COACH LOGIN
body mass index

Body Mass Index

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Het BMI, afkorting voor Body Mass Index, geeft weer of jouw lichaamsgewicht en lengte in een gezonde verhouding staan met elkaar. Een andere naam vvoor de BMI is de Quetelet Index, afkorting QI. Het BMI is een snelle en eenvoudige indicatie of jouw gewicht past bij jouw lengte. Het is alleen niet zo dat BMI een goede methode is om te meten of iemand daadwerkelijk gezond is, aangezien het te weinig rekening houdt met factoren als leeftijd, hoeveelheid spiermassa en hoeveelheid vetmassa. Indien jouw aanwezige spiermassa hoger is dan gemiddeld dan kan zich dat uiten in een te hoge BMI, maar dat betekent niet dat je ongezond bent. In dit artikel gaan we je wat meer vertellen over de geschiedenis en bedenker van de Body Mass Index en waar je de BMI kunt toepassen. Daarnaast hebben we een calculator van de BMI zodat jij snel je eigen BMI kunt berekenen.

Geschiedenis van de Body Mass Index

Adolphe QueteletDe Body Mass Index is oorspronkelijk bedacht door de Belg Adolphe Quetelet in de 19e eeuw. Quetelet was van origine wiskundige en sterrenkundige maar had een bovengemiddelde interesse in statistieken met een sociaal karakter. Zo hield hij bij hoeveel mensen er maandelijks stierven in Brussel en had hij gedachtes over hoe de gemiddelde mens eruit zou zien. Op basis van die laatste gedachte is hij begonnen met zijn Quetelet Index, een snelle indicatie of iemand op basis van lengte en gewicht, te dun of te dik is. Pas later in 1972 werd de QI index omgedoopt tot het populaire BMI index.

Betekenis van Body Mass Index

De betekenis van de Body Mass Index is beperkt doordat het alleen uitgaat van 2 variabelen: lengte en gewicht. Het belang van het berekenen van de Body Mass Index komt voort uit het feit dat mensen aan het einde van de 20ste eeuw steeds dikker werden. Op basis van een snelle BMI berekening kon bepaald worden of iemand te dun of te dik was voor zijn lengte. Een te hoge BMI kan leiden tot gezondheidsrisico’s. De uitkomsten van de BMI kunnen verdeeld worden over de volgende categorieen:

Kleiner dan 18,5 Ondergewicht
Tussen 18,5 – 25 Normaal
Tussen 25 – 30 Overgewicht
Tussen 30-40 Obesitas
Groter dan 40 Morbide Obesitas

BMI Berekenen

Je kunt je BMI berekenen met de calculator die je hieronder ziet. Deze BMI-meter geldt voor kinderen, pubers en volwassenen tot ongeveer 70 jaar. Met behulp van de BMI wordt aan de hand van de lichaamslengte en het lichaamsgewicht een beoordeling gegeven van het gewicht. Waardes van 18,5 tot 25 worden als normaal gedefinieerd. Wanneer je BMI boven de 30 uitkomt dien je echt rekening te houden met het feit dat je wellicht een ongezond bewegingspatroon of voedingspatroon hebt op basis van je BMI uitkomst.

BMI Calculator

Body Mass Index en gezondheid

Vanwege de beperkte calculatie is de Body Mass Index geen maatstaf voor je algehele gezondheid. Die BMI houdt geen rekening met spiermassa, vetmassa of botmassa. Omdat elk mens anders is gebouwd kan het gewicht ook op verschillende manieren samengesteld zijn. Wil je zeker weten of je lengte en gewicht in gecategoriseerd kunnen worden als gezond, dan kun je beter je vetpercentage meten. Het vetpercentage zegt meer over de hoeveelheid vetmassa dat je op je totale lichaam hebt.

Vroeger diende je je vetpercentage te meten aan de hand van diverse meetpunten, tabellen en een huidplooimeter. Tegenwoordig heb je electronische huidplooimeters die de berekening voor je doen. Met de FatTrack GOLD Digital Body Fat Caliper hoef je alleen maar de huidplooien op de meten en de berekening naar je vetpercentage wordt voor je gedaan.

Overigens is de BMI gebasseerd op westerse lichaamstypen. Vaak zie je dat mensen die een Aziatische achtergrond hebben, hele andere BMI uitslagen krijgen dan Europeanen of Amerikanen. Het is niet gezegd dat daarmee hun gezondheid in mindere mate verkeert dan die van de Europeanen.

Wil jij je BMI zelf berekenen? Dat kan vrij eenvoudig middels de volgende formule:

  • Schrijf je gewicht op in kilo’s
  • Schrijf je lengte op in meters
  • Deel jouw gewicht door jouw lengte
  • Deel de uitkomt nog een keer door jouw lengte

Nadelen Body Mass Index berekening

Hierboven heb je kunnen lezen wat de geschiedenis en toepassing van de body mass index is. Het is een vrij simpele manier om te bepalen of je een gezond gewicht hebt of dat je ondergewicht of overgewicht hebt. Het is naast vanwege de simpliciteit ook een beperkte manier om je overgewicht te bepalen. Immers, het houdt geen rekening met zaken als botmassa, spiermassa en vetmassa. Om je gezondheid verder te onderzoeken is een BMI uitkomst alleen niet voldoende. Je zou daarom bij een ongewenste uitkomst van je BMI verder onderzoek moeten doen naar je vetpercentage en vetvrije spiermassa.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie