COACH LOGIN
De schijf van vijf

De schijf van vijf

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

In Nederland is er sinds 2005 de Schijf van Vijf om mensen een handje te helpen wanneer ze gezond willen eten. Het uitgangspunt van de Schijf van Vijf is om variatie aan te brengen en daarom zijn er vijf verschillende vakken te herleiden. Elk vak staat voor aparte voedingsmiddelen die de basis vormen voor een gezond leven en gezonde voeding. Het voedingscentrum brengt dit als richtlijn uit en omdat elk individu weer andere behoeften kan hebben, zeker qua voeding en qua hoeveelheid, betekent het niet dat dit strikte leefregels zijn. Laten we eens dieper kijken naar de verschillende vakken van de Schijf van Vijf.

Vakken van de Schijf van Vijf

Zoals gezegd is zijn er vijf verschillende vakken te onderscheiden. Elk vak staat voor een productgroep, zo is er een groep voor vlees en een groep voor brood. De vijf schijven zijn als volgt:

1. Groente en Fruit
2. Brood, granen, aardappelen, rijst en pasta
3. Zuivel, vlees, vis en vleesvervangers
4. Vetten en Olie
5. Dranken

Zoals aangegeven zijn dit richtlijnen vanuit het Voedingscentrum, waarbij men alleen een advies geeft op het gebied van voeding. In feite is er meer voor nodig om te bepalen hoeveel iemand nodig heeft van elke voedingsvak en is dat niet los te zien van leeftijd, gewicht, gezondheidstoestand en medicijngebruik. Daarnaast is er niets bepaald over lichaamsbeweging en dat is een essentieel onderdeel wanneer men een gezond leven wil leiden.

Groente en Fruit

Een veel voorkomende kreet is dat je dagelijks 2 ons groente en 2 stuks fruit dient te consumeren. Maar waarom eigenlijk? Ook het Voedingscentrum adviseert dit door haar eerste schijf te laten beginnen met groente en fruit. Het idee hierachter is dat groente en fruit ons lichaam essentiele voedingsstoffen leveren zoals Vitaminen, caroteen, foliumzuur, ijzer, magnesium en chroom. Dit zijn stoffen die het menselijk lichaam nodig heeft, wil het goed kunnen functioneren. Daarnaast zijn de vezels in veel groente en fruit gunstig voor onze spijsvertering.

Brood, granen, aardappelen, rijst en pasta

Het vak met brood, granen, aardappelen, rijst en pasta zijn de producten die bijdragen aan het binnenkrijgen van voldoende koolhydraten, vezels, vitamine B en calcium. Dit is een schijf die in de huidige voedingswereld erg veel discussie heeft doen opwaaien. Steeds vaker hoor je dat brood, granen en aardappelen juist leiden tot intolerantie en dat er juist andere bronnen gevonden dienen te worden voor het binnenkrijgen van de koolhydraten dan uit deze bronnen. Zo zijn de initiatieven onstaan als 40 dagen zonder brood en wordt brood ook vaak bestempeld als dikmaker.

Stel je ontbijt met brood en je wilt dit vervangen door iets anders? Kies dan voor havermout. Dit is minder gemanipuleerd en verwerkt dan brood. Dit kun je dan eveneens verrijken met chiazaad of lijnzaad.

Zuivel, vlees, vis, eieren

Vlees, vis, zuivel en eieren zijn belangrijk in een uitgebalanceerd voedingspatroon omdat zij de bouwstenen, de proteine of ook wel eiwitten aanleveren. Het menselijk lichaam bestaat ongeveer uit 15 procent uit eiwitten. Eiwitten zijn er voor groei, onderhoud en herstel en zijn nodig om de cellen aan te maken voor bijvoorbeeld in je spieren. Daarnaast zorgen eiwitten voor het transport van bepaalde stoffen in het lichaam. Om ervoor te zorgen dat je een goede variatie aan eiwitten binnen krijgt is het belangrijk dat je deze haalt uit verschillende bronnen. Goede bronnen van eiwitten zijn: kwark, tonijn, biefstuk, zalm, tofu, kaas en eieren. Naast eiwitten krijg je via de 3rde schijf ook veel calcium en ijzer binnen en is een juiste variatie dus extra van belang.

Kooptip

Vetten en Olie

Het belang van vetten is van belang omdat zij de functies vervullen in het lichaam die vetten en olie ook vervullen bij een auto. Ook in het menselijk lichaam zijn vetten namelijk nodig om de gewrichten te smeren. Daarnaast vervullen vetten ook een andere rol, namelijk in de hormoonhuishouding en leveren ze Vitamine A en Vitamine D. Zo zijn de onverzadigde vetten extreem belangrijk voor de productie van testosteron. Je kunt vetten verdelen in plantaardig en dierlijk. Een aantal goede bronnen van gezonde vetten zijn:

  • Olijfolie
  • Noten
  • Vette vis
  • Zonnebloem
  • Kokosolie

Dranken

Ongeveer 60 procent van het menselijk lichaam bestaat uit water. Om de dagelijkse vochtbalans in takt te houden is voldoende water drinken essentieel. Voldoende vocht is ook belangrijk voor het op temperatuur houden van het lichaam. Tot slot helpt water ook bij het transporteren van voedingsstoffen. Hoeveel water je moet drinken hangt af van je geslacht, leeftijd en gewicht. Aanbevolen wordt om dagelijks minimaal 2 liter water te drinken. Dit komt neer op 8 glazen water per dag. Indien je veel lichamelijke activiteiten doet is het aan te raden om meer te drinken.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie