COACH LOGIN
sportvasten

Wat is het sportvasten dieet en wat zijn de ervaringen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Er zijn mensen wiens spieren vanwege sportieve activiteit, in een betere conditie zijn dan bij andere mensen. Dit heeft tot gevolg dat deze mensen in een betere gezondheid verkeren en veel minder gezondheidsklachten en gewichtsproblemen hebben en makkelijker kunnen afvallen. Er is een dieet methodiek die deze sportieve activiteit gebruikt als uitgangspunt voor een gezonder gewicht. Maak kennis met sportvasten.

Sportvasten

De gedachte achter het sportvasten is anders dan bij gebruikelijke diëten. Gewoonlijk wordt er bij een dieet alleen gekeken naar de inname van voeding of specifieke voedingsstoffen. Hierin verschilt het sportvasten omdat men hier uitgaat van de combinatie caloriebeheersing, sportieve activiteit en voedingssupplementen. Door deze combinatie wordt het lichaam in staat gesteld om meer vet te verbranden, door de aanmaak van type 2-A spiervezels.

De termijn waarin je dit dieet dient te volgen is 10 dagen. Qua training gaat dit dieet uit van een cardiotraining van een half uur die je elke dag uitvoert en qua voeding is het een koolhydraat-beperkend dieet. Ongeveer 35 procent tot 40 procent van de calorieen die je per dag inneemt mogen uit koolhydraten bestaan.

Theorie sportvasten

De hele theorie achter het sportvasten gaat net als het caveman dieet terug naar de tijd dat de mens nog een jager was. Vroeger ging men jagen als men honger had, dus was het normaal dat je in een periode van honger, actief werd om vervolgens over te gaan, na een succesvolle jacht, naar een periode van veel voeding. Op het moment dat de oermens honger had en besloot om te gaan jagen, was men dus feitelijk aan het vasten en werden de reserves in het lichaam aangesproken. De oermens gebruikte niet meer de de suikers uit de spieren om aan energie te komen, maar de vetreserves. Deze switch, het overgaan naar de reserves om energie op te wekken voor de jacht, tracht men met het sportvasten ook te realiseren.

Om tijdens het sportvasten geen spiermassa te verliezen, die op hun beurt weer verantwoordelijk is voor de verbranding van de calorieen in rust, zijn de belangrijkste supplementen bij dit dieet de proteine shakes of aminozuren supplementen. Deze supplementen helpen de spieren te groeien maar voorkomen ook dat spieren door een calorietekort worden afgebroken en omgezet worden in energie.

Resultaten sportvasten

Er zijn nogal wat sceptici die het sportvasten maar een hype vinden. Toch claimen de mensen achter het bedrijf dat sportvasten hebben geintroduceerd dat er in het 10 dagen programma goede resultaten behaald kunnen worden. Bij mannen is het resultaat na 10 dagen ongeveer 5kg gewichtsverlies en bij vrouwen ligt dat lager, rond de 3kg.

Qua wetenschappelijke onderbouwing is er nog niet veel bekend over de werking van deze manier van afvallen. Er is een studie in Duitsland bekend waar 14 gezonde mannen, die in goede conditie waren omdat ze al recreatief aan hardlopen deden, het 10 dagen programma hebben gevolgd. En een andere groep werd gedaan door een vergelijkbare groep voor een periode van 7 dagen. De groep die 10 dagen het programma van het sportvasten volgde maakte ook echt de switch, dus van suikerverbranding naar vetverbranding en de groep die het programma voor 7 dagen volgde kwam niet zover om de switch te maken. De resultaten van dit onderzoek waren als volgt:

  • Gewichtsverlies gemiddeld: 4kg
  • Omvang van de buik nam af met 4cm
  • Daling van het vetpercentage van 4 procent
  • Helaas zijn er naast dit Duits onderzoek niet meer onderzoeken gedaan naar het sportvasten.

Conclusie

Er is nog te weinig bekend over de wijze waarop sportvasten voor een grotere groep mensen kan werken. De onderzoeken die gedaan zijn werden gedaan op mensen die al in een goede conditie verkeerden en al een hoger rustmetabolisme hadden. Verder is het niet nieuw dat je door middel van een calorietekort en beweging kunt afvallen. Dit effect kan nog vergroot worden door het toepassen van voedingssupplementen gedurende deze periode. Dit maakt het sportvasten eigenlijk overbodig en je zou kunnen stellen dat je met minder eten en meer bewegen er ook zou kunnen komen.

Heb jij ervaring met sportvasten? Laat het dan weten via de comments

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

3 reacties

  1. Ik ben nu bezig met de 10 daagse kuur. Vandaag is de 3e en laatste vastendag. Hierna weer voeding opbouwen. Het gewichtsverlies is verbluffend te noemen. Start was 96,1 op dag 1, nu op dag 6 weeg ik 91,6 (!!)
    Ik bootcamp 2 keer per week en doe een derde LISS workout. De kuur is goed vol te houden als je de juiste mindset hebt, ik zou het afraden als je niet heel zeker weet dat je blijvend fitter wil worden en na de kuur ook blijft letten op je voeding en lichaamsbeweging.
    Mijn coach (Martin Veenhuizen, MV Moves Tynaarloo) en ik hebben dagelijks contact over de voortgang, het gevoel tijdens de kuur en de sport momenten (10 dagen, dagelijks 30 min. in specifieke hartslagzone welke per persoon wordt bepaald).
    Zo ver ben ik tevreden met het verloop en resultaten. Wil je meer weten, reageer dan op dit bericht of kijk op de site van MV-Moves.

  2. tanja op zegt:

    Dat klinkt heel interessant ! Ik doe nu aan Fast-5 .. dwz ik eet enkel in mijn eetraam van 12u15 tot ongeveer 17u30 . verder alleen maar water drinken. De meeste mensen hebben hier een prima resultaat mee, maar mijn lijf reageert er echt niet op.. Mss is dat sportvasten wel iets voor me .. Ik sport wel al quasi dagelijks.. combi kracht en cardio.. Ik woon in Belgie, net over de grens van Nederland bij Valkenswaard en Budel , Craenedonck.. Waar zou ik meer info kunnen bekomen over dat sportvasten? Bedankt!

  3. Kevin z. op zegt:

    “Dit maakt het sportvasten eigenlijk overbodig en je zou kunnen stellen dat je met minder eten en meer bewegen er ook zou kunnen komen.”

    Dit is een grote fout want het is niet zo simpel als minder calorieën in, meer calorieën uit= vet verlies. Dat is al achterhaald net hetzelfde als 6 kleine maaltijden ipv. 3 en dat dit je metabolisme vergroot. Allemaal broodjes aap!

    Volg http://www.metaboliceffect.com/ maar eens. Daar kan men een foto zien van iemand die goed at en goed trainde maar je zag nog niet de buikspieren en daarna besloot hij om het eens wat rustiger aan te doen door minder te eten en minder te trainen waardoor hij zij ME (metabolic effect) wat meer vakantie gaf en na een jaar van dit was hij een stuk gespierder doordat zijn spieren meer uitkwamen. Hoe komt dit? Wel omdat hij simpel weg meer ontspanning en zo minder stress in zijn leven had waardoor zijn cortisol geen rare sprongen maakte waardoor zijn vet onder controle kwam. Je hebt in principe twee keuzes volgens hem oftewel ELEL (Exercise Less, eat less) of EMEM (exercise more, eat more) en alles wat hierbuiten valt, zijn boordjes aap. en geef je lichaam ook zo nu en dan eens wat rust om te bekomen van al dat gesport en gevr**t 🙂

Plaats een reactie