COACH LOGIN
slapen uitgelicht

Te kort slapen leidt tot meer eten de volgende dag

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Volgens recent onderzoek kan te kort slapen ertoe leiden dat de volgende dag meer gegeten wordt. Dit kan het verschil maken tussen afvallen, op gewicht blijven of aankomen.

“Minder slapen leidt tot 385 kcal meer eten”

Dr Gerda Pot, senior auteur van het Diabetes & Nutritional Sciences Division aan King’s College London en de Vrije Universiteit Amsterdam, en haar collega’s verrichten een meta-analyse. Hun bevindingen werden begin deze maand gepubliceerd in the European Journal of Clinical Nutrition.

Ze vergeleken de resultaten van meerdere kleinere onderzoeken naar de effecten van een slaaptekort op de voedingsinname de volgende dag. In totaal werden 11 onderzoeken vergeleken waaraan 172 proefpersonen deelnamen.

Uit deze analyse volgde dat mensen met een slaaptekort de volgende dag gemiddeld 385 kcal meer eten. Bovendien bleek dat het slaaptekort er niet voor zorgde dat men meer energie verbruikte waardoor er dus netto ook 385 kcal meer binnenkwam.

Minder slaap, meer trek

De onderzoekers verwijzen naar eerdere studies om mogelijke oorzaken aan te wijzen. Zoals een onderzoek onder 26 volwassenen waarin een slaaptekort leidde tot grotere activatie van gebieden in de hersenen die geassocieerd worden met een “beloningsimpuls bij blootstelling aan voeding”. Een andere mogelijke oorzaak is een veranderde regulering van hormonen als leptine en greline door het verstoren van het dag-nacht-ritme. De hormonen die betrokken zijn bij het verzorgen van een verzadigingsgevoel (leptine) en het gevoel van honger (greline).

Hoeveel slaap(tekort)?

We hebben op de site vaker het belang van voldoende slaap behandeld. De hamvraag hier is natuurlijk hoe groot de slaaptekorten/onderbrekingen waren in de vergeleken onderzoeken. De groepen met slaaptekort sliepen tussen de 3,5 en 5,5 uur per nacht. De controle groepen sliepen tussen de 7 en 12 uur per nacht.

Hiernaast is het effect op de lange termijn natuurlijk interessant. Deze onderzoeken duurden 1 of 2 dagen. De schrijvers van de meta-analyse zouden dan ook graag meer onderzoek verricht zien naar de effecten op langere termijn om zo te zien welke invloed dit heeft op gewicht en obesitas.

385 kcal is echter aanzienlijk. Als ik een voedingsbehoefte voor iemand bereken (in de Fitsociety Online Coaching app) en uitkom op een 2500 kcal per dag, dan kan 385 kcal minder of meer een normale hoeveelheid zijn om te zorgen voor gewichtsverlies of juist toename.

Referenties:

  1. H K Al Khatib, S V Harding, J Darzi, G K Pot. The effects of partial sleep deprivation on energy balance: a systematic review and meta-analysis. European Journal of Clinical Nutrition, 2016; DOI: 10.1038/ejcn.2016.201
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen.

Plaats een reactie