COACH LOGIN

“Net moeder geworden en weer in beweging komen? Wees flexibel”

Moeders die na de bevalling weer actief willen worden, kunnen hierbij het beste een flexibele aanpak hanteren. Misschien belangrijker: Je hoeft je niet schuldig te voelen over de tijd die je aan je eigen gezondheid besteedt. Dat is de uitkomst van een nieuw onderzoek van de Kansas State University.

Flexi mama

Je bent een paar weken geleden bevallen en wilt weer in beweging komen. Volgens nieuw onderzoek, recent gepubliceerd in Journal of Health Psychology, kan je dat beter met een flexibele benadering doen dan je te richten op een vast trainingsschema.

Een vaststaand trainingsschema zou een te hoge drempel vormen. Om weer actief te worden zou je er beter aan doen iedere beschikbare vorm van activiteit aan te grijpen om weer in het ritme te komen. Bovendien is het belangrijk om te leren omgaan met praktische en mentale barrières, zoals een vaak genoemd schuldgevoel dat je tijd aan jezelf besteedt.

Even people who were really active before having kids tend to decrease their physical activity after having kids because they prioritize the baby’s needs first… In the workshops, we talked specifically about guilt and the idea that doing something for yourself is not selfish — it actually might help you be more patient or have more energy for your kids.

  • Emily Mailey, Kansas State University

Emily Mailey organiseerde als onderdeel van het onderzoek workshops voor vrouwen die 6 weken tot 12 maanden eerder bevallen waren van een kind. Eén groep kreeg een algemeen advies over het verhogen van activiteit en het omgaan met barrières. Hierbij mochten de moeders zelf iedere vorm van activiteit gebruiken, inclusief oefeningen met de baby. Een tweede groep kreeg hetzelfde algemene advies, maar kreeg hierbij een hardloopschema dat is ontworpen om niet-actieve mensen geleidelijk aan het rennen te krijgen (een half uur, 3 keer per week). Alle moeders droegen accelerometers om de activiteit te meten. Ook gaven ze na het onderzoek aan in hoeverre ze konden omgaan met barrières die activiteit in de weg stonden.

Mailey verwachtte dat met name het hardloopprogramma succesvol zou blijken omdat het een duidelijke richtlijn biedt om te slagen. Het tegendeel bleek. Moeders die in de flexibele groep zaten, hadden hun activiteit in grotere mate verhoogd dan de hardlopers, hoewel het verschil klein was. Alle moeders gaven aan beter om te kunnen gaan met eventuele barrières..

Hou het leuk

Uit het onderzoek bleek dat sommigen gewoon een hekel hadden aan hardlopen. Dit kan je natuurlijk voorkomen door een schema samen te stellen dat meer overeenkomt met je eigen voorkeuren wat training betreft.

Een andere belangrijke factor was het vaste trainingsblok van een half uur. Dit bleek voor veel moeders regelmatig moeilijk te plannen. Bij de ‘flexibele’ moeders, was dit makkelijker. Zij konden zelf bepalen wanneer, hoe en hoe lang ze hun dagelijkse beweging invulden. Tijdens de workshops was met de moeders in de flexibele groep dan ook de mogelijkheden besproken om vooral leuke activiteiten te kiezen en die eventueel te verdelen in drie blokken van 10 minuten in plaats van een blok van een half uur. Maar ook aan die tijden hoef je je niet vast te houden.

Mailey verwijst nog naar de 10.000 stappen (of 15.000 stappen?) die opgeworpen worden als dagelijks doel. Dat mag dan wel een mooi doel zijn, het is vooral belangrijk realistische doelstellingen te hebben en dat je je activiteit geleidelijk aan verhoogt.

Wil je meer informatie over trainen na een bevalling? Eerder schreven we al een uitgebreid artikel over dit onderwerp.

Referentie:

  1. Emily L Mailey, Wei-Wen Hsu. Is a general or specific exercise recommendation more effective for promoting physical activity among postpartum mothers? Journal of Health Psychology, 2017; 135910531668762 DOI: 10.1177/1359105316687627

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie