COACH LOGIN
dos donts afvallen uitgelicht

Afvallen: do’s & don’ts

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Wat zijn nu de echte do’s & don’ts van het afvallen? Wij zien veel mensen fouten maken in hun poging om af te vallen, vaak uit onwetendheid. Iedereen heeft zijn eigen wijze om af te vallen. Er wordt keihard gesport, streng een bepaald dieet gevolgd, of gebruik gemaakt bepaalde supplementen. Wat moet je nou echt niet doen en wat nu wel precies om succesvol af te vallen?

De do’s

Voldoende gezonde voeding

Bijna iedereen die probeert af te vallen, gaat ook minder eten. Blijf er echter wel voor zorgen dat je lichaam de bouwstoffen binnenkrijgt dat het nodig heeft. Wanneer je minder gaat eten, is het lastiger om aan voldoende mineralen en vitaminen te komen bijvoorbeeld. Het is  dan dus de truc om dit op een efficiëntere manier binnen te krijgen dan dat je daarvoor deed. Je moet immers uit minder voeding toch voldoende vitamines en mineralen halen. Je doet er dan wellicht ook slim aan om je inname van bijvoorbeeld groenten te verhogen, omdat deze rijk zijn aan vitaminen, mineralen en essentiële vezels.

Een goede combinatie van kracht- en cardiotraining

Het grote deel van de mensen die sporten met het doel om af te vallen, doet vooral cardio oefeningen. Met cardio verbrand je op dat moment veel calorieën, maar met krachttraining stimuleer je tevens de stofwisseling voor een periode na de training. Na je krachttraining moeten je spieren zich namelijk herstellen en daarvoor hebben ze energie nodig. Daardoor gaat je metabolisme in de periode na je training omhoog. Om af te vallen, is het dus zeer efficiënt om cardio- en krachttrainingen te combineren.

Veel en regelmatig bewegen

Klinkt ontzettend logisch, maar het wordt vaak onderschat. Met “veel bewegen” wordt niet alleen die intensieve trainingen bedoeld, maar bijvoorbeeld ook fietstochtjes naar het werk. Kies net wat vaker voor de sportievere oplossingen. Doordat je wat meer gaat bewegen, stijgt je energieverbruik en kan je lichaam beter herstellen van de intensieve training van gisteren. Wanneer je je namelijk een klein beetje inspant, verhoogt dit al snel je bloeddruk. Hierdoor gaat het bloed sneller door je lichaam en kunnen de essentiële bouwstoffen beter en sneller naar je spieren om zo beter te herstellen (ook wel actief herstel genoemd).

Voldoende rust en slaap

Je hebt gedurende de dag energie nodig, wanneer je slecht en/of weinig slaapt, voel je minder energiek en sla je ook sneller een training over. Tevens herstel je goed wanneer je slaapt.

De don’ts

Vetten schrappen

Het lijkt misschien logisch en efficiënt om wanneer je wilt afvallen minder vetten te gaan eten. Vetten zijn echter een belangrijke leverancier van energie. Bovendien zorgen ze ervoor dat de in vet oplosbare vitamine A,D,E en K verplaatst kunnen worden in je lichaam. In plaats van je vetten drastisch te schrappen, is het verstandiger te zorgen dat je de juiste hoeveelheid vetten binnenkrijgt in verhouding tot het aantal koolhydraten en proteïne. Hiervoor kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de voedingscalculator op deze site. Hiernaast is het van belang om vooral de “goede vetten” binnen te krijgen zoals omega-3 vetzuren en MCT’s waarover wij hier uitgebreid geschreven hebben.

Korte termijn diëten voor langdurige veranderingen

Wanneer men besloten heeft het lichaam aan te pakken, kan het vaak niet snel genoeg gaan. Met een dieet op zich is niets mis. Een dieet is niets anders dan bepaalde regels volgen waarmee je rekening houdt in het samenstellen van je voeding. Er zijn dus diëten die je hele leven vol te houden zijn mits ze voorzien in al je noodzakelijke behoeften aan energie en voedingsstoffen. Een crashdieet houdt echter in dat je de inname van voeding drastisch verlaagt.

Tijdens deze diëten past je lichaam zich aan het dieet aan. Je metabolisme verandert mee omdat je minder energie binnen krijgt via je voeding gaat je lichaam zuiniger om met energie. Wanneer je dan na je crash-dieet je oude vertrouwde eetpatroon overneemt, zal je weer snel terug vallen in dezelfde staat of je komt er uiteindelijk zelfs slechter uit doordat je lichaam je normale voeding niet meer gewend is. Door de verandering van je metabolisme verbrand je gemiddeld op een dag ook minder. Tenzij je bijvoorbeeld op je huwelijksdag in je bruidsjurk wilt passen en er daarna weer uit mag scheuren, heb je meer aan een dieet dat misschien wat minder snel resultaat biedt, maar op lange termijn is vol te houden.

Vetverbranders

Men is vaak geneigd om de kortste en makkelijkste weg te zoeken. Er zijn dus ook heel wat vetverbrandingsproducten, zoals fatburners, op de markt tegenwoordig. Er zijn maar enkelen die echt een klein beetje helpen en dat zijn zeker geen wondermiddelen. Vaak bevatten ze veel cafeïne of groene thee extract, natuurlijke bronnen die je lichaam als het ware actiever maken. Je krijgt hierdoor meer energie waardoor je metabolisme een lichte boost krijgt en waardoor je iets meer zou gaan verbranden. Ze helpen wellicht een klein beetje, maar zijn niet voldoende om een slecht dieet en gebrek aan voeding te compenseren.

Saunaband

Wellicht heb je er wel eens van gehoord een zogenoemde saunaband die plaatselijk vet kan verwijderen. Het klinkt ongelofelijk mooi, maar zoals je al zou raden is er niks van waar. Een saunaband kan wel voor een korte periode wat vocht weghalen op een bepaalde plek door middel van de warmte, maar na enige tijd zit het zelfde vocht gewoon weer op de zelfde plek.

Buikspieroefeningen voor een strakke buik

Buikspieroefeningen doen om een platte buik of zelfs wasbordje te krijgen, is een veelgemaakte fout. Hiervan zul je niet lokaal afvallen in de buikregio, maar maak je alleen de spieren die onder een laagje vet zitten sterker. Goed voor je zogenaamde “core-strength”, maar niet echt effectief om slanker te ogen.

Meer hierover in het artikel: Mythen en mysteries van het sixpack 

Conclusie

Kort gezegd bestaat er niet zoiets als een perfecte wijze om af te vallen. Het is belangrijk dat je je voeding en je bewegingspatroon goed op orde hebt. Denk dan ook even aan de bovengenoemde punten. Zoals voldoende slaap en genoeg vitaminen en mineralen. Doe het niet te gehaast en gun het de tijd.

Succes!

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie