COACH LOGIN
snel afvallen

Snel afvallen met 3 tips

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Laten we beginnen met het opruimen van alle fables die jouw resultaat, wanneer je wilt afvallen, mogelijkerwijs in de weg zitten of hebben gezeten. Tijd om door de bomen het bos weer te zien, of nog beter: tijd om resultaat te zien. Snel afvallen met deze 3 tips!

Sporten en niet afvallen

Als je maar genoeg sport zul je van zelf wel afvallen is iets wat we regelmatig horen. In principe zou het kunnen, maar de praktijk laat vaak wat anders zien. De grootste reden hiervoor is dat wanneer je wilt afvallen er een negatieve energiebalans gecreëerd moet worden. Een energie tekort? Het lichaam zal pas vetreserves gaan aanspreken indien er een tekort is aan de energie die je lichaam binnen krijgt. Dat houdt dan in dat je met veel sporten dat energie tekort kan creëren? Ja, dat is een manier om een negatieve balans te creëren  maar dat is niet de enige wijze om dit tot stand te brengen. Daarnaast zul je voor 1 kg vet ongeveer 100km moeten hardlopen. Alleen sporten is dus niet genoeg om snel afvallen te bevorderen. Slimmer is om een energietekort te creëren door een combinatie van sport met een goed voedingspatroon.

Focus je bij het afvallen niet teveel op het getal dat je ziet wanneer je op de weegschaal stapt. Vaak wil je namelijk niet lichaamsgewicht laten afnemen, maar je vetpercentage terugdringen. Veel mensen staren zich blind op hun gewicht terwijl ze feitelijk een lager vetpercentage voor ogen hebben.

Om te weten wat je vetpercentage is dien je gebruik te maken van een vetpercentage meter. Tegenwoordig zijn er vetpercentage meters die werken op de manier zoals de huidplooimeting, maar die de berekening doen voor jou, zoals de FatTrack GOLD Digital Body Fat Caliper.

Met de FatTrack GOLD Digital Body Fat Caliper hoef je alleen maar de huidplooien op de meten en de berekening naar je vetpercentage wordt voor je gedaan.

Afvallen zonder hongergevoel

Er duiken steeds meer dieethypes op, op het internet en in de boekhandel. Veel van deze hypes hebben het over het ideale voedsel, zolang je dit eet zul je snel afvallen. Dit soort boeken praten alleen maar over hormonen en willen graag dat je tal van voeding elimineert of kiest voor alleen maar een soort voeding. Dit is echter niet waar afslanken over gaat. Afslanken in de basis is en blijft altijd een energie tekort, of wel een te kort aan geconsumeerde calorieën. Dit is de voorwaarde. Naast energieiname is het wel heel erg belangrijk dat je de juiste hoeveelheid macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) binnenkrijgt bijpassend bij je doel. Naast macronutriënten zul je ook moeten voldoen aan je benodigde micronutriënten (vitamines, mineralen, antioxidanten vezels en water) om gezond en vitaal te blijven. Als je wilt afslanken is het dus zeker wel belangrijk wat je precies eet, maar er zal altijd een energietekort moeten zijn. Hoe kan het dat er veel verschillende diëten die het niet over energietekort hebben wel werken? Als een voedingmethode wordt gebruikt waarin het eten zorgt voor veel verzadiging zal dit in veel gevallen resulteren in het consumeren van minder calorieën. Dan zal er op die manier een energietekort gecreëerd worden. Veel belangrijker is het dus om precies te weten hoeveel energie (calorieën) je tot je kan nemen om te kunnen afvallen. Dit zorgt er voor dat jij de baas bent over je eigen lijf en niks aan het toeval over laat.

Meer eten en afvallen

Iets wat je regelmatig hoort is dat er 6 keer per dag of meer kleine maaltijden genuttigd moeten worden om de stofwisseling op gang te houden. Zou je dit niet doen dan zul je niet afvallen of minder afvallen. Het gaat om de totale inname van energie (kcal) per dag wat er voor zorgt of je wel of niet afvalt. Of je dit in 2 maaltijden binnen krijgt of in 8 maakt niet uit. Het gene waar je wel op wilt letten met betrekking tot je stofwisselinghormonen (en andere hormonen) is dat je niet te weinig energie consumeert. Het lichaam is een slimme machine die probeert te overleven. Een te groot te kort zal voor het lichaam een reden zijn om de verbranding hier op in te stellen, juist, naar beneden in te stellen. Ook kan het lichaam wennen en zich aanpassen (homeostase) aan de energie die het voor lange tijd binnen krijgt. Dit is een van de redenen waarom veel mensen merken dat na een aantal weken tot maanden een dieet niet meer werkt en dat men stopt met afslanken. Heel belangrijk voor je stofwisseling naast niet te weinig eten is om dieetbreaks te houden. In zo’n dieetbreak wordt er gegeten op onderhoud. Dit zorgt er voor dat het lichaam zich weer gaat instellen op het feit dat er meer eten beschikbaar is. Daarnaast is het voor degene die het dieet volgt mentaal ook erg goed om om de zoveel weken even wat minder strikt te hoeven zijn.

Er zijn redenen waarom frequenter eten aan te bevelen is. De redenen hiervoor kunnen zijn dat de stofwisseling op gang blijft of dat je een verzadigd gevoel overhoud wanneer je vaker per dag een maaltijd neemt. Hoeveel eetmomenten je kiest, is een persoonlijke voorkeur. Als je maar aan het eind van de dag je aan de bij jou doel horende energie en voedingsstofbehoefte komt en deze maar niet overschrijdt.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie