COACH LOGIN
voedingscentrum logo

Gezonde Voedingstips Van Het Voedingscentrum

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Het Voedingscentrum geeft tien algemene tips voor lekker en gezond eten. Deze hebben niet allemaal betrekking op zware sporters, maar in het kort zijn het deze:

1. Eet gevarieerd

Dit houdt in dat we ervoor moeten zorgen dat het lichaam alle voedingsstoffen, die het lichaam dagelijks nodig heeft – binnenkrijgen. Het is niet mogelijk om met een beperkte voedingskeuze alle noodzakelijke bouwstenen binnen te krijgen. Hoe gevarieerder je eet, hoe beter het is.

Om hiermee te helpen heeft het Voedingscentrum de Voedingswijzer opgesteld, bestaande uit vier groepen:

Groep 1: brood, aardappelen, rijst, macaroni, peulvruchten
Groep 2: groente en fruit
Groep 3: melk, kaas (of andere melkproducten), vlees, kip, vis, ei, tahoe
Groep 4: margarine, halvarine, olie

Het Voedingscentrum beveelt aan om dagelijks een keuze te maken uit alle vier de groepen. Hierbij wordt ook aangeraden om dagelijks in ieder geval zo’n anderhalve liter vocht tot je te nemen.

2. Let op vet

Hoewel vet noodzakelijk is voor het goed functioneren van het lichaam, is het belangrijk om op te passen met verzadigd vet. Lees dus het label voor je een product aanschaft. Kijk ook uit met het eten van snacks.

3. Eet ruimschoots brood en aardappelen

Brood, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten zijn een belangrijke basis voor gezonde voeding, omdat ze vezels en zetmeel bevatten, en nauwelijks vet. Het zetmeel (koolhydraten) zorgt ervoor dat je je energiek voelt. Kijk alleen uit met sausen!

4. Eet volop groente en fruit

Groente en fruit zitten boordevol vitamines, mineralen en vezels. Je kan er veel van eten en toch niet dik worden. Doordat je hiervan zoveel kunt eten, heb je tijdens een dieet ook veel minder honger. Verder verminderen groente en fruit aantoonbaar de kans op hart- en vaatziekten en zelfs sommige vormen van kanker.

5. Houd uw gewicht op peil

Overgewicht kan leiden tot vele gezondheidsklachten. Het is het beste om het lichaamsgewicht op peil te brengen, en het daar te houden. Dit kan door voldoende beweging en het volgen van deze tips.

6. Wees zuinig met zout

Overmatig zoutgebruik kan leiden tot een hoge bloeddruk. Het is beter om minder zout te gebruiken bij het koken (kruiden helpen hierbij), en uit te kijken bij het eten van zoutjes en snacks.

7. Drink veel, maar wees voorzichtig met alcohol

Vocht is zeer belangrijk voor het afvoeren van afvalstoffen. Uitdroging moet voorkomen worden, wil het lichaam goed blijven functioneren. Drink minimaal anderhalve liter vocht per dag. Alcohol kan het beste niet of zeer matig genuttigd worden.

8. Eet niet de hele dag door

Het Voedingscentrum ziet drie hoofdmaaltijden per dag als de beste basis voor een gezond voedingspatroon. Dit is ook beter voor de tanden.

9. Ga hygiënisch en veilig met uw voedsel om

Voedselvergiftiging komt zeer vaak voor. Enige tips om dit te voorkomen:

  • let op houdbaarheidsdata en bewaaradviezen
  • kip, eieren en varkensvlees door en door verhitten
  • was/schil groente en fruit
  • vermijd tijdens het koken contact tussen rauw en bereid voedsel
  • bewaar etensresten in de koelkast, en niet langer dan twee dagen
  • was regelmatig de handen met water en zeep. Zeker als je aan het koken bent, en zeer zeker na toiletbezoek!
  • gebruik steeds schoon keukengerei
  • de temperatuur in de koelkast dient 4° C te zijn

10. Lees wat er op de verpakking staat

Weet wat je eet! Let op de verpakking. Hier staat veel informatie over bijvoorbeeld de ingrediënten en de houdbaarheidsdatum.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie