COACH LOGIN
staan-in-plaats-van-zitten-uitgelicht

30% meer calorieën verbranden door staand te werken

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Door te staan achter een bureau in plaats van te zitten tijdens werk of studie, kan je  30% meer calorieën verbranden.

“Langer zitten, sneller obese”

Na het eerdere artikel over dansen ga ik nog even verder in het rijtje: “Makkelijke manieren om calorieën te verbranden”.

Als je in een bedrijf op zoek gaat naar efficiëntere manieren van werken, ga je op zoek naar “de grote vissen”. Het liefst naar de grootste vissen die rond je boot zwemmen. Waar de meeste winst te behalen is, met de minste moeite. Daarbij begin je vaak bij de processen met de hoogste kosten. Als het gaat om het voorkomen of bestrijden van obesitas komt dat neer op: de makkelijkste manieren om het grootste effect op je voedingsinname of verbruik te hebben. Met als doel tot een gezonde balans en gewicht te komen. schermafbeelding-2016-11-25-om-12-19-24

Tijdens research voor een ander artikel kwam ik een onderzoek tegen uit 2012, verricht aan de universiteit van Minneapolis[1]. De onderzoekers brengen ter introductie de omvang van obesitas in de V.S. in kaart en wijzen onder andere op het verband tussen zitten en obesitas.

Ze wijzen onder andere op eerder onderzoek van de Mayo Clinic waaruit bleek dat een testgroep van mensen met “lichte obesitas” gemiddeld 2 uur per dag langer zat dan een testgroep “slanke” mensen [2]. Het verschil tussen “lichte obesitas” en “slank” was in dit geval een BMI van gemiddeld 33 versus een BMI van gemiddeld 23.

Er werd berekend dat als de deelnemers met lichte obesitas hetzelfde gedrag zouden vertonen als de andere groep, ze 350 kcal per dag extra zouden verbranden. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. De tabel vertegenwoordigt de verdeling van nonexercise activity thermogenesis (NEAT). De energie die je verbruikt tijdens alledaagse bewegingen. Daar valt ook werk onder of andere omstandigheden die we niet van de een op de andere dag kunnen veranderen. We kunnen niet allemaal opeens 8 uur meer per dag gaan bewegen in plaats van zitten.

Staand werken in plaats van zittendanniestand_chair

Het onderzoek uit Minneapolis kijkt specifieker naar het effect van het omruilen van zittend werken voor staand werken. Een praktischer alternatief voor mensen met een zittend beroep. Zitten is een grote vis als het gaat om de tijd die je er dagelijks aan spendeert in vele beroepen. Maar wat levert het nu op als je zou gaan staan?

Ze lieten 20 studenten (10 mannen, 10 vrouwen) eerst 45 minuten aan een traditioneel bureau zitten en de volgende dag 45 minuten aan een staand bureau (type rechts getoond). Doel was natuurlijk het energieverbruik te meten. Ter verdediging van de foto rechts: het is een bureau bedoeld voor scholen, waarschijnlijk in de bijbelgordel van de V.S.

Hieronder zie je de resultaten. Acht uur staand werken, zou een verschil van 160 kcal betekenen. Wat op zich grappig is omdat het bijna hetzelfde effect is als het alternatief van de Mayo Clinic. Zij verwijzen er naar dat arbeiders 1920 in Minnesota 150kcal verbranden tijdens het lopen van de 2,6 kilometer naar hun werk. Maar ik leef niet in het Minnesota van 1920, ik gok jij ook niet. Ik werk thuis en daarvoor werkte ik zo’n 25 km van huis.

schermafbeelding-2016-11-25-om-12-54-13

Het zitten, gemiddeld zo’n 12 uur per dag achter de laptop, vervangen door staan. Dat zou een beter alternatief voor mij zijn als ik op een energieoverschot zat. Het zou zo’n 225 kcal betekenen als ik mag doorrekenen.

Om het in perspectief te plaatsen:

Snickers: 303 kcal

Referenties:

  1. Reiff C, Marlatt K, Dengel DR. Difference in caloric expenditure in sitting
    versus standing desks. J Phys Act Health. 2012 Sep;9(7):1009-11. PubMed PMID:
    22971879.
  2. Levine JA, Lanningham-Foster LM, McCrady SK, et al. Inter-individual variation in posture allocation: possible role in human obesity. Science. 2005;307:584–586.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen.

Plaats een reactie