COACH LOGIN
goede cijfers

Goede cijfers door goede voeding

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Hoe kies je de – voor je gezondheid – beste voedingsmiddelen als je al die keuzemogelijkheden ziet in de supermarkt? Wat is nu goed en wat minder goed of zelfs ronduit slecht?

Tom Venuto (hij van Burn The Fat Feed The Muscle) heeft hiervoor een systeem opgesteld dat uitgaat van de manier van cijfers geven op de Amerikaanse scholen. Dat gaat niet zoals in Nederland van 1 tot en met 10, nee, de Amerikanen gebruiken daar letters voor.

Het hoogste ‘cijfer’ is een A, iets minder een B, dan heb je nog C en D, en het laagste een F (van Failed). Vertaal je dat naar voedingsmiddelen, dan is A voeding de beste keuze die je kunt maken, B niet zo goed als A maar nog wel goed, enzovoort.

Tom beoordeelt de voedingsmiddelen op in hoeverre het in de originele staat is (niet bewerkt door mensenhanden of wel bewerkt) en hoe hoog de voedingswaarde is.

Voorbeeld: een appel is natuurlijk voedsel dat niet bewerkt is en is dus A voedsel. Maak je daar ongezoete appelmoes van, dan is het B voedsel (niet meer in de natuurlijke staat). Verwerk je de appel tot appelsap, dan is het C voedsel. Doe je daar suiker bij, dan is het D voedsel. Maak je er een appeltaart van (met vet van de boter en extra suiker) dan is het F voedsel.

Wil je dat je cijfer omhoog gaat, dan moet je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk voedsel in hun natuurlijke staat eet. Je zal nooit al je voedsel uit de A categorie halen omdat dat nogal een saai dieet wordt. Het is wel zaak om zo hoog mogelijk proberen te komen zodat je zo gezond mogelijk eet.

A Voedsel

A voedsel is het beste dat je kunt eten. Deze voedingsmiddelen zijn in hun natuurlijke staat en zitten vol met vitamines, mineralen, antioxidanten, essentiële vetten, enzovoort… allemaal goed voor je.

Zonder diep in te gaan op alle redenen waarom deze voeding zo goed voor je is wil ik je een lijst geven van de verschillende soorten voeding die je – in Nederland – in de A categorie tegenkomt:

Koolhydraten

Vezelrijk
spinazie, alle soorten kool, broccoli, spruitjes, groene bonen, asperges, groene en rode pepers, paddestoelen, tomaten, uien, komkommers en alle andere vezelrijke groenten

Zetmeelrijk
zoete aardappels, gerst, havermout, alle soorten bonen, langzaam kokende bruine rijst, linzen, witte en rode aardappels, wortels

Eenvoudig
alle verse fruit (niet in blik, pot, gezoet of sap)

Vetten
lijnzaadolie, Udo’s Choice essential oil blend, visolie, vette vis (zalm, forel, haring, sardines)

Proteïne (eiwitten)
kippenborst, kalkoenborst, alle soorten vis, schaaldieren, eiwit, magere huttenkaas, zeer mager rood vlees, proteïnepoeder

B Voedsel

B voedsel is goede voeding. Niet het allerbeste maar wel goed. Vlak voor een wedstrijd laten bodybuilders en fitnessers vaak de B voeding vallen voor A voeding om hun dieet nog strikter te maken. B voeding maakt je dieet een stuk makkelijker te verdragen!

Een lijst van de verschillende soorten voeding die je in de B categorie tegenkomt:

Koolhydraten
100% volkoren ontbijtgranen, pasta en brood. Snelkokende bruine rijst en snelkokende ongezoete havermout

Vetten
olijfolie en saladedressing gemaakt van olijfolie, naturel pindakaas, olijven, avocado’s, noten en zaden, saladedressing met weinig vet

Proteïne
mager rood vlees, kalkoen, huttenkaas, hele eieren (gebruik één heel ei op 5 of 6 eiwitten), magere ongezoete yoghurt, magere kaas

C Voedsel

C voedsel is gemiddelde voeding, niet echt slecht maar ook niet goed. Wanneer je voedingspatroon voornamelijk uit C voeding bestaat, dan zullen je resultaten niet echt fantastisch zijn. Een voorbeeld van C voedsel is gezoete ontbijtgranen.

Een lijst van de verschillende soorten voeding die je in de C categorie tegenkomt:

Koolhydraten
witte rijst, pasta gemaakt van verrijkte bloem, grutten, witte broodjes, gezoete ontbijtgranen, ongezoet vruchtensap, gezoete havermout

Proteïne
kalkoen- en kippenpootjes, redelijk mager rood vlees, magere ham, kaas, magere gesneden kippenborst en kalkoenborst voor op brood

D Voedsel

D voedsel is slechte voeding, hoe je het ook wendt of keert. Eet je veel D voeding, dan zullen je resultaten slecht zijn. Daarnaast is D voedsel ook slecht voor je gezondheid… Proteïne in de D gradatie zit vaak vol slechte vetten, bijvoorbeeld hot dogs.

Een lijst van de verschillende soorten voeding die je in de D categorie tegenkomt en dus moet vermijden:

Koolhydraten
gezoete ontbijtgranen zonder de hele granen, crackers (alles gemaakt van witte bloem), wit brood

Proteïne
gesneden kippenborst en kalkoenborst voor op brood, magere worstjes, volvette kaas, boter, ham, hotdogs, spek

F Voedsel

F voedsel is voeding dat je bijna nooit zou moeten eten, behalve soms op vakantie en bij een cheat meal. F voedsel is erg slecht voor je gezondheid!

De producten in F voedsel valt uiteen in de volgende categorieën:

voeding met veel trans vetten of verzadigde vetten
gefrituurd voedsel, margarine, vet varkensvlees en rundvlees, vette plantaardige en tropische oliën zoals kokosnootolie

heel gezoete of volledig uit suiker bestaand voedsel
snoep, chocolade, koekjes, frisdanken als cola

geraffineerde en bewerkte voedingsmiddelen
taart, donuts, croissants, cake

voedsel met veel suikers en vetten
chips, hot dogs op een wit broodje, hamburgers op een bolletje (zeker met kaas en spek), gezoete pindakaas, chocolademelk

bewerkt vet vlees
vette ham, vlees, kippenborst en kalkoenborst voor op brood. Verder hot dogs, salami, worst en spek

Conclusie

Scoor je goed op de lijst? Nee? Maakt niet uit. Vanaf nu weet je wat je moet doen om je cijfers op te halen.

Onthoud: Je bent wat je eeet!!!

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie