COACH LOGIN
afvaltips

5 Afvaltips met behulp van slim sporten en eten

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Op deze website vind je een breed aantal artikelen waarin wordt beschreven hoe je verantwoord aan je gewicht kunt werken en hoe je jouw vetverbranding op gang kunt krijgen. Om je te voorzien van nog een extra bron aan informatie willen we je hierbij een vijftal tips geven die je kunnen helpen bij het bereiken van je vetverbrandings of gewichtsbeheersings doelstellingen.

Eet vaker per dag een kleinere maaltijd

Het is in de westerse samenleving een normale verdeling om de dag te starten met een ontbijt, in de middag te lunchen en in de avond het avondeten naar binnen te werken. Ontbijt, lunch en diner staan eigenlijk vast voor veel mensen. Deze verdeling kan er helaas toe leiden dat je dagelijks 3 forse maaltijden tot je neemt. Hierdoor is het aannemelijk dat je meer calorieen per dag opneemt dan dat je daadwerkelijk verbruikt en dus nodig hebt. Overtollige calorieen worden opgeslagen als reserves in de vorm van vet.

Wanneer je de maaltijden slimmer verdeelt over de dag en dus frequenter een maaltijd eet is de kans groot dat elke portie je voorziet van de juiste hoeveelheid calorieen. Dat de laatste maaltijd na 20:00 uur plaatsvindt maakt niet zozeer uit, indien je geen calorieoverschot realiseert voor de dag. Immers, je komt niet aan door laat in de avond te eten, maar door meer calorieen te eten dan dat je verbruikt.

Sla het ontbijt niet over

Een ander fenomeen in de westerse samenleving is het tempo en de druk waarin het leven geleid wordt. Daardoor wordt vaak het ontbijt in de ochtend overgeslagen, terwijl dit een van de belangrijkste maaltijden van de dag is. Na een lange nacht slaap is je lichaam door de bouwstoffen en brandstoffen heen. Om ervoor te zorgen dat het geen spierreserves gaat aanwenden als energiebron is het van belang om een ontbijt te nemen met voldoende proteine. Daarnaast breng je door de dag te starten met een ontbijt je metabolisme op gang. Sla je het ontbijt toch over? Dan is de kans erg groot dat je tijdens de lunch zoveel trek hebt in eten, dat je meer eet dan je nodig hebt, met de nodige gevolgen van dien. En wat te denken van de insulinepiek die je daarmee creeert? Een after-lunch-dip gegarandeerd.

Eet langzaam

Net als in het bovenstaande voorbeeld, wordt door de drukte van het dagelijkse leven het eten snel naar binnen gewerkt. Wanneer je snel eet, is de kans groot dat je teveel eet. Je lichaam geeft het signaal af dat het brandstoffen nodig heeft. Indien je deze zeer snel toedient, zal het lichaam hier tijd voor nodig hebben om op te reageren en het signaal af te geven dat de brandstoftank weer is bijgevuld. Indien je snel je maaltijden naar binnen werkt is het ook nog eens zo dat je niet goed kauwt. Dit maakt de verwerking van je maaltijden een stuk zwaarder voor je maag en darmstelsel. Eet daarom langzaam en geniet meer van je maaltijd.

Eet voldoende groente en fruit

De voordelen van het eten van voldoende groente en fruit in een uitgebalanceerd voedingspatroon kunnen niet vaak genoeg onderschreven worden. Niet alleen leveren ze vitamines en mineralen, maar fruit en groente bevatten veel voedingsvezels. Daarbij bevatten veel groentesoorten minder calorieen dan andere voedingsmiddelen waardoor je hier meer van kunt eten.

Blijf in beweging

Afvallen en gewichtsbeheersing gaan hand in hand samen met de hoeveelheid calorieen die je per dag opneemt en verbrandt. Dit leidt dagelijks tot een calorietekort of een calorieoverschot. Het behoeft geen verdere uitleg dat wanneer je weinig activiteiten ontplooit dat je snel aan een calorieoverschot zult komen. Wees daarom slim en beweeg. Werk je op kantoor, neem dan de trap in plaats van de lift. Loop een rondje tijdens de lunch en fiets naar je werk. Deze slimme aanpassingen kunnen samen met de andere tips al snel leiden tot mooie resultaten.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie