de University of Warwick wilden daarom meer inzicht in de exacte hoeveelheid fysieke activiteit die benodigd is om de kans op hart- en vaatziektes te beperken en andere ziektes veroorzaakt door overgewicht [2]. Ze publiceerden de resultaten deze maand in The International Journal of Obesity.

Omdat die conducteurs inmiddels vervangen zijn door automaten klopten de onderzoekers ditmaal aan bij een postbedrijf. Zo konden ze de postbezorgers die de hele dag lopen vergelijken met de administratieve medewerkers die zittend werk verrichten.

In totaal deden 111 medewerkers mee, waarvan de meesten in de leeftijd tussen 40 en 60 jaar zonder bestaande hartklachten. Ze maten de omtrek van de middel, BMI, bloedsuiker en cholesterol. Allemaal zaken die, indien verhoogd, het risico op hart- vaatziekten verhogen.

Vervolgens lieten ze alle medewerkers een fitnesstracker dragen, zowel op het werk als thuis. Hierna beoordeelden ze de activiteit, onder andere aan de hand van het aantal uren dat er dagelijks gelopen of gezeten werd. Ook werd het aantal stappen vastgelegd. De verschillen waren, niet geheel verassend, groot. De kantoor medewerkers zaten soms wel 15 uur per dag terwijl de postbezorgers tijdens het werk nauwelijks zaten en dus veel minder tijd zittend doorbrachten.

“Een uur langer zitten per dag verhoogt kans op hart- en vaatziekten met 20%”

Dit vertaalde zich in grote verschillen in het risico op hart- en vaatziekten. De zittende medewerkers hadden een grotere omtrek van de middel, een hoger BMI en slechter bloedsuiker en cholesterol. Voor ieder uur dat de medewerkers per dag zittend doorbrachten, werd de kans op hart- en vaatziekten met 20% verhoogd.

Andersom verlaagde alle tijd die staand of lopend werd besteed de kans op hart- en vaatziekten.

Het grootste voordeel werd behaald door de mensen die het meest actief waren. De postbezorgers die iedere dag langer dan 3 uur liepen en daarmee minstens 15.000 stappen maakten (zo,n 11 kilometer), hadden over het algemeen een normaal BMI, normale omtrek van de middel en normale bloedsuiker- en cholesterolwaarden. Anders dan hun zittende collega’s bleek hieruit dus geen verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

“Get up, stand up”

“Ja, zo kan ik het ook”, hoor ik je al zeggen. Handig als je een lopend beroep hebt. De kantoormedewerkers zullen er persoonlijke tijd voor moeten opofferen om dagelijks 3 uur te lopen. Simpelweg meer tijd vrijmaken om te bewegen is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

In dit onderzoek werd naast lopen echter ook staan als positieve invloed gemeten. In een recent artikel schreef ik nog over een ander onderzoek waaruit blijkt dat je 30% meer calorieën verbrandt door staand te werken in plaats van zittend.

Morgen dus even bij je baas aankloppen dat je een goede manier hebt gevonden om het ziekteverzuim te verlagen. Bureau’s waaraan je staand kunt werken. Helemaal fantastisch zou natuurlijk zijn om niet aan, maar op een lopende band te werken. Zou ook leuke filmpjes opleveren.

Referenties:

  1. J.N. Morris, J.A. Heady, P.A.B. Raffle, C.G. Roberts, J.W. Parks, CORONARY HEART-DISEASE AND PHYSICAL ACTIVITY OF WORK, The Lancet, Volume 262, Issue 6795, 1953, Pages 1053-1057, ISSN 0140-6736, http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(53)90665-5.
  2. Tigbe WW, Granat MH, Sattar N, Lean ME. Time spent in sedentary posture is associated with waist circumference and cardiovascular risk. Int J Obes (Lond). 2017 Mar 7. doi: 10.1038/ijo.2017.30. [Epub ahead of print] PubMed PMID: 28138134.

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie