COACH LOGIN
voedingscalculator

Voedingsschema calculator versie 2.0

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De voedingsschema calculator is vernieuwd!

Er zijn enkele bugs verwijderd en de toelichting voor het toevoegen van nieuwe producten is verbeterd.

Wil je echt een goede start maken met je goede fitness voornemens voor 2014, begin dan met de voedingsschema calculator. Op basis van jouw lichaamssamenstelling, activiteitsniveau en doelstellingen kan je je eigen persoonlijke voedingsschema samenstellen. Deze vertelt je precies hoeveel je moet eten en uit welke voedingsstoffen je maaltijden dienen te bestaan. De calculator heeft bijna 9.000 producten waarmee je vervolgens je maaltijden kan samenstellen en deze lijst kan je zelf uitbreiden.

Ga hier naar de informatie over de voedingsschema calculator

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen.

5 reacties

  1. Theo Koekkoek op zegt:

    Hallo Kenneth,
    Ik gebruik nu ongeveer een maand de voedingscalculator en vind het een zeer goed hulpmiddel om mijn eetpatroon op trainings -en rustdagen in kaart te brengen. Wat ik me afvroeg in de berekening van BMR en activiteit en lichaamstype mis ik een factor voor leeftijd. Ik ben 61 en kan me voorstellen dat ook al sport ik de laatste zes maanden 4 dagen per week tamelijk intensief dat mijn door leeftijd verlaagde metabolisme invloed heeft op mijn caloriebehoefte. Ik heb veel gezocht op internet maar kon geen betrouwbare info vinden en hoor graag jouw mening daarover.

    Een andere vraag is deze. Ik run een klein praktijkje voor mindfulness en bewegen. Ik zou graag de voedingscalculator op mijn site willen plaatsen. Maar alleen met je instemming!

    Met vriendelijk groet

    Theo Koekkoek

    • Kenneth Nwosu op zegt:

      Beste Theo,

      Er zijn veel verschillende formules bekend om BMR te berekenen. Allen gebruik makend van diverse variabelen. Die van Harris-Benedict gebruikt bijv. ook geslacht en leeftijd, maar onderscheidt weer niet tussen droge massa en vet. In het geval van Harris-Benedict is de formule:

      Men: BMR = 66 + (6.23 X weight in pounds) + (12.7 X height in inches) – (6.8 X age)
      Women: BMR = 655 + (4.35 X weight in pounds) + (4.7 X height in inches) – (4.7 X age)

      Hoe ouder je wordt, hoe minder calorieën je dus nodig zou hebben. Stel dat je 80 weegt en op jonge leeftijd een vetpercentage van 10% had, dan was dit dus 72 kilo droge massa. Stel nu dat je op oudere leeftijd diezelfde 80 kilo weegt maar nu met 20% lichaamsvet. Harris-Benedict ziet dat verschil niet in gewicht en doet dus bepaalde aannames over de invloed van je gewicht. Katch-McArdle ziet dat er nu sprake is van meer vet en zal het BMR lager inschatten.

      Ik gebruik Katch-McArdle omdat deze uitgaat van vetvrije massa en vetpercentage. In het geval van de 80 kilo hoeft er dan geen correctie voor leeftijd gedaan te worden. Het effect van leeftijd heeft zich namelijk normaal gesproken al vertaalt in droge massa en vetpercentage. Als je op oudere leeftijd nog steeds diezelfde 10% lichaamsvet bij 80 kilo weegt, is er geen reden om opeens minder te gaan eten omdat je ouder bent.

      Het mooie van deze formule is dat deze veel meer gebaseerd is op je daadwerkelijke lichaam. Vooral voor mensen die “afwijken van de regel” zoals sporters met veel spiermassa en laag vetpercentage. Net zoals BMI niet veel zegt over een bodybuilder (ziet ook geen verschil vet en spiermassa) vind ik daarom Katch-McArdle de meest geschikte formule voor BMR voor mensen die Fitsociety bezoeken. Deze heb ik vervolgens aangevuld met de gebruikelijke variabelen voor doelstelling, activiteit en een variabele die ik vaak mis: lichaamstype.

      Ik heb je net gemaild voor het gebruik van de calculator op je site.

  2. Stefan op zegt:

    Goedenavond Kenneth,

    Ik heb de voeding calculator V2.0 gedownload. Maar kan alleen wat invullen bij lengte en gewicht. Als ik op de pijltjes druk bij droogtrainen/bulken of bij maaltijden gebeurt er niet. Kunt u mij aub helpen of mij een werkende voedingschema toe zenden. Ik zie graag u reactie tegemoet.

    Met vriendelijke groet,

    Stefan

Plaats een reactie