COACH LOGIN
weegschaal

Gevaar Van De Weegschaal

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Het gebeurt iedere morgen wanneer je uit bed kruipt, ergens tussen het moment dat je je ochtendjas uittrekt en het moment dat je onder de douche stapt. Bij anderen gebeurt het direct na de training, zo snel je je zweterige kleren hebt uitgetrokken en je in je nakie staat.

Dan komt het grote moment. De opwinding, de spanning, het geeft je een brok in je keel. Deze ervaring lijkt veel op het spelen aan de roulette tafel en je weet dat de inzet groot is. Daarom kunnen de getallen die zichtbaar worden allerlei reacties teweegbrengen.

Je stapt op de weegschaal in je badkamer en kijkt tussen je vingers door naar het lot dat je aanstaart.

Gevaar Van De Weegschaal

Sommigen worden helemaal opgewonden en staan te springen alsof ze net de jackpot hebben gewonnen, anderen kreunen alsof alles verkeerd is gegaan.

Kijk, de weegschaal is een nuttig werktuig om je veranderingen in gewicht in de gaten te houden. Welke andere manier is er om zo precies aan te geven hoe goed je het doet in je pogingen om gewicht te verliezen?

De weegschaal kan zijn als een slechte personal trainer. Hij kan je verkeerde informatie geven. Anders gezegd: wordt niet te afhankelijk van dat kleine duivelse apparaat op je badkamervloer. Hier zijn twee redenen waarom:

Weegschalen zijn niet perfect. Op elk moment kan hij van je beste vriend omslaan naar je grootste vijand. Wanneer de weegschaal niet laat zien wat je wilt, kan het je helemaal van de wijs brengen. Weegschalen kunnen je ook laten geloven dat je zwaarder – of lichter – bent dan je echt bent. Meestal het laatste.

En door te denken dat je verder bent dan je in werkelijkheid bent neem je jezelf in de maling. Je kunt beter letten op hoe je kleren zitten of hoe je je van binnen voelt dan te vertrouwen op een gebrekkige machine. Neem een foto van jezelf aan het begin van de maand en dan weer aan het einde van de maand en bekijk zo je vooruitgang.

Een weegschaal-obsessie is zoals andere obsessies – ze zijn niet gezond.

Weegschalen hebben de neiging om je de wet voor te schrijven. Te veel mensen zijn geobsedeerd door de getalletjes die ze krijgen van de weegschaal. Het is net zoiets als de voetballer die zich helemaal verliest in zijn doelgemiddelde. Een gemiddelde is maar een getal. Hij zou zich veel drukker moeten maken over het winnen van de wedstrijd.

Hetzelfde geldt voor de strijd tegen overgewicht. Het doel zou nooit een getal moeten zijn. Wanneer je je te druk maakt over het bereiken van een specifiek getal kan dat leiden tot boulimie, uithongering, anorexia en veel andere verschijnselen die niet goed zijn voor je lichaam of je gezondheid.

Let op bij krachttraining!

Als je naast vetverbranding ook wilt werken aan spiermassa, wat zegt die weegschaal dan eigenlijk. Vooral ongetrainde mensen met overgewicht kunnen wanneer ze beginnen met trainen tegelijkertijd vet verbranden én spiermassa bouwen. Als dit dan ook lukt, ben je aangekomen in gewicht door spiermassa en juist lichter geworden door vetverlies. Afhankelijk van de balans hierin zal de weegschaal de ene of de andere kant doorslaan of geen verandering tonen. In alle gevallen is dit geen representatieve weergave van wat je dan bereikt hebt. Als je je dan al wilt richten op een getal is je vetpercentage dan een veel beter getal in combinatie met je vetvrije massa. Je weet dan precies wat er gebeurd is in je lichaam.

Onthoud dat de beste weegschaal in je hoofd zit. Als het je vertelt dat het vet van je lichaam verdwijnt als je kleren na een spannende date heb je een grote kans dat je goed zit.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie