COACH LOGIN
kenneth uitgelicht

Wat ik voor jou als coach kan betekenen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Deze week hebben we de Online Coaching App van Fitsociety gelanceerd. Voor mij als coach het beste platform om jou je doelstellingen te laten bereiken. Graag stel ik me opnieuw voor. 

Kenny de hobbybuilder

Hoi, ik ben Kenneth en ik ben een gymaholic. Zo’n anderhalf decennium geleden ben ik “constructief verslaafd” geraakt aan krachttraining.

Ik ben altijd sportief geweest. In mijn jeugd was ik vooral verslingerd aan de Amerikaanse sporten honkbal en basketbal. Daarna kwam de sportieve inspiratie uit Japan, met krijgskunsten als karate, aikido, iaido (‘kunst van het trekken van het zwaard’) en vooral kobudo waarin ik 12 jaar les heb gegeven.DSC_7667

Het is niet toevallig dat ik als jong volwassenen in zowel vechtsporten als krachttraining een interessante weg voor persoonlijke ontwikkeling zag. Het is een cliché, maar ik zag op beide gebieden wat ik in korte tijd kon bereiken als ik er vol voor ging. Het is grappig om te zien wat er met je weerbaarheid en zelfwaarde gebeurt als je opeens een stuk gespierder bent en een zwarte band op je lichaam draagt dankzij een bekwaamheid in een groot aantal handwapens.

Wat kennis kan veranderen

Naast deze sporten heb ik al vanaf zeer jonge leeftijd veel aan krachttraining gedaan. Ik zat nog op de basisschool toen ik dagelijks routines had van 50 pushups, 50 situps en 50 pullups (achter elkaar). In de pubertijd kwamen daar oefeningen met dumbells bij, toen nog vooral gericht op grotere biceps.

Mijn natuurlijke bouw en training zorgde ervoor dat ik op mijn 21e een beetje het fysiek van Bruce Lee had. Erg droog, gespierd, maar wel een lichtgewicht van 63 kg bij een lengte van 1,83m. Niet bepaald iemand die indruk maakte zonder z’n t-shirt uit te trekken om tenminste een sixpack te kunnen tonen.

Dit veranderde nogal drastisch toen ik begon te trainen op een klein sportschooltje op mijn toenmalige werk bij een bank. Informatie over trainingsmethoden en voeding kwamen steeds meer voorhanden online. In plaats van maar wat te doen, ging ik op zoek naar informatie om meer resultaat uit mijn inspanningen te halen.

Stap 1 was veel meer aandacht aan mijn voeding te besteden. Stap 2 was het structureren van mijn training. Ik kwam bijna 20 kilo aan in zo’n 2,5 jaar zonder m’n sixpack te verliezen. Dat is behoorlijk veel extra spiermassa voor een “natural”, binnen bodybuilding iemand die geen anabolen gebruikt. Een “natural” is overigens ook een benaming voor iemand die ergens veel aanleg voor heeft. Het was duidelijk dat ik aanleg had om veel spiermassa aan te maken zonder veel lichaamsvet aan te maken. IMG_0038

Die potentie kwam er echter pas uit toen ik me ging verdiepen in de theorie achter voeding en training. Die materie vond ik zo interessant dat ik een opleiding tot fitness docent deed en vervolgens zelf relevante onderzoeken ging bestuderen. Ik besloot deze kennis te delen via mijn blog Buildmybody.nl die inmiddels onderdeel is van Fitsociety.nl. Ik wilde goed onderbouwde artikelen schrijven. Niet zomaar Bro science herhalen of mijn persoonlijke mening als het evangelie verkondigen. Ik heb een paar honderd artikelen geschreven over voeding en training, maar naar schatting 10 keer zoveel onderzoeken bestudeert om naar te kunnen verwijzen in mijn artikelen. Soms moet ik letterlijk meerdere onderzoeken lezen om één zin te schrijven waarvan ik weet dat die verantwoord is.

Hoe stel ik een voedingsschema samen?

Bij het bepalen van je voedingsbehoefte maken wij in de app gebruik van formules die meerdere malen zijn gevalideerd in wetenschappelijk onderzoek [1-4]. Daarnaast houden wij ook zoveel mogelijk rekening met iemands natuurlijke aanleg voor spiermassa of lichaamsvet. Individuele reacties op dezelfde voeding kunnen immers groot zijn [5,6]. Jaren geleden ontwikkelde ik een calculator in excel die het mij makkelijker moest maken om iemands voedingsbehoefte vast te stellen aan de hand van deze berekeningen. Ook de gewenste verdeling in de macronutriënten (koolhydraten, proteïne en vetten) werd in deze calculator aangegeven. Vervolgens koppelde ik het aan een database met voedingsmiddelen en hun voedingswaarde om een schema op te kunnen stellen. Excel was echter nogal primitief en de calculator werkte niet op een Mac. De Online Coaching App van Fitsociety heeft deze functionaliteit niet alleen overgenomen, maar ook veel verder ontwikkeld (naast o.a. het feit dat ook je training in de app gepland kan worden).

Een handige tool om je voedingsschema op te stellen, kan ontzettend veel tijd schelen en in sommige gevallen het verschil maken tussen falen of succes. Het is namelijk een enorm gepuzzel, tenzij je bereid bent iedere dag hetzelfde te eten en die puzzel dus maar één keer hoeft te maken. Bij het ontwikkelen van de app hebben we ons er daarom altijd op gericht dit zo makkelijk mogelijk te maken.

In de app zit een database met ruim 8.000 producten en hun voedingswaarde. Jij voert in hoeveel je ergens van eet of wilt eten, de app toont hoe dat in de puzzel past. Staat uitgerekend jouw favoriete product niet in de database? Geen probleem, met de scanner voeg je deze makkelijk toe aan de hand van de barcode en zie je of en hoe deze past in jouw dieet.

Meld je je bij mij aan dan zal je toch eerst zelf aan de slag moeten. Je houdt een paar dagen nauwkeurig (en eerlijk!) bij wat je dagelijks eet en drinkt. Zoals gezegd, makkelijk gemaakt door de app. Rekening houdend met jouw huidige eetgewoontes kan ik dan een plan uitstippelen dat niet alleen effectief is, maar ook rekening houdt met de soort voeding die je gewend bent.

Leer een man te vissen

Bij coaching probeer ik vooral aan de lange termijn te denken.DSC_1495-2

Het is mooi als je als coach je klanten een goed voedingsschema en trainingsschema geeft en ze helpt bij de uitvoering daarvan. Het is nog beter als je ze in die tijd de beginselen leert waarop die schema’s gebaseerd zijn.

Het is leuk als ik je een half jaar begeleid zodat je ripped de lente in gaat, nog leuker als ik je bereid op de periode daarna.

Resultaat behalen op korte termijn is geweldig. Drastische crash-diets zijn effectief, maar voor hoe lang? Alle prioriteit aan je training en voeding en alle middelen aangrijpen om gespierder te worden? Je zult groeien en snel. Maar stel jezelf steeds de vraag: “Ga ik dit de komende tien+ jaar doen? Wil ik dit zo lang doen?”. Sommigen zullen zeggen:”Zo ver denk ik helemaal niet vooruit, ik wil gewoon ripped de volgende zomer in”. Ik weet echter uit ervaring hoe moeilijk het is de lat weer wat lager te leggen als je jezelf echter in een betere vorm dan ooit hebt gezien.

Ik heb er iets meer dan twee jaar over gedaan om een lichaam te krijgen waar ik trots op mag zijn. Ik heb nog eens 10 jaar nodig gehad om er ook daadwerkelijk trots op te zijn. Die tien jaar had ik nodig om de juiste balans te vinden tussen training, gezin, werk en het leven in het algemeen. Ik hoop je op dat gebied de nodige jaren te besparen. Ik zie teveel mensen om me heen die nooit tevreden zullen zijn ongeacht het resultaat. Ze kunnen het zelf niet meer zien. Ik wil je resultaat laten behalen dat houdbaar en verbeterbaar is en een lifestyle aanleren die in balans is met de rest van je leven.

Aan de slag!

Vergis je niet, ik ga je echt wel aan het werk zetten. Als je resultaat wilt behalen dan zul je er wat voor moeten doen. De nodige uren maken in de gym en als je daar bent ook echt aan de bak gaan. Mijn resultaten kwamen ook niet alleen door de kennis of goede genen.

Als ik je een trainingsschema geef, zal ik er ook alles doen om jou iedere training als een wedstrijd te laten benaderen. Je hebt de tijd immers al vrij gemaakt om hier te zijn. Make it work! Het trainingsschema zelf is niet magisch, je voedingsschema ook niet. De kennis en motivatie van een coach is geen garantie voor succes en een super handige app ook niet. Het zijn slechts de tools om jou geen excuus meer te geven om te falen. De magie zit in jouw vermogen om je ook toe te wijden aan jezelf. Maar ook daar help ik je bij.

Die foto’s overigens zijn allemaal selfies. De laatste jaren ben ik actief als fitness fotograaf . Ik vind het namelijk fantastisch om de reactie van mensen te zien wanneer ze zichzelf zoals nooit tevoren terug zien op een foto (en ik vind het gewoon tof om mooie plaatjes te maken). Wie weet kan ik je op weg helpen naar jouw eerste fitness shoot.

Referenties

    1. Harris J, Benedict F (1918). “A Biometric Study of Human Basal Metabolism”. PNAS. 4 (12): 370–3. Bibcode:1918PNAS….4..370H. doi:10.1073/pnas.4.12.370. PMC 1091498free to read. PMID 16576330.
    2. Roza, Allan M; Shizgal, Harry M (1984). “The Harris Benedict equation reevaluated: resting energy requirements and the body cell mass”. The American Journal of Clinical Nutrition. 40: 168–182.
    3. Müller, B; Merk, S; Bürgi, U; Diem, P (2001). “Calculating the basal metabolic rate and severe and morbid obesity”. Praxis (Bern 1994). 90 (45): 1955–63.
    4. McArdle, W (2006). Essentials of Exercise Physiology. Lippincott Williams & Wilkins. p. 266. ISBN 9780495014836.
    5. Johnstone, Alexandra M; Murison, Sandra D; Duncan, Jackie S; Rance, Kellie A; Speakman, John R; Koh, YO (2005). “Factors influencing variation in basal metabolic rate include fat-free mass, fat mass, age, and circulating thyroxine but not sex, circulating leptin, or triiodothyronine”. American Journal of Clinical Nutrition. 82 (5): 941–948. PMID 16280423.
    6. a b Speakman, John R.; Król, Elzbieta; Johnson, Maria S. (2004). “The Functional Significance of Individual Variation in Basal Metabolic Rate”. Physiological and Biochemical Zoology. 77 (6): 900–915. doi:10.1086/427059. PMID 15674765.

 

 

 

 

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen.

Plaats een reactie