COACH LOGIN
effectief vetverlies

Principes Voor Effectief Vetverlies

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Kom je steeds weer aan na een dieet? Stop dan nu! Dènk niet eens aan een ander dieet, want die zal waarschijnlijk dezelfde resultaten opleveren die je tot nu toe hebt gehad.

Laten we eerst eens kijken naar een paar gewichtsverliesprincipes:

1. Verhoging van je verbranding

Om ervoor te zorgen dat je gewichtsverlies blijvend is op de lange termijn is het heel belangrijk dat je verbranding goed omhoog wordt gebracht en de meest effectieve manier om je verbranding te verhogen is een grotere hoeveelheid spiermassa op je lichaam.

De enige manier om deze spiermassa op te bouwen zodat je verbranding omhoog gaat, is door middel van krachttraining. Er is geen andere methode die zoveel invloed heeft op je verbranding dan krachttraining.

Met behulp van krachttraining vergroot je de hoeveelheid spiermassa in je lichaam met als gevolg een verhoogde verbranding.

Na een gewichtstraining is je verbranding extra hoog en dat zorgt ervoor dat je lichaam veel meer vet verbrandt dan het daarvoor kon.

De hoeveelheid spiermassa op je lichaam zorgt er ook voor dat je er goed uit ziet. Wanneer je de extra vetmassa op je lichaam verbrandt zorgen de spieren, die je dan goed kunt zien, dat je er gezond energiek en slank uitziet.

2. Snel lopen verbrandt vet

Wat je nu kan doen om de verbranding van je lichaamsvet op te voeren is snel lopen in je programma op te nemen. Snel lopen is niet alleen minder zwaar voor je heupen en knieën, het verbrandt ook meer vet dan joggen of hardlopen in verhouding tot de belasting die het vormt op je gewrichten.

Hier zijn wat voordelen van snel lopen:

Snel lopen is…

  • makkelijk te doen
  • een natuurlijke beweging voor je lichaam
  • blessurevrij (behalve als je omvalt natuurlijk…)
  • overal te doen
  • de beste oefening met de minste inspanning die je voor vetverlies kunt doen

Snel lopen is een aanrader in elk gewichtsverliesprogramma!

Gewichtsverlies programma-strategieën

Wil je van een gewichtsverliesprogramma een succes maken, dan moet je krachttraining in je programma opnemen. Het is heel belangrijk om met gewichten te trainen, niet alleen om gewicht te verliezen maar ook voor je algehele gezondheid.

Ons is al jaren verteld dat we met behulp van een dieet het vet van ons lichaam moeten kwijtraken en er misschien wat snel lopen bij moeten doen om het hele proces te versnellen. Het probleem is dat de grote caloriereductie bij een dieet je lichaam laat denken dat het verhongert, waardoor je lichaam vet vast gaat houden en het je zuurverdiende spiermassa gaat gebruiken als energiebron. Hierdoor wordt je verbranding verlaagd en verlies je nog meer spiermassa.

Stopte je met het dieet, dan kwam het verloren vet al snel weer terug en had je – door de verlaagde verbranding – een grote kans dat je meer vet terugkreeg dan je had verloren.

Een vicieuze cirkel dus…

Daarnaast raakte je lichaam gewend aan het dieet en kwam je al snel op een punt waarop er niets meer gebeurde.

Wat nu?

Wat dacht je van gewichtsverliessupplementen, crèmes, massage, drugs? Sorry, je zou toch moeten weten dat die niet werken…

Er is een betere manier…

Krachttraining!

Veel studies hebben aangetoond dat krachttraining een superieure methode is om gewicht kwijt te raken (o ja, dames… je zult echt niet groot gespierd worden van gewichtstraining! Daar heb je te weinig testosteron voor, dus maak je maar niet ongerust). Doe je geen gewichtstraining in je gewichtsverliesprogramma, dan zullen de resultaten niet zo goed zijn als je zou willen.

Drie tot vijf dagen korte krachttrainingen per week, thuis of in de sportschool, verbranden meer vet dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

Vetten en cardio

We zijn er dus al achter gekomen dat door het vergroten van de hoeveelheid spiermassa in je lichaam je verbranding wordt verhoogd, ook wanneer je rust. Door die hogere verbranding kun je nu ook meer calorieën eten, wat inhoudt dat je niet van de honger hoeft om te komen om gewicht te verliezen.

Je hoeft in principe niet zoveel calorieën te schrappen om gewicht kwijt te raken en je hebt minder problemen om succesvol af te vallen (ervan uitgaande dat je wel de juiste voedingsmiddelen eet).

Het is wel belangrijk dat je onthoudt dat vetverlies over je hele lichaam plaatsvindt, niet alleen van een bepaalde plaats op je lichaam. Het verliezen van vet op alleen je buik of billen is dus niet echt mogelijk.

Zorg ervoor dat je cardiotraining afwisselend is om verveling te voorkomen. Gebruik de loopband, fiets, stepper of wat voor andere manier van trainen je tot je beschikking hebt.

Wanneer je tijdens je cardiotraining zwaar hijgt of buiten adem raakt ga je te snel. Je energie wordt dan uit de koolhydraten in je lichaam gehaald en niet uit je vetreserves. Het is dan wel zo dat deze koolhydraten niet meer kunnen worden omgezet in vet, maar ook ook dat ze niet gebruikt kunnen worden als brandstof voor de spieren. De keuze om rechtstreeks vet te verbranden is dan de betere.

Gewichtsverlies is helemaal niet dat grote gecompliceerde mysterie dat sommige mensen, boeken en bladen je doen geloven. Het is vrij eenvoudig en kan allemaal gedaan worden door je aan een paar eenvoudige principes te houden.

Gewichtsverlies en voeding

De beste manier om lichaamsvet te verliezen en spiermassa vast te houden is een goed voedingsprogramma. De basis is kwaliteitsvoedsel en meer sporten zodat je energie verbruikt. Je hebt voeding nodig die je vult maar niet opvult; voedsel dat weinig vet en suiker bevat, veel proteïne en niet is bewerkt is ideaal.

Gedurende de dag zou je kleine maaltijden moeten eten met bij elke maaltijd wat eiwitten om je spieren te voeden en je energieniveau hoog te houden. Voedsel met de belangrijke vitaminen en mineralen moet je ook dagelijks eten.

Wil je weten hoeveel calorieën je per dag nodig hebt om gewicht te verliezen en je spieren in stand te houden, bereken dan je calorie-behoefte met de voedingscalculator op deze site.

Door het aantal calorieën dat je dagelijks eet te verminderen naar het gewichtsverliesniveau zou je gewicht moeten beginnen te verliezen. Ga niet lager en bekijk je lichaam regelmatig in de spiegel om te zien of je vooruit gaat.

Heb je geen goed idee hoeveel calorieën je per dag eet, hoe weet je dan of je teveel eet of niet?

Een paar goede eettips:

  • schrijf op wat je eet zodat je eventuele problemen op kunt sporen
  • houd rekening met die tijden waarop je normaal teveel eet (zoals feestdagen)
  • vermijd een te grote reductie in het aantal calorieën dat je eet
  • houd je vetpercentage bij, niet je gewicht
  • ga voor rustig vetverlies (een pond per week)
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reactie

  1. Heel internet afgestruind, en eindelijk een artikel waar duidelijk staat hoe je vet verbrand en spiermassa behoudt. Heel erg bedankt!

Plaats een reactie