COACH LOGIN
caveman dieet

Caveman dieet: het paleo dieet en de werking

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Terug in de tijd met jouw dieet? Met het Caveman dieet, ook wel het Paleo Dieet genoemd, gaat men er vanuit dat de mens qua levensstijl terug dient te gaan zoals de mens in de prehistorie leefde qua voeding. Paleo stamt van het woord Paleolithicum, dat weer staat voor de oude steentijd. In het Grieks betekent Paleo, oud en lithos, steen. De gedachte achter het Caveman dieet is dat we veel van onze gezondheidsproblemen aan ons veranderend voedingspatroon hebben te danken. De mens en de lichaamsprocessen zijn in principe niet veranderd, maar de wijze waarop wij voeding tot ons nemen is veranderd. Zou jij weer terug willen naar de menukaart van de holbewoner?

Wat is het caveman dieet

Sinds dat de mens op aarde leeft is het voedingspatroon weinig veranderd en aten we zoals onze voorouders die in het jagerstijdperk en verzamelaarstijdperk leefden. In die tijd diende de mens zijn eten te jagen of te plukken. Pas de laatste 10.000 jaar kwam daar verandering in door het ontstaan van de agrarische samenleving. Sinds die tijd is onze voeding aan zeer snelle veranderingen onderhevig geweest. Zwaar en grof bewerkte producten werden dagelijks geconsumeerd en de Caveman aanhangers zien dit als een slechte ontwikkeling. Volgens hen is lichaam van de mens niet mee geëvolueerd en kan daardoor deze voedingsmiddelen minder goed verwerken, met gezondheidsoorzaken als diabetes type 2, overgewicht en hart- en vaatziektes tot gevolg.

Wanneer we weer terug gaan naar de menukaart van de holbewoner en weer gaan eten als onze voorvaderen, zal het lichaam hier positief op reageren. Eet geen producten met een barcode en je gaat meer energie krijgen, je gaat je fitter voelen en je gaat vitaler worden. Veel Westerse Welvaartsziektes nemen af door het volgen van het Caveman dieet, althans, volgens de aanhangers.

Beginnen met het caveman dieet

Wanneer je wilt beginnen met het caveman dieet dien je een aantal aanpassingen te maken in jouw voedingspatroon. Dit dieet kijkt niet naar de hoeveelheid voedingsstoffen of calorieen die je eet, maar kijkt meer naar wat voor voeding je eet: is het bewerkt of niet? Bewerkte voeding dien je te vermijden terwijl je zo dicht mogelijk naar de natuurlijke en onbewerkte voedingsmiddelen verschuift.

Dat betekent dat je in 2 fasen aan het Caveman Dieet start.

Kooptip

Fase 1: Elimineren van bewerkte voeding

In de eerste fase van het Caveman dieet start je met het vervangen van alle producten die niet door onze voorouders werden gegeten. Het eenvoudigste is om bij elke voedingsstof bij jezelf na te gaan of dit vroeger in de tijd van de holbewoners in de natuur te verkrijgen was en of het bewerkt is. Indien het antwoord hierop “nee” is, dien je het van je menukaart te schrappen. Een aantal voorbeelden van zaken die je niet mag eten tijdens het Caveman dieet:

  • Brood of andere graanproducten
  • Rijst en andere rijstproducten
  • Suikers of vormen van geraffineerde suikers
  • Zuivel
  • Aardappels
  • Bonen en peulen
  • Olie die uit een fabriek komen, zoals margarine
  • Softdrink

Producten zoals brood en andere graanproducten waren in de tijd van onze voorouders niet voor handen. De mens is pas brood gaan eten in de tijd dat we dit graan gingen verbouwen. Evenals zuivel, dit was voor de oermens ook niet voor handen en dien je in dit dieet te vermijden. Zaken als boter en margarine dien je ook te schrappen. Wanneer je wilt bakken dien je dit te doen in olijfolie of zonnebloemolie, maar dan zeer licht.

Naast het schrappen van voeding in fase 1 dien je in deze fase ook je lichaamsactiviteit aan te passen. Immers, de oermens was actief en lag niet onderuit op de bank. Dus daarom dien je in fase 1 ook alle lichamelijke inactiviteit te schrappen. Probeer ook daarom terug te gaan naar de basis. Kun je met de fiets of lopend naar het werk, doe dat. Zorg ervoor dat je niet alleen eet als de oermens maar ook beweegt als een oermens.

Fase 2: Aanpassen aan de caveman

Omdat je in fase 1 een heleboel zaken uit je dagelijkse voeding- en bewegingspatroon hebt moeten elimineren, mag je in fase 2 een aantal zaken toevoegen. Ook deze zaken hebben betrekking op voeding en beweging en komen in plaats van de dingen die je in de eerste fase hebt verwijderd. Dit betekent dat je meer gaat eten zoals de caveman. Er zijn genoeg zaken die je mag eten omdat onze voorouders dit ook aten, dus neem het daar ook van. Zaken als vlees, vis, eieren, schaaldieren, groente, fruit, noten en zaden en nog veel meer mag je gewoon eten. Eet vooral voedingsmiddelen zonder barcode en je bent safe. Daarnaast dien je meer te bewegen, ook als de caveman. In Fase 1 heb je alle inactiviteit uit je agenda geschrapt en in Fase 2 ga je activiteiten hieraan toevoegen. Let hierop dat je de kwaliteit verhoogt van de training, en niet alleen focust op de tijd die je in je sport steekt. Na alle inspanningen is het van belang om goed te rusten want de holbewoner kende geen stress, dus jij ook niet.

Wat mag je eten tijdens het Caveman Dieet

Wat eet de holbewoner
Rundvlees
Varkensvlees
Gevogelte
Wild
Konijn
Orgaanvlees
Vis
Zeevruchten
Kreeft
Krab
Groente en fruit
Noten
Zaden
 

Wat mag je niet eten tijdens Caveman dieet

Wat eet de holbewoner niet

Brood

Melk

Graanproducten

Rijst en andere rijstproducten

Yoghurt

Margarine

Geraffineerde suikers

Cola en andere frisdranken

Pasta

Alcohol

Conclusie

Het caveman dieet heeft erg veel voordelen. Immers, de voedingsstoffen die je eet zijn voornamelijk onbewerkte en natuurlijke voedingsstoffen en je wordt bewust van wat je eet en hoeveel je beweegt. Veel mensen die deze switch maken voelen zich daarom ook een stuk energieker, sterker en gezonder. De kans dat je gaat afvallen bij het volgen van het Paleo dieet is erg groot aangezien je snel tot een calorietekort komt. Volgers van dit dieet eten meer eiwitten. Meer proteïne eten kan leiden tot langere verzadiging en een hoger thermisch effect van je voeding, waardoor je lichaam meer energie verbruikt alleen al doordat je meer eiwitten eet. Tot slot behoud je meer spiermassa door het eten van eiwitten en dat heeft ook zijn nodige voordelen.

De tegenhangers van dit dieet spreken dat je teveel vlees moet eten, maar ook hier kun je een mouw aan passen door de hoeveelheden te matigen. Daarbij is vlees een bron van proteïne en is het een belangrijk bestandsdeel van spiercellen, maar lang niet de enige bron van proteïne. Vandaar ook de populariteit van deze lifestyle onder sporters die aan Crossfit doen. Doordat de meeste voedingsstoffen een lage glycemische index hebben merk je snel dat je meer energie gaat hebben omdat je bloedsuikerspiegel constanter blijft. De geraffineerde suikers en zaken als alcohol zorgen juist dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt waardoor je enorme schommelingen kunt krijgen.

Tot slot is dit geen crashdieet, zoals veel andere dieeten dat weer wel zijn. Met het aanpassen van je voeding naar die van de holbewoners kun je jezelf een ware en gezonde levensstijl aanmeten. Waar je met een South Beach of een Cambridge het echt geen jaren vol gaat houden is dat met het caveman eerder aannemelijk.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie