Mijn FITsociety

zwemband

Verlies Je Zwemband Nu

Okay, de zomer komt eraan en het is tijd om jezelf klaar te stomen voor het mooie weer. Je wilt natuurlijk niet het strand op met een laagje vet rond je middel waardoor iedereen kan zien wat je de hele winter hebt uitgespookt!

En een laagje vet kan je ruim nemen. Sommigen zijn van nature al redelijk slank of hebben het schoon eten onder de knie.

Anderen, om niet te zeggen de meesten, hebben nog niet door hoe je het beste kunt eten en trainen en hebben gedurende de winter een redelijke laag opgebouwd.

Er zijn natuurlijk ook mensen die nog nooit slank geweest zijn. Dat zijn de mensen die als kind al te veel wogen en dat is niet veranderd toen ze volwassen werden.

Voordat je van start gaat dien je eerst te weten wat je vetpercentage is. Immers, daarmee kun je meten of je goed op weg bent.

Hoe kom je nu aan al dat vet?

Het klinkt vreemd, maar het is niet het vette eten. Het probleem ligt tegenwoordig op een ander vlak: In de meeste gevallen betreft het een teveel aan koolhydraten.

Je lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid koolhydraten gebruiken op een dag en de rest kan door het lichaam worden opgeslagen als vet.

Nu komt dat niet door alle koolhydraten, maar zaken als wit brood, witte rijst en snoep kan je het beste vermijden.

Vervang deze koolhydraten door de gezonde soort, zoals bruine rijst, bruin brood en havermout.

En hoe kom je weer van dat vet af?

Wat kan je nu doen aan dat vet? Moet je heel streng gaan diëten en gaan hardlopen om alles snel kwijt te raken? Moet je iedere dag duizenden situps gaan doen om een sixpack te krijgen.

Het antwoord is: Geen van deze opties is een goede optie!

Slank worden en slank blijven is een gevolg van de combinatie van een verstandig eetpatroon en een goed trainingsprogramma. Als je dat goed onder de knie hebt zal je nooit meer te zwaar (in vet, tenminste) worden!

Zoals ik al zei, de combinatie van eten en sporten is het geheim van gewichtsverlies. Waar moet je nu op gaan letten?

De basisregels van vetverlies

Jezelf uithongeren is niet het antwoord

Vooral bij vrouwen is dit een favoriete methode, maar het werkt averechts. Diegenen die zichzelf uithongeren krijgen regelmatig vreetbuien, waarbij alles wat ze tegenkomen naar binnen wordt gewerkt. Geen goed idee.

Een ander nadeel van uithongeren is, dat je verbranding naar beneden gaat zodat je minder voedsel verbrandt. Ook missen mensen die zich uithongeren meestal de juiste vitaminen en mineralen in hun voeding, wat weer tot ziektes leidt.

Als je wilt afvallen, dan moet je eten!

Zoek je calorie-grens

Wil je afvallen, dan moet je meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt. Dat is eigenlijk te simpel voor woorden.

Maar hoeveel moet je nu eten om net onder dat aantal verbrande calorieën uit te komen? Hiervoor kun je de voedingscalculator op deze site gebruiken. Hiervoor moet je wel je vetpercentage weten en anders zo goed mogelijk inschatten aan de hand van de afbeeldingen met voorbeelden van verschillende vetpercentages. Het gaat immers om het bepalen van een zo goed mogelijk indicatie van je behoeften. Eenmaal aan de slag moet je na enkele weken evalueren en eventueel bijstellen.

Doe aan cardio

Cardiotraining zorgt er voor dat je hartslag omhoog gaat, waardoor je lichaam meer calorieën verbrandt. Strikt genomen is cardio niet noodzakelijk als je alleen al met je voeding voor een calorie-tekort zorgt. Voor je algemene conditie en daarmee gezondheid is het echter wel aan te raden. Bovendien vinden sommigen het makkelijker om meer te trainen dan minder te eten. Dit is een persoonlijke afweging. Wel is het zo dat de calorieën die je tekort komt zowel spiergroei als groei in vet beperken terwijl cardio specifiek je vet aanpakt en een minder grote invloed heeft op spiermassa als je de juiste hoeveelheden op het juiste moment eet.

De beste tijd om je cardio workout te doen is ‘s morgens op een nuchtere maag. Niet makkelijk in het begin, maar wel de beste tijd als je vet wilt verbranden. Dit komt doordat je lichaam gedurende de nacht veel koolhydraten (bloedsuiker) heeft verbrand en je in de ochtend dus eigenlijk bij moet tanken. Door nu te gaan trainen voor je gaat eten zal je lichaam snel door de koolhydraten heen zijn en eerder aan je vet beginnen!

Drink veel water

Veel water drinken zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller je lichaam kunnen verlaten. Ook zorgt het ervoor dat je geen lege maag hebt.

Hoeveel water is genoeg? Probeer minstens twee tot vier liter water te drinken (vier op trainingsdagen) en houd de kleur van je urine in de gaten (sorry.). Als deze geel is, dan drink je te weinig. Als je urine eruit ziet als water (dus kleurloos) is zit je op de goede weg.

Houd je aan je eetpatroon

Blijf van de snacks af! Verwen jezelf niet steeds omdat je je aan je dieet hebt gehouden! Neem geen supplementen in plaats van eten!

Het is de bedoeling dat je eetpatroon blijvend wordt gewijzigd. De meeste mensen die dik worden na een dieet worden dik omdat ze weer teruggaan naar hun oude eetgewoonten.

Snacks en verwenmaaltijden gooien je steeds weer van het ‘rechte pad’! Ja, natuurlijk mag je wel eens een lekkere hap, maar als uitzondering en niet als vaste zaterdagavondsnack.

Wacht eerst tot je hebt bereikt wat je wilt bereiken. Het is toch dom om alles te vergooien omdat je wel ‘een beloning hebt verdiend’?

Probeer zoveel mogelijk voedingsstoffen uit je voeding te halen en ga niet rekenen op voedingssupplementen om de benodigde voedingsstoffen te leveren. Dit leidt niet tot een goed voedingspatroon! Supplementen zijn aanvullers, niet ‘in-plaats-van-ers!

Wees geduldig!

Sorry, maar vet raak je niet snel kwijt. Ik wou dat het anders was, maar helaas.

Wanneer je sneller afvalt dan een kilo per week, dan kun je ervan uitgaan dat je spiermassa verliest. Pas dan je eetpatroon aan tot je weer op die kilo per week zit. Over de weken en maanden telt alles bij elkaar echt wel aan en raak je geleidelijk je vet kwijt.

Plaats een reactie