COACH LOGIN
gerechten superfood

Al je maaltijden delen op Instagram om je dieet vol te houden?

Al je maaltijden delen op Instagram om je volgers in te zetten als voedingscoach? Uit onderzoek blijkt dat sommigen hun maaltijden posten op Instagram om zo iedere maaltijd te verantwoorden en fitness doelen te behalen.

Foodies

Mijn dochter heeft de gewoonte overgenomen om iedere bijzondere maaltijd te fotograferen en te delen. Ik vraag dan ook niet meer of het lekker is als ik gekookt heb. Het echte criterium is of mijn werk nog voor de eerste hap op haar Insta account verschijnt. Dit zou echter een goede methode kunnen zijn om je aan een bepaald voedingspatroon te houden, volgens recent onderzoek althans.

Onderzoekers van de  University of Washington presenteerden hun bevindingen deze maand tijdens de CHI 2017 Conference on Human Factors in Computing Systems [1]. Voor hun onderzoek deden ze diepte-interviews met 16 mensen die zeer constant hun maaltijden delen op Instagram.

Deze mensen gebruikten de hashtags #fooddiary en #foodjournal en maakten foto’s van iedere maaltijd om zo hun dagelijkse inname vast te leggen. In sommige gevallen om later schriftelijk vast te leggen wat er gegeten was.

The benefit of photos is that it’s more fun to do than taking out a booklet or typing hundreds of words of description in an app……Plus, it’s more socially appropriate for people who are trying to track their diets to snap a photo of their plate when they’re out with friends — everyone’s doing it and it doesn’t look weird.

– Christina Chung, University of Washington

Een visuele weergave zou bovendien een snel inzicht kunnen geven in fouten in een dieet.

De geïnterviewden gaven aan dat de emotionele en sociale ondersteuning van volgers ze hielp bij het bereiken van hun doelstellingen en het vastleggen van de voortgang. In sommige gevallen zou het gevoel dat je verantwoording moet afleggen aan andere Instagram-gebruikers ervoor zorgen dat mensen eerlijker zijn over hun voedingsgewoonten. Eén van de vrouwen die eerder de app van MyFitnessPal gebruikte, zei dat ze excuses verzon om bijvoorbeeld een zakje chips niet vast te leggen ‘omdat deze zo klein was’.

With Instagram, it helped me because I was taking a picture of it — it’s real and it does exist and it does count towards what I was eating. And then putting up a visual image of it really helped me stay honest.

Instagram eerlijk?

Een eerlijker beeld door social media? Krijgen we tegenwoordig niet al op de peuterschool geleerd dat social media een verfraaid beeld schetst van de werkelijkheid?

Sommigen van de geïnterviewden meldden dan ook dat er spanningen konden zijn tussen de wens om eerlijk te zijn enerzijds en de weerstand om ongezonde voeding te delen anderzijds. Diegenen die hun doelstellingen uiteindelijk behaald hadden, zeiden echter ook dat hun Instagram account hielp in het ondersteunen en aanmoedigen van anderen.

Instaface

Een belangrijk verschil ten opzichte van het gebruik van Instagram zou zitten in de mogelijkheid om meerdere accounts te gebruiken. Een specifiek account voor je fitness doeleinden en vastleggen van dieet zorgt enerzijds voor het makkelijk vinden van communities en volgers met dezelfde interesses. Aan de andere kant hoef je niet al je voeding te delen met al je vrienden waarvan een groot deel mogelijk niet geïnteresseerd is in je ontbijt. Facebook zou geen mogelijkheid op verschillende accounts of identiteiten bieden. Mogelijk heb ik iets gemist, maar volgens mij heb ik nog steeds meerdere pagina’s op Facebook die alleen gevolgd worden door vrienden die dezelfde interesses hebben. Volgens mijn dochter (mijn 16-jarige autoriteit in social media gerelateerde zaken) is dit vergelijkbaar.

Doelen behaald en nu?

Dat gevoel dat je verantwoording moet afleggen aan volgers zou er ook voor kunnen zorgen dat je na het behalen van je doelstellingen niet terugvalt. Een ‘fit-account’ moet immers fit blijven. Iedereen heeft zo’n Insta-fitter in de kring van  vrienden en familie. Motiverend of irriterend, het wordt een onderdeel van de identiteit. Door al je voeding te delen, vertel je de wereld:” Dit is wie ik wil zijn”. In plaats van die droom in jezelf te dragen, maak je deze openbaar als doel en eenmaal bereikt als permanente eigenschap.

Dat hoeft natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn te zijn. Het kan een flinke druk met zich meebrengen die niet altijd positief of constructief is.

Dit was een kleinschalig onderzoek en niet bepaald verassend voor een fitness fans. Het bevestigd echter wel dat social media een serieuze rol kunnen spelen in de manier waarop je omgaat met je dieet. Inzicht hierin kan weer een extra tool zijn om je doelen te bereiken. In dit geval bestond de testgroep uit mensen die specifiek hun account gebruikten om al hun voeding vast te leggen en te delen. Een totale visuele weergave van je dieet. Interessant als je ook weet dat Google werkt om aan foto’s van maaltijden te kunnen zien hoeveel calorieën deze bevatten.

Referentie

  1. University of Washington. “Food photos help Instagram users with healthy eating.” ScienceDaily. ScienceDaily, 26 April 2017.

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie