COACH LOGIN
dos-en-donts

Afvallen Do’s en Don’ts

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

In theorie is afvallen niet zo moeilijk. Wanneer je meer calorieën verbrand (sporten, bewegen, stofwisseling) dan dat je consumeert (koolhydraten, eiwitten, vetten, alcohol) dan val je af. In de praktijk is het vaak wat lastiger, omdat er bij veel mensen niet altijd sprake is van een juiste balans. Hedendaags probeert men van alles uit: verschillende diëten, sporten, supplementen etc. Maar wat zijn uit de vele opties nu de beste?

Afvallen don’ts

Stoppen met eten

Veel mensen kiezen ervoor om minder te gaan eten. Wanneer je altijd teveel eet en daardoor bent aangekomen dan is dit in eerste instantie een goede keuze. Maar probeer vooral te minderen in ongezonde keuzes. Het gevaar is namelijk dat wanneer je veel minder gaat eten je ook minder vitaminen en mineralen binnen krijgt en dat draagt zeker niet bij aan een betere gezondheid. Ook is het zo dat je lichaam in rust al heel wat calorieën nodig heeft om zijn dagelijkse taken uit te voeren (stofwisseling) dus ga niet meteen te laag zitten en geef je lichaam in ieder geval het minimaal aantal calorieën dat het nodig heeft om deze lichaamsfuncties uit te kunnen voeren.

Diëten

Er zijn veel verschillende diëten, zowel koolhydraatarme als eiwitrijke diëten met nog andere variaties daarin. Diëten zijn tijdelijke oplossingen om snel gewicht te verliezen. Na het dieet val je vaak weer terug in je oude eetpatroon, waardoor je weer op een positieve energiebalans uitkomt en dit weer tot gewichtstoename zal leiden. Dit wordt ook wel het jojo effect genoemd. Een ander nadeel van deze vormen van diëten is dat je vaak ook veel spiermassa en vocht verliest, terwijl je eigenlijk juist van je vetmassa af wilt komen.

Langdurige cardiotraining

Overal waar te voor staat is meestal niet goed. Teveel en te lange cardio sessies zijn per definitie niet ideaal om gewicht te verliezen. Te lange trainingsessies kunnen namelijk spierherstel en spieropbouw afremmen en dit heeft voornamelijk te maken met de verhoging van stresshormonen in het lichaam. Ook is het zo dat je meestal met kortere maar intensievere cardio sessies meer calorieën uit vetten verbrand dan langere sessies met een lage trainingsintensiteit. Het klopt dat je procentueel meer vetten verbrand op een lagere intensiteit, maar door een lage trainingsintensiteit verbrand je in totaal wel minder calorieën. Daardoor heb je op een hogere intensiteit uiteindelijk toch meer calorieën uit vetten verbrand.

Saunaband

Een saunaband, zoals bijvoorbeeld Slim Belly, is een band die meestal wordt gedragen om de middel. Hiermee wordt het beeld gecreëerd dat je gewicht kunt verliezen op een bepaalde plek van het lichaam. Dit zou betekenen dat spot reduction, of plaatselijk vet verbranden mogelijk zou zijn. Dit is echter niet het geval. Het lichaam bepaalt zelf waar vet wordt opgeslagen en waar het wordt verbrand. Vaak is het zo dat men toch wat afvalt met het gebruik van deze band, maar dat heeft te maken met wat extra vochtverlies, maar vooral omdat er vaak ook gecombineerd wordt met een bepaald dieet en extra sport of beweging. Zou je alleen de band gebruiken dan val je absoluut niet af.

De beste afval tips

Gezonde voeding

Probeer gebalanceerde voeding te eten en kies vaak voor verschillende groenten. Wanneer je een positieve energie balans hebt dan kom je aan. Dit is het geval wanneer je meer calorieën binnen krijgt (eet) dan dat je verbrand. Je zou er dus voor kunnen kiezen om dagelijks 500 calorieën minder te eten en probeer dat dus vooral te doen door minder ongezonde snacks of tussendoortjes te consumeren. Ga niet minder gezonde producten eten, zodat alle vitaminen en mineralen wel in je dieet behouden blijven.

Combineer kracht met cardiotraining

Veel mensen denken dat afvallen alleen met cardiotraining te maken heeft. Lange sessies op een loopband, fiets of crosstrainer zijn daarvan het gevolg. Voor veel mensen is dit een goed alternatief, omdat ze op een tamelijk rustige manier na een lange tijd toch een hoop calorieën kunnen verbranden. Toch is dit niet de ideale manier van training om af te vallen. Krachttraining wordt vaak vergeten maar is erg goed om af te vallen, omdat spierweefsel actiever is dan lichaamsvet en daardoor verbrand je in rust meer calorieën. Ook verbrand je lichaam na een stevige krachttraining nog een lange tijd wat extra calorieën die uiteindelijk zeker mee gaan tellen. In een korte maar stevige cardio sessie verbrand je weliswaar meer glucose dan vetten, maar is het aantal verbrande calorieën uit vetten na die sessie meestal hoger dan wanneer je slechts op een lage intensiteit traint.

Maak gezonde keuzes

Het is vaak makkelijk om de auto te pakken i.p.v. de fiets, de lift te nemen in plaats van de trap, of om even snel een snack te nemen i.p.v. een gezonde maaltijd te bereiden. Soms is dit ook niet erg, maar zorg ervoor dat je meestal wel voor de meest gezonde optie kiest. Al deze kleine stappen kunnen uiteindelijk bijdragen aan een negatieve energiebalans, waardoor je dus afvalt.

Voldoende rust en slaap

Slaap en rust zijn belangrijk voor de mens. Dit is de tijd voor je lichaam om zich te herstellen. Na een goede nachtrust kun je de dag beter beginnen en zit je lekkerder in je vel. Daarnaast helpt een moe gevoel niet bij het maken van gezonde keuzes.

Conclusie

De beste manier om af te vallen is een gezonde levensstijl. Oftewel een gezonde balans in sport (bewegen), voeding en rust. Diëten kunnen ervoor zorgen dat je snel afvalt, alleen verlies je vaak ook wat extra vocht en spierweefsel. Daarnaast is de kans groot om terug te vallen in je oude eetgewoonten, omdat je het dieet niet je hele leven kunt blijven volgen, helaas draagt dit weer bij aan het nare jojo effect. Oftewel verbruik meer energie dan dat je consumeert om wat gewicht af te vallen en wanneer je weer op het juiste lichaamsgewicht zit dan wil je zorgen dat deze verhouding weer in balans is. De beste manier van afvallen is dus een gedragsverandering maken naar een gezondere levensstijl. Dit duurt vaak wat langer maar is uiteindelijk wel de beste oplossing om gewicht voorgoed kwijt te raken.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Koen Heijmans

Koen heeft zijn sportopleiding gevolgd in Santa Barbara, Californië en daar zijn diploma in Health and Physical Education behaald. Momenteel is hij personal trainer en schrijft vanuit zijn kennis en ervaring

Plaats een reactie