COACH LOGIN
afslankplan

Een persoonlijk afslankplan maken en doelgericht afvallen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Om je gewicht te verlagen en daarna onder controle te houden, is het verstandig om van te voren te bedenken wat je precies wilt bereiken en hoe. Als je dit op een gestructureerde manier wilt doen kan het opstellen van een afslankplan een oplossing zijn.

Verantwoordelijk voor eigen gewicht

Als je ontevreden bent over je gewicht, is er maar één iemand die daar iets aan kan doen: jij zelf! Erken dat je een gewichtsprobleem heb en besluit om daar zelf iets aan te willen doen. Het is wel verstandig om je huisarts te consulteren: hij kan je helpen met het kiezen van een goed dieet of geschikte sport. Ook kunnen er medische oorzaken zijn van overgewicht, bijvoorbeeld een vertraagde stofwisseling.

Afslankplan en motivatie

Afvallen doe je met een reden. Die reden kan zijn dat het gezonder is, dat je conditie verbetert of dat je ontevreden bent over je uiterlijk. Als je een goede reden hebt is het veel gemakkelijker om af te vallen. Schrijf de goede reden ook op: als je het dan een keer moeilijk hebt, kun je nog eens nalezen waarom je nou eigenlijk wilt afvallen en wat je doel is.

Realistische doelen in het afslankplan

Als je weet wat je wilt bereiken met afvallen, moet je realistische doelen stellen. Dus niet de eerste al 20 kilo kwijt willen, maar beginnen met misschien 1 kilo. Zo zul je sneller je doelstelling halen en vervolgens door kunnen gaan om weer een paar kilo’s kwijt te raken. Het lijkt misschien langer te duren, maar je bereikt uiteindelijk een veel beter resultaat.

Verander je voedingspatroon

Een heel belangrijke factor voor je gewicht, is je voeding. Eet niet teveel vet, eet voldoende groenten en fruit en eet vooral ook niet teveel. Zie ook de pagina gezonde voeding. De huisarts kan ook hierbij adviseren, of vraag naar de mogelijkheden bij een diëtiste.

Zorg voor meer lichaamsbeweging

Bij lichamelijke inspanning verbruik je energie. Een half uur per dag bewegen is meestal al voldoende: wandelen, fietsen, zwemmen of thuis actief schoonmaken (stofzuigen, stoffen). Om meer gewicht te verliezen kun je een paar keer week actief gaan sporten. Maar je hoeft echt geen topsporter te zijn, om al een stuk gezonder te leven en daarbij gewicht te verlizen.

Gebruik eventueel supplementen

Er zijn enkele voedingssupplementen die kunnen helpen bij het verliezen van overgewicht. Eén middel zorgt voor een “vol” gevoel, zodat je minder eet. Een ander middel werkt in de darmen en zorgt ervoor dat je lichaam minder vet opneemt uit je voeding. Uw huisarts kan u hier meer over vertellen. Het is echter wel een aanvulling op gezond eten en genoeg bewegen en het zijn geen wonderpillen.

Zorg dat je op gewicht blijft

Ben je eenmaal afgevallen, dan kan het afslankplan nog niet meteen de prullenbak in. Vaak komt men terecht in het ‘jojo-effect’: iemand valt eerst 10 kilo af en krijgt ze er vervolgens weer heel snel bij. En dan begint het afvallen weer opnieuw. Om dat te voorkomen is het verstandig om niet al te snel veel af te vallen, maar het geleidelijk te doen. Vervolgens moet je als je op gewicht bent, natuurlijk wel gezond blijven eten en ook aan lichaamsbeweging blijven doen. Af en toe een keer iets lekkers bij de koffie mag wel, maar je moet natuurlijk niet terugvallen in oude gewoontes.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie