COACH LOGIN
low carb dieet

Low carb dieet

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Veel van de low carb dieeten zijn de laatste jaren in opkomst geweest onder verschillende namen, zoals het Atkins Dieet en South Beach dieet. Een low carb dieet, wordt ook wel een ketogeen dieet genoemd en is erop gericht om de hoeveelheid koolhydraten drastisch naar beneden te brengen. Hierdoor komt het lichaam in ketose. Wat dit precies in houdt en welke voordelen en nadelen een low carb dieet met zich meebrengt leggen we uit in dit artikel.

Wat is een low carb dieet

De naam zegt het al, een low carb dieet is een dieet waarbij je alle of bijna alle koolhydraten dient te schrappen uit je dagelijkse voeding. Een andere benaming voor een low carb dieet is het ketogeen dieet. Dit staat voor elk dieet dat het lichaam in staat van ketose brengt, waar het vetten in plaats van koolhydraten gaat gebruiken ter voorziening van de energiebehoefte. Het lichaam komt in ketose door het elimineren van koolhydraten. Door het ontbreken van koolhydraten gaat het de vetreserves aanspreken voor de energievoorziening. Omdat deze verbranding minder optimaal is ruiken mensen die een low carb dieet volgen vaak naar aceton. De ketogeen dieeten zijn er in verschillende soorten, zoals het standaard ketogeen dieet, het cyclisch ketogeen dieet en het gericht ketogeen dieet. Het verschil tussen de drie zit voornamelijk in de hoeveelheid en timing van de koolhydraten.

Werking low carb dieet

Het low carb dieet werkt eigenlijk niet anders dan andere dieeten. Je verkleint de hoeveelheid calorieen die je dagelijks inneem om op die manier een calorietekort, of een negatieve energiebalans te creeren. Dit is de basis voor gewichtsverlies en is bij een low carb dieet niet anders. Het verschil tussen een low carb dieet in tegenstelling met andere dieten is dat het de bloedsuiker en insulinepieken onder controle houdt.

Bij het consumeren van koolhydraten stijgt je bloedsuikerspiegel en maakt je alvleesklier insuline aan om de overtollige bloedsuikers af te voeren. Dit laatste zorgt ervoor dat je weer honger krijgt en weer wilt eten. Wanneer je een dieet volgt met weinig of geen koolhydraten, blijft je bloedsuikerspiegel stabiel en voorkom je dat je hongeraanvallen krijgt.

Naast het uitblijven van de hongeraanvallen door het gebrek aan koolhydraten, zorgt het nuttigen van veel eiwitten voor een hoger thermisch effect van je voeding. Het thermisch effect is de energiebehoefte die jouw lichaam nodig heeft om de voedingsstoffen af te breken en om te zetten. In het geval van koolhydraten en vetten ligt dit effect vele malen lager dan bij het consumeren van eiwitten. Daarbij vullen eiwitten en vetten voor een langere periode waardoor je minder trek zult hebben bij het volgen van een koolhydraat arm dieet.

Beginnen met een low carb dieet

Het volgen van een low carb dieet is ook nog eens zeer eenvoudig, immers je schrapt zaken als brood, graan, tarwe, rijst, pasta en alle soorten suikers uit je voedingspatroon. Dit betekent dat de verdeling van macronutrienten anders zal worden dan voor je dieet. Ongeveer 60 procent van de voedingsstoffen dien je te halen uit vetten en 35 procent kun je halen uit eiwitten. De resterende 5 procent kun je uit koolhydraten halen. Let wel dat je het aantal koolhydraten per dag op minder dan 50 gram houdt, om op die manier het lichaam in ketose te brengen. Dit laatste is van belang zodat het lichaam de vetreserves gaat aanspreken voor de energiebehoefte.

Is mijn lichaam in ketose

Om te controleren of jouw lichaam in ketose zijn kun je gebruik maken van Ketostix. Wanneer jouw lichaam in ketose komt, scheidt het ketonen af via urine, zweet en adem. Vandaar de aceton lucht. Met Ketostix kun je controleren of er ketonen in het urine aanwezig zijn. Is dit het geval, dan ben je op de juiste weg en is het schrappen van jouw koolhydraten voldoende geweest. Is dit niet het geval? Dan dien je de koolhydraat inname verder te beperken.

Conclusie

Het volgen van een low carb dieet kan meerdere voordelen hebben. Zo is het een vrij eenvoudig dieet om te volgen omdat je alleen maar de koolhydraten uit je voeding dient te schrappen. Het is een dieet waarbij je kunt afvallen, maar ook je spiermassa kunt behouden vanwege de hogere inname van eiwitten. Deze laatste hogere inname van eiwitten zorgt er tevens voor dat je langer vol zit en dat het thermisch effect van je voeding een stuk groter zal zijn. Tot slot blijf je bij het volgen van een ketogeen dieet langer vol en eet je relatief minder gedurende de hele dag. Het enige nadeel is dat je iets minder fris kunt ruiken. Heb jij dat ervoor over?

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie