COACH LOGIN
metabolisme verhogen

Metabolisme verhogen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Metabolisme is een ander woord voor stofwisseling. Metabolisme is een Grieks woord wat een afgeleide is van verandering of omzetting. Het is een biochemische proces dat plaats vindt in het menselijk lichaam. In simpele woorden is metabolisme de manier waarop ons lichaam de calorieën verbrandt van de voeding dat we eten. Het tempo van ons metabolisme staat gelijk aan de hoeveelheid energie of ook wel calorieën die ons lichaam nodig heeft om zichzelf te onderhouden. Metabolisme vind plaats in onze spieren en organen, en is het resultaat van wat we ook wel ‘calorieën verbranden’ noemen. Metabolisme is dus eigenlijk de snelheid waarmee de motor van ons lichaam draait.

Functie van metabolisme

Een gezond metabolisme draagt bij aan een gezond lichaam maar wat doet het precies?

  • Het aanmaken van reservestoffen
  • Opname van stoffen in het lichaam
  • Energie creëren
  • Verwerken van afvalstoffen
  • Bouwstoffen voor biologische processen

Metabolisme verhogen

Wanneer we spreken over het metabolisme verhogen, bedoelen we dat ons lichaam meer energie gaat verbruiken. Dit heeft als grootste voordeel dat je in feite meer kunt eten en in verhouding minder kunt bewegen om dezelfde doelstellingen te behalen. Zo kan een topsporter dus meer energie opnemen, door meer te eten, en daardoor betere prestaties leveren. Een hoger metabolisme hoort bij een verantwoorde levensstijl.

Hoe kun je je metabolisme verhogen

Pak genoeg rust
Wanneer je op tijd naar bed gaat en goed slaapt is bevorderlijk voor je metabolisme. Onderzoek heeft aangetoond dat te weinig slaap de verbranding van koolhydraten aantast, wat leidt tot glucose intolerantie en een extra honger gevoel.

Water drinken
Je lichaam heeft voldoende vocht nodig voor het aan- en afvoeren van afvalstoffen. Wanneer je niet voldoende vocht inneemt vertraagt dit de stofwisseling in je lichaam. Water zorgt er daarnaast ook voor dat je organen optimaal kunnen functioneren.

Vezels
Vezelrijke voeding beïnvloed je metabolisme positief. De stofwisseling gaat extra hard werken wanneer je veel vezels eet.

Krachttraining
Door het doen van krachttraining stijgt je rust metabolisme. Krachttraining is een zeer effetieve manier om je rust-metabolisme te doen stijgen, omdat spiermassa meer energie nodig hebben dan vetmassa. Uit onderzoek is gebleken dat spiermassa zelfs 9 keer meer calorieen verbrandt dan vet. Daarbij heb je tijdens het herstellen van de krachttraining energie nodig om de spieren te herstellen. Dit verhoogt ook het metabolisme.

IJzer
IJzer zorgt voor een gezonde dosis zuurstof in je spieren om vet te verbranden.

Vitamine D
Vitamine D is bevorderlijk voor een gezond en goed werkend metabolisme. Vitamine D zit in zalm, tonijn en eieren.

Pikant voedsel
Het eten van pikant voedsel zet je metabolisme direct aan het werk. Je maag wil pikant voedsel snel verteren en neemt de rest van het voedsel direct mee in dit verteringsproces.

Beweging
Regelmatig bewegen zoals sporten of gewoon een stukje lopen is bevorderlijk voor je metabolisme. Je metabolisme werkt harder als je net bewogen hebt,

Ontbijt
Het is van belang dat je elke ochtend begint met een ontbijtje. Zodra je namelijk eten tot je gaat nemen gaat je metabolisme werken.

Koffie en thee
Bij koffie of thee denk je niet direct aan ‘gezond’. De cafeïne in koffie en thee zorgt voor een versnelde werking van het metabolisme. Het is dus zeker gezond om 1 á 2 koppen koffie of thee te drinken. Vooral groene thee is in dit geval extra verhogend voor je metabolisme, groene thee bevat namelijk veel antioxidanten.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie