COACH LOGIN
cambridge shakes

Cambridge Dieet

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Controversieel en effectief op de korte termijn: het Cambridge Dieet. Het Cambridge Dieet belooft je binnen 3 dagen al merkbaar slanker te maken, door een strikt dieet te volgen. Om dit te realiseren bestaat het dieet uit slechts 500kcal of 800 kcal per dag. Een gemiddeld mens heeft tussen de 2.000 – 2.500 kcal per dag nodig. Niet verwonderlijk dat je snel zult afvallen, toch? Of het gezond is en houdbaar is stellen wij aan de kaak. Want jezelf uithongeren kan iedereen.

Wat is het Cambridge Dieet

In tegenstelling tot het Atkins Dieet en het South Beach Dieet is het Cambridge Dieet een calorie-arm dieet. De andere 2 focussen zich voornamelijk op het schrappen van bepaalde macronutrienten, de koolhydraten, waardoor het een low carb, of koolhydraat arm dieet is. Dat is het Cambridge Dieet in grote lijnen minder, omdat de primaire focus van het dieet gericht is op het verlagen van je calorie inname. Het terugbrengen van de koolhydraat inname is overigens ook een onderdeel van dit dieet. Het Cambridge Dieet is ontwikkeld door Dr. Alan Howard in 1970 aan de Cambridge Universiteit. Dat verklaart ook de naam van het dieet. Dr. Alan Howard was voedselwetenschapper in Groot Brittannië aan deze universiteit van Cambridge. Daarmee verandert de aard van het dieet overigens niet, want er is niets wetenschappelijks aan het feit dat je met 500 kcal per dag zult gaan afvallen. Het Crambidge Dieet is dan ook in onze ogen een crashdieet.

Werking Cambridge dieet

Wanneer je besluit te beginnen met het Cambridge Dieet vervang je al je dagelijkse maaltijden door de Cambridge soepen, repen en shakes. Dit zijn de maaltijden die je dagelijks mag eten en wel in 3 maaltijden. Elk van deze maaltijden bevat rond de 150kcal dus kom je dagelijks uit op niet meer dan 450 – 500 kcal. Zoals we in de opening al zeiden, een gemiddeld mens heeft dagelijks (afhankelijk van gewicht en lichaamsbouw en activiteitsniveau) 2.000 – 2.500 kcal nodig, dus wanneer je het Cambridge Dieet volgt zul je een extreem groot calorietekort genereren.

Omdat het dieet zo extreem weinig calorieen biedt dien je dit dieet ook via een Cambridge consulent te volgen. De consulent zal je informeren en begeleiden in het process en zal je ook adviseren over welke maaltijdvervangers je het beste kunt nemen.
Deze maaltijdvervangers bevatten veel eiwitten en vitamines, mineralen en overige micronutrienten. Dit bespaart je het wegen en tellen van je calorieen en natuurlijk tijd in de keuken. Qua kosten ben je ongeveer 50 tot 100 euro per week kwijt aan deze maaltijden. Dit komt omdat het Cambridge Dieet uit 2 mogelijke programma’s bestaat: 500 kcal per dag of 800 kcal per dag.

Fases van het Cambridge Dieet

Zoals bij veel andere dieten, bestaat Cambridge ook uit verschillende fasen. Zo is er de voorbereidingsfase, de afslankfase, afbouwfase en evenwichtfase. Deze behandelen we hieronder even stap voor stap.

Voorbereidingsfase

Omdat je richting een crashdieet gaat werken is het niet verstandig om dit ‘cold turkey’ te doen. Je wordt in de voorbereidingsfase begeleid richting het minder eten en je zult in deze fase al waarschijnlijk al gaan afvallen. Dit hoeft niet per se vetmassa te zijn, wees je daar bewust van.

Afslankfase

De afslankfase van het Cambridge Dieet is de fase dat je aan de slag gaat met de maaltijdvervangers. Je eet niet meer dan 3 maaltijden per dag die bestaan uit de repen, shakes en soepen. Dit is dan ook de zwaarste fase van het dieet. Je lichaam kan hevig reageren op het tekort aan calorieen en je kun je futloos voelen, duizelig en misselijk. Doordat je de maaltijdvervangers eet, die weinig koolhydraten bevatten, komt je lichaam in ketose. In deze fase reageert het lichaam op de lage koolhydraat inname en gaat het elders op zoek naar haar energie. Deze haalt je lichaam uit de vetreserves.

Afbouwfase

Na ongeveer drie weken maaltijdvervangers gegeten te hebben, mag je ook weer normaal gaan eten. Dit mag in de afbouwfase. Na drie weken mag je een week met normale voeding invoegen. Dat betekent dat je de 3 maaltijdvervangers per dag eet en daaraan een licht diner toevoegt.

Evenwichtfase

Omdat je het gewichtsverlies niet continu wilt door laten gaan is de laatste fase van Cambridge de evenwichtsfase. Je houd de maaltijdvervangers en voegt hier gezonde eetgewoontes aan toe.

Voordelen van het Cambridge Dieet

Even los van de gevolgen voor de gezondheid, het Cambridge Dieet kent een aantal voordelen. Deze voordelen zijn in onze ogen ook meteen nadelen. Goed, je verliest ontzettend snel gewicht. Er zijn resultaten bekend dat mensen in 10 kilo per maand afvallen bij het volgen van dit dieet. Of dit gezond is laten we nu even buiten beschouwing. We komen immers zo nog op de nadelen. Verder is het een vrij eenvoudig dieet. Je krijgt je 3 maaltijdvervangers per dag en daarmee heb je alles wat je nodig hebt. Dat betekent ook dat je tijd kunt besparen in de keuken omdat je je kant-en-klare maaltijden al hebt. Tijd over om te sporten zou je denken?

Nadelen van het Cambridge Dieet

Het dieet kent dus een aantal voordelen. Maar helaas hebben deze voordelen een keerzijde. Immers, het gewicht dat je kwijtraakt is niet blijvend. Wil jij de rest van je leven dit gewicht vasthouden dan zul je voor de rest van je leven de maaltijdvervangers moeten eten. Daarbij dient opgemerkt te worden dat in het begin het gewichtsverlies erg snel kan gaan, maar dat je lichaam voornamelijk vocht kwijtraakt door de afname van het glycogeen (energiereserves) in de spieren. Het dieet geeft je tijd om te gaan sporten omdat je niet elke avond meer in de keuken hoeft te staan. Maar met slechts 500 kcal per dag ga je weinig energie over hebben om te kunnen sporten. Daarbij kan het sporten tijdens Cambridge leiden tot ongewenste situaties als futloosheid en zelfs flauwvallen. De energietekorten gaan verder ook ten koste van je spieren. Je lichaam breekt spiermassa af om aan energie te komen dus qua kracht kun je aardig achteruit gaan. En als je stopt staat het JOJO effect je op te wachten.

Conclusie

De populariteit van het Cambridge Dieet is te wijten aan het feit dat het op de korte termijn effectief kan zijn voor mensen die altijd moeite hebben gehad met afvallen. Niet verwonderlijk als je kijkt naar de hoeveelheid calorieen die je maar dagelijks tot je mag nemen. In onze optiek is dit geen gezonde en houdbare manier van afvallen. De calorietekorten gaan ten koste van je spiermassa, je hebt geen energie om te sporten en je bent overgeleverd aan de dagelijkse maaltijdvervangers.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

2 reacties

  1. Willem op zegt:

    goed compleet artikel

    zijn veel succesverhalen over het cambridge dieet, maar er zitten inderdaad ook grote potentiele nadelen aan

  2. sjanea op zegt:

    Niet volledig en juist beschreven naar mijn mening. Maar eigenlijk alleen uit ‘logisch rederneren’. Uit ervaring kan ik zeggen dat je er absoluut niet futloos van wordt. Ja welli ht de eerste 2 weken max. Daarom wordt het ook afgeraden om te sporten in het begin.
    Ik denk dat iedereen die het volhoudt (langer dan 2 weken) het met mij eens is dat je er juist heel veel energie van krijgt. Hoe en waarom dit zo was weet ik echt niet. Maar ondanks mijn werk waar ik mentaal moest functioneren EN ook van hot naar her ging, ging het erg goed. Energie voor 10! Het gewicht heb ik 5 jaar vastgehouden tot een medische factor mij bedlegerig maakte..helaas.
    De afbouwfase is niet na 3 weken. San is er een tussenweek waar je 1 week een lichte maaltijd toevoegt naast bijv. de 3 shakes. Na deze week ga je weer 3 weken door zonder vast voedsel.etc etc tordat je gaat afbouwen met shakes en oobouwen met vast voedsel. Dan bouw je vervolgens een eetstijl op zonder de shakes! Maar dit mis ik in het verhaal. Waardoor ik zeker weet dat je zelf geen ervaring hebt met dit dieet 😉 ,en het toch wel wilde benoemen.

Plaats een reactie