COACH LOGIN
middelomtrek

Middelomtrek meten

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

In een van onze eerdere artikelen behandelen we de Body Mass Index, ook wel bekend als de BMI. De BMI geeft door middel van het gewicht uit te drukken in lichaamsgewicht een bepaalde waarde weer. Deze waarde kan iets zeggen over je gezondheid. Mensen met een hoge BMI hebben volgens de index last van overgewicht en mensen met een lage BMI zouden last kunnen hebben van ondergewicht. Maar een van de zaken waar de Body Mass Index aan voorbij gaat is hoe het lichaamsvet zich verdeelt heeft over het lichaam.

Er zijn mensen die erg veel vet hebben op hun buik en bij anderen is de hoeveelheid vet op de billen of benen juist heel erg groot. Om te achterhalen of de hoeveelheid vet op jouw buik gezondheidsrisico’s met zich meeneemt is de middelomtrek een beter middel. Immers, de middelomtrekt geeft een maat weer voor de vethoeveelheid dat zich op je buik bevindt.

Middelomtrek meten

meetlint middelomtrekHet meten van de middelomtrek is heel eenvoudig. Hier heb je in feite alleen een meetlint voor nodig. Let erop dat deze bij de meting over je navel gaat. Op deze wijze kan de meting bijna nooit fout gaan. Als je de meetlint vast houdt met 1 hand let er dan op dat deze zich kruist aan de voorkant zodat je kunt aflezen wat er op de meetlint staat. Een handige meetlint waarmee je snel kunt aflezen wat je middelomtrek is is de OrbiTape Body Mass Tape.

Door het meten van je middelomtrek kom je er dus achter hoeveel vet je op je buik hebt. Indien je net bent begonnen met sporten kun je op deze wijze ook gelijk de vorderingen bijhouden en zien of het vet op je buik vermindert. Dit in combinatie met je gewicht en BMI kunnen je op de juiste weg helpen. Wil je echt nauwkeurig je vorderingen meten en je exacte vetpercentage meten? Maak dan gebruik van een huidplooitmeter.

Wil je je vetpercentage meten zonder gebruik te maken van ingewikkelde tabellen? Er zijn vetpercentage meters die werken op de manier zoals de huidplooimeting, maar die de berekening doen voor jou, zoals de FatTrack GOLD Digital Body Fat Caliper.

Middelomtrek tabel

Het resultaat uit je meting kun je vervolgens interpreteren door onderstaand tabel. Let hierbij op dat de leeftijd waar deze tabel voor geld voor volwassenen geldt tussen de 18 en 70 jaar.

Tabel Middelomtrek

Indien je middelomtrek als man zijnde kleiner is dan 79 centimeter dan spreken we van ondergewicht. Bij vrouwen spreken we van ondergewicht wanneer de middelomtrek minder is dan 68 centimeter. Hierbij dient ook de BMI lager te zijn dan 18,5.

Buikvet en gezondheid

Een van de voornaamste redenen waarom het meten van de middelomtrek belangrijk is is de directe relatie met de gezondheid. De bekendste risico’s van overgewicht zijn hartkwalen en diabetes. Laten we eens inzoomen in het buikvet.

Er zijn 2 soorten buikvet. Zo is er het onderhuids vet, dat direct onder je huid ligt. Dit is het vet dat direct erbij komt wanneer je even niet oplet op wat je eet of te weinig doet aan lichaamsbeweging. Een bekend fenomeen dat dit onderhuids vet veroorzaakt zijn de zwembandjes, of ook wel love handles genoemd. Je lichaam slaat dit vet op als energiereserve. Zo kan er in periodes van weinig brandstof, beroep gedaan worden op deze reserves.

De 2de soort is vet is het visceraal vet. Dit vet zie je niet van buitenaf maar is daarom niet minder schadelijk. Visceraal vet nestelt zich namelijk rondom je vitale organen en kan de functie van deze organen bemoeilijken. Daarnaast kan het zorgen voor ontstekingen in je lichaam.

Dus niet alleen het uiterlijk heeft baat bij een gezonde hoeveelheid buikvet (immers een beetje buikvet is nodig voor een aantal vitale functies van het lichaam), maar ook het innerlijk profiteert ervan.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reactie

  1. Ik ben negen jaqr en mijn middelomtrek is 91 ik wil een dikkere buik en kleinere middelomtrek. Ik weeg 52 kilo ik heb 5 centimeter buikvet op mijn bink. Help me

Plaats een reactie