COACH LOGIN
doelen stellen afvallen

Doelen stellen bij het afvallen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Als je een slank en gezond lichaam wilt door te afvallen zul je doelen moeten stellen. Als je geen doelen voor jezelf opstelt dan maak je het voor jezelf lastiger om te bepalen of je op de goede weg bent en zul je je doelen niet bereiken. Onrealistische doelen kunnen er tevens voor zorgen dat jij jouw doelen niet bereikt. Hieronder lees je een aantal stappen die je kunnen helpen bij het stellen van jouw realistische en haalbare doelen wanneer je wilt werken aan jouw gewicht. Daarbij lees je ook de grootste valkuilen en krijg je tips en adviezen om deze te voorkomen. 

Voorbereiding en planning

Voor alles in het leven geldt dat je dient te starten met een duidelijk plan. Veel mensen gaan de fout in door als doel te stellen: Ik ga afvallen!” om vervolgens geen idee te hebben waar ze moeten beginnen en hoe ze het dienen aan te vliegen. Het is hiervan ontzettend belangrijk om jouw eigen intrinsieke motivatie te vinden. Dus je moet er echt zelf klaar voor zijn en je moet niet afvallen omdat je omgeving dat van jou vraagt.

Motivatie bij het afvallen

Bepaal voor jezelf wat je wilt veranderen en waarom. Doe dit zo specifiek mogelijk. Wanneer je dit goed kunt onderbouwen heb je voor jezelf een duidelijk beeld en kun je het afvallen langer volhouden omdat dit beeld gaat dienen als jouw motivatie. En stel hier ook de waarom-vraag. Welke voordelen biedt het jou wanneer je 5 kilo bent afgevallen? Kun je hierdoor vol zelfvertrouwen over het strand lopen? En passen de kleren die je een jaar geleden gekocht had jou weer? Of misschien helpt het afvallen jou wel bij je algehele gezondheid. Het is belangrijk dat je deze vraag zo concreet mogelijk voor jezelf beantwoord, bijvoorbeeld: ik wil 1 kilo per maand afvallen, omdat mijn zwemkleding uit 2015 mij weer past.

Valkuilen bij het afvallen

Als je vooraf al obstakels ziet die jouw doel in de weg kunnen zitten, schrijf deze dan op. Bedenk een manier hoe je hier op een positieve manier mee kunt omgaan zodat je deze obstakels kunt overwinnen. Het is ontzettend sterk wanneer jij je eigen zwakke punten kant en hierop kunt acteren. Immers, wanneer je deze zwakke punten en valkuilen in kaart kunt brengen en ook kunt aangeven wanneer en waar je deze tegenkomt (tijdens je vakantie, of drukke periodes op je werk of studie) dan kun jij je hierop voorbereiden en kun je inspelen zodat je niet terug valt in het oude gedrag. Zo zou je bepaalde scenario’s wellicht kunnen vermijden, als je weet dat je tijdens een avondje stappen met veel alcohol geen controle meer hebt over je voedingspatroon. Dit betekent niet dat je niet meer moet gaan stappen, maar je zou wel kunnen besluiten om minder alcohol te drinken tijdens het stappen. Het veranderen van gedrag blijkt een van de moeilijkste opgaves te zijn.

Haalbaarheid

Maak je doel realistisch. 20 kilo afvallen in 1 maand is onmogelijk. Dus stel haalbare doelen met tussendoelen, zodat je tussentijds kunt meten of je op de juiste weg bent.

Aanpak als je wilt afvallen

De final touch wanneer je gaat doelen stellen. Met een concreet doel voor ogen en je motivatie op orde kun je nu het pad uitwerken hoe je er wilt komen. Knip je doel op in: uiteindelijke doel, 12 maanden doelstelling, 3 maanden doel en weekdoel.

Alice: Would you tell me, please, which way I ought to go from here?
The Cat: That depends a good deal on where you want to get to
Alice: I don’t much care where.
The Cat: Then it doesn’t much matter which way you go.

Het stellen van tussentijdse doelen kunnen je helpen om je voortgang en progressie bij te houden. Maak gebruik van de vele instrumenten die er zijn naast de weegschaal. Zo kun je je vetpercentage meten maar kun je ook progressie foto’s van jezelf maken.

waarom wil jij afvallen
Weet jij waarom je wilt afvallen?

Uitwerken doelen

Wanneer je voor jezelf doelen opstelt maak ze dan specifiek. Een doel als afvallen, of meer spiermassa aanzetten is een goed begin. Echter je wordt het best op koers gehouden door specifieke doelen. Voorbeeld van een doel zou kunnen zijn is binnen twaalf weken wil ik mijn vetpercentage 3% laten zakken.

De doelen die je voor jezelf stelt moeten meetbaar zijn. Het motiveert natuurlijk als je in de spiegel ziet dat je bent afgevallen, of dat je broekmaat een maatje kleiner is, echter op de lange termijn zullen resultaten minder goed zichtbaar zijn.

De weegschaal is een instrument dat velen van jullie waarschijnlijk gebruiken, echter het is niet de beste manier om je voortgang te meten. Beter is het om het verschil in je vetpercentage (lichaamssamenstelling) bij te houden. Hoe je dit kunt doen lees je in ons artikel: hoe kun je het vetpercentage meten

Veel mensen maken hun doelen niet te ambitieus. Dit komt omdat er van te voren al gedacht wordt, ik kan nooit een sixpack ontwikkelen of maatje 36 red ik nooit. Het is makkelijker om doelen te stellen die makkelijk haalbaar zijn. Maar waarom zou een doelstelling niet ambitieus mogen zijn. Je hebt dan iets om naar toe te werken, en onthoud Rome is ook niet in een dag gebouwd.

Het maken van realistische deadlines is belangrijk omdat we op een gezonde, verantwoorde en blijvende manier willen afvallen. Het is mogelijk om vijf kilo in twee weken tijd te verliezen, echter wanneer je niet zeer zwaarlijvig bent, zul je niet vijf kilo vet binnen deze tijd verliezen. Dit zal eerder vocht en spieren zijn. Als je maar een paar kilo vet wilt kwijtraken hou dan de stelregel aan dat tussen de 0.5 en 1 kilo per week haalbaar kan zijn. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat je lichaam zich aanpast aan je nieuwe levensstijl, waardoor het steeds moeilijker wordt om je vetpercentage te laten zaken.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie