COACH LOGIN
voedingsstoffen

Voedingsstoffen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Het is anno 2014 algemeen bekend dat een gezonde levensstijl qua voeding en beweging kunnen bijdragen aan een betere gezondheid. Immers, door middel van beweging blijven we in shape en trainen we onze spieren en via onze dagelijkse voeding voorzien wij ons lichaam van de belangrijkste voedingsstoffen, zodat ons lichaam goed kan functioneren. Deze voeding wordt opgenomen in het lichaam door middel van ons spijsverteringsstelsel. Dit stelsel bestaat uit onder andere onze slokdarm, maag en darmen en spelen een grote rol bij de vele vitale processen in het lichaam zoals de energielevering maar ook bij spieropbouw en herstel. Welke voedingsstoffen er zijn en welke functie deze hebben lees je in dit artikel.

Voedingsstoffen

We kunnen qua voedingsstoffen onderscheid maken in macrovoedingsstoffen en microvoedingsstoffen. De microvoedingsstoffen zijn voornamelijk de vitaminen en mineralen en de macrovoedingsstoffen zijn de eiwitten, koolhydraten en de vetten. Het lichaam heeft beide nodig. Met name de macrovoedingsstoffen worden aangewend voor het herstel, opbouw en onderhoud van spieren en organen. Daarnaast functioneren de macrovoedingsstoffen op hun beurt weer als brandstof voor de energielevering voor het lichaam.

Nut voedingsstoffen

Het nut van deze voedingstoffen is duidelijk: ze spelen een cruciale rol bij het onderhouden en repareren van het menselijk lichaam. Fysiologisch gezien zijn de voedingstoffen nodig om alle processen in het lichaam te kunnen uitvoeren. Er zijn ongeveer 50 voedingsstoffen die het menselijk lichaam nodig heeft om alle processen te kunnen uitvoeren. Deze voedingstoffen zijn onderverdeeld onder de eiwitten, aminozuren, koolhydraten en vetten, maar ook de vitamines en mineralen spelen een grote rol. Veel van deze voedingsstoffen kan het lichaam zelf aanmaken, maar voor veel andere is het lichaam aangewezen op externe bronnen zoals voeding en vocht.

Zo kan het lichaam niet zelf voedingsvezels aanmaken en is het daarom aangewezen op externe bronnen. Deze vezels zijn weer verantwoordelijk voor een goede darmflora en functionering van de spijsvertering. Vocht, vaak in de vorm van water, speelt een cruciale rol bij het vervoer van de voedingsstoffen. Daarnaast transporteert het vocht ook de afvalstoffen, vaak door middel van transpiratie of via de urineweg. Tot slot is vocht belangrijk bij het regelen van de warmte en temperatuur.

Eiwitten

Laten we eens dieper ingaan in de verschillende macrovoedingsstoffen. Zoals gezegd bestaan deze uit eiwitten, koolhydraten en vetten. Eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam en spelen een cruciale rol bij het herstellen, onderhouden en het groeien van o.a. spierweefsel. Eiwit is opgebouwd uit 20 aminozuren. Deze aminozuren zijn feitelijk de moleculaire bouwstenen van proteïne. Van de 20 eiwitten zijn er 9 aminozuren essentieel. Dat betekent dat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken en deze uit voeding zoals rundvlees, kip, vis of eieren moet halen. De andere 11 zijn de niet-essentiële aminozuren wat erop wijst dat het lichaam deze zelf kan aanmaken.

Wanneer aminozuren veel voorkomen in bepaalde voedingsmiddelen dan klassificeert men deze als voedingstoffen met een hoge biologische waarde. Indien dit eiwitten zijn uit een plantaardige bron en waar de hoeveelheid essentiele aminozuren gering is klassificeert men dit als lage biologische waarde.

Koolhydraten

De meest populaire marcovoedingsstoffen zijn de koolhydraten. Koolhydraten, worden ook wel aangeduid met de termen suikers, of sachariden en zijn verantwoordelijk voor de energielevering aan het lichaam. We kunnen in de koolhydraten onderscheid maken tussen de enkelvoudige en samengestelde koolhydraten.

Enkelvoudige koolhydraten: dit zijn de monosachariden en disachariden, met als voorbeeld glucose. Indien een koolhydraat uit één type sacharide bestaat, noemen we dit een eenenkelvoudig koolhydraat. En wanneer het uit meerdere sachariden bestaat dan noemen we dit een meervoudig koolhydraat. Een eigenschap van enkelvoudige koolhydraten is dat ze vaak zoet van smaak zijn.

Meervoudige koolhydraten: dit zijn de polysacchariden en deze worden gevormd door meer dan negen ketens van sachariden. Een goed voorbeeld van polysacchariden is zetmeel. Zetmeel wordt gevormd uit 2 polysachariden amylose en amylopectine. Deze bestaan op hun beurt weer uit meer dan 100 ketens van glucose.

Vetten

Tot slot in de serie macrovoedingsstoffen: de vetten. Vetten hebben misschien een slechte naam gekregen door de jaren heen, maar we kunnen niet zonder ze en vetten hebben een belangrijke rol in het menselijk lichaam. Vetten zijn na de koolhydraten een bron van energie voor het lichaam en helpen bij de opname van specifieke vitaminen. Daarnaast heeft het een belangrijke rol binnen de hormoonhuishouding en bieden bescherming wanneer het lichaam het nodig heeft.

We unnen 4 soorten vetten onderscheiden:

  • Verzadigde vetten
  • Onverzadigde vetten
  • Meervoudig onverzadigde vetten
  • Transvetten

Overigens bestaan vetten niet altijd uit slechts 1 type vetzuur maar vaak uit een combinatie van vetzuren.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie