COACH LOGIN
tien tips afvallen

Tien Trainingstips Voor Gewichtsverlies

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Wanneer je probeert af te vallen kan een trainingsprogramma je helpen om dat gewichtsverlies te bespoedigen en ook de snelheid waarmee je het gewicht verliest.

Slim trainen is de eerste stap en hieronder staan een aantal tips om je te helpen een goed begin te maken.

Tien Trainingstips Voor Gewichtsverlies

  1. Wanneer je het besluit neemt om te beginnen met trainen, begin dan langzaam en realiseer je dat het wat tijd gaat kosten voor je resultaten zult zien.Laat je niet ontmoedigen als je je fitnessdoelen niet hebt bereikt na de eerste week… heel veel mensen maken die fout en stoppen daardoor met het sporten.Ze hebben het idee dat, wanneer ze er echt hard tegenaan gaan en goed afzien, ze meer gewicht kunnen verliezen in een paar trainingen, maar het lichaam werkt nou eenmaal niet op die manier.Wanneer je probeert om je lichaam te dwingen om teveel te doen in die eerste paar trainingen, dan loop je heel veel kans om je gewrichten te verrekken, je rug te overbelasten en zelfs je gewrichtsbanden te scheuren.De regel hier is dat je door rustig te beginnen en consequent te trainen uiteindelijk veel meer zult bereiken. Een late start maak je dus niet goed door harder te rennen wat dit betreft.
  2. Controleer je gewicht voor je begint met een nieuw trainingsprogramma en probeer dat wegen daarna te beperken tot één maal per week.Wanneer je jezelf maar blijft wegen zal je waarschijnlijk snel teleurgesteld zijn als je niet die snelle verandering ziet waar je op gehoopt had. Het kan wel een week tot twee weken duren voordat je veranderingen ziet.Eén ding waar je rekening mee moet houden: Wanneer je begint met sporten en gewichtstraining als manier om gewicht kwijt te raken, dan zal je in het begin hoogstwaarschijnlijk teleurgesteld raken. Dat komt omdat, wanneer je aan gewichtstraining doet, je spiermassa aan het opbouwen bent. En spieren zijn zwaarder dan vet. Heel veel mensen vallen daarom wel vet af terwijl ze spiermassa opbouwen terwijl ze helemaal geen verandering zien op de weegschaal.Probeer je niet teveel aan te trekken van wat de weegschaal zegt. Laat in plaats daarvan je vetpercentage meten.
  3. Wanneer je veranderingen ziet, beloon jezelf dan. Nee… geen chocola of snoep! Beloon jezelf met een film, een dag vrij of gewoon lekker winkelen.Beloningen kunnen ervoor zorgen dat je volhoudt. Het is een goed idee om het geld dat je wilde uitgeven aan ijs en chocolade te sparen en te gebruiken om jezelf te trakteren op iets beters.
  4. Je kunt en moet, iedere week een dag niet sporten. Maak het onderdeel van je trainingsprogramma. Je lichaam heeft een dag vrij nodig van je zware trainingen, dus zorg ervoor dat je het inplant als een deel van je trainingsprogramma zodat je het niet overslaat.
  5. Sport zoveel mogelijk buiten. Er zitten twee voordelen aan het sporten in de buitenlucht: ten eerste krijgt je lichaam de kans om van de nodige verse lucht en zonneschijn te genieten. De zon zorgt ook voor een gezonde dosis vitamine D.Ten tweede, wanneer je buiten bent en alles om je heen ziet, andere mensen om je heen hebt, de wereld ruikt en hoort… al die aanslagen op je zintuigen helpen je om je stemming beter te maken, je gelukkig te houden en je gemotiveerd te houden om door te gaan met je trainings- en gewichtsverliesplannen.
  6. Probeer informatie over training en fitness te verzamelen of bekijk diverse soorten sporten. Er zijn heel wat manieren waarop je thuis kunt trainen en er is heel wat studie verricht op het gebied van sport in al zijn facetten. Veel informatie is eenvoudig te vinden.Surf een over het Net of koop een boek of twee over hoe je thuis moet sporten. Die informatie zal je helpen erachter te komen hoe vaak je zou moeten trainen bij een bepaalde manier van sport om de calorieën die je kwijt wilt raken te verbranden. Het kan je ook helpen om ideetjes op te doen voor nieuwe sporten en oefeningen, zodat je niet zo snel verveeld zult raken door te vaak hetzelfde te doen.
  7. Probeer iemand te vinden om samen mee te trainen. Het moet wel iemand zijn die zich hiervoor inzet, anders kunnen ze – per ongeluk – ook jouw enthousiasme laten verdwijnen.Een toegewijd iemand hebben die met jou samen traint zorgt ervoor dat jij ook doorgaat. Er zullen best dagen zijn dat je te lui bent om ’s morgens je bed uit te komen. Op zulke dagen helpt het om te weten dat er iemand op je wacht.Een ander voordeel is dat je je vooruitgang en tegenslagen kunt bespreken met een ander persoon en dat je ook naar diens verhalen luistert. Dit is een goede manier om gemotiveerd te blijven en sneller gewicht te verliezen.
  8. Luister naar je lichaam en stop wanneer je lijf aangeeft dat het genoeg heeft gehad. Wanneer je tè ver door drukt kan je jezelf blesseren.Als je lang genoeg hebt getraind zal je lichaam signalen af gaan geven. Luister naar die signalen. Dit is vooral belangrijk in de beginfase van een nieuw trainingsprogramma. Ga stap voor stap en stop wanneer je buiten adem raakt of wanneer een deel van je lichaam aangeeft dat het genoeg is geweest. Pijn is een boodschap van je lichaam dat het NU moet stoppen.
  9. Verhoog de tijd dat je sport geleidelijk, niet met snelle stappen. Wanneer je probeert tè veel tè snel te doen kun je jezelf ernstig blesseren. En wanneer je niet in staat bent om je eigen verwachtingen waar te maken, wat betreft bijvoorbeeld de tijd dat je traint, het gewicht dat je tilt tijdens je training of het aantal kilometers dat je kunt lopen, zul je alleen maar ontmoedigd raken en is het waarschijnlijker dat je stopt met sporten voor het de kans heeft gehad om de voordelen te laten zien.
  10. Houd vast aan je sport en gewichtstraining routines. Voor sommige mensen is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. De meeste mensen hebben zulke drukke agenda’s dat het vrij moeilijk is om tijd in te plannen voor sport. Maar je lichaam… ieders lichaam… heeft sport en fitness NODIG! Zorg ervoor dat je besluit het te doen. En doe het!Kies een sportpatroon dat past bij jouw manier van leven. Iedereen heeft een andere levensstijl, dus het is eigenlijk niet slim om te proberen alles precies volgens het boekje proberen te doen. Probeer een manier van sporten te vinden die bij jou past. Bewegen is belangrijk, maar het op lange termijn volhouden is wat ervoor zorgt dat je het overbodige gewicht en vet kwijt raakt en er af houdt. Door een manier van sporten te vinden die past bij jouw persoonlijke behoeften en levensstijl zul je een veel betere kans maken om het vol te houden en de echte, permanente resultaten te zien die je wilt zien.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reactie

Plaats een reactie