COACH LOGIN
arginine

Wat is de beste NO-Booster

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Zogenaamde NO-boosters worden door verschillende fabrikanten verkocht en zijn populair als supplement om voor een grotere “pomp” te zorgen tijdens de training en meer spiergroei. NO, (stikstofmonoxide), heeft diverse voordelen. Onafhankelijke (iig niet afhankelijk van een supplementenfabrikant)  onderzoeken hebben aangetoond dat hogere NO-niveau’s de spiercel sneller vet en suiker laat verbranden en bloedvaten doet verwijden waardoor voedingsstoffen sneller worden aangevoerd. Prettige eigenschappen voor bodybuilders.

Wat is de beste NO-Booster

De vraag is dus hoe we de stikstofmonoxide niveau’s kunnen laten stijgen om hiervan te profiteren met meer spiergroei zonder eventuele nadelige bijwerkingen. Hiervoor gebruiken veel fabrikanten het aminozuur arginine. Arginine is een zogenaamde precursor van NO, het kan in het lichaam worden omgezet in NO. Dus, meer arginine inname betekent meer arginine om om te zetten in
NO zou je denken, toch? Althans dat is wat de fabrikanten beweren. Het antwoord is echter, nee. Diverse studies hebben aangetoond dat orale inname van arginine niet tot meer verwijding van bloedvaten leidt. Dit komt deels doordat 30 tot 40 procent wordt afgebroken in de lever. Hoge concentraties die wel tot voldoende stijging in het bloed leiden, kunnen maagklachten veroorzaken. Alleen toediening via een infuus is effectief gebleken. In andere studies is bovendien gebleken dat het weglaten van arginine uit een dieet ook geen effecten had op NO-niveau’s. Dit toont aan dat het reguleren van arginine moeilijk is te beïnvloeden door inname van arginine.

Vaatverwijding en spiergroei

  • L-Citrulline >  Arginine > NO > vaatverwijding > grotere toevoer voedingsstoffen > meer spiergroei
  • L-Arginine > NO > vaatverwijding > grotere toevoer voedingsstoffen > meer spiergroei
  • Arginine > insuline > NO > vaatverwijding > grotere toevoer voedingsstoffen > meer spiergroei

Hier is waar het aminozuur L-Citrulline interessant wordt. L-Citrulline wordt niet afgebroken door de lever en wordt in het lichaam door enzymen omgezet in arginine. Onderzoekers van het Amerikaanse South Central Agricultural Research Laboratory in Nutrition hebben aangetoond dat inname van 1 of 2 gram citrulline per dag de argininespiegel met respectievelijk 12 en 22 procent doet stijgen (na 3 weken). Citrulline komt voor in meloen(sap), maar is ook makkelijk in te nemen via supplementen. Ook zit het in sommige ontwikkelde NO-producten.

Mooi dus. Citrulline innemen dus. Nou, wacht daar nog even mee. Toch nog even terug naar arginine en de manier waarop dit aminozuur leidt tot hogere NO-niveaus. Arginine zorgt namelijk voor meer insuline afgifte door de lever. Insuline bevordert vaatverwijding en bloedcirculatie. “Insuline speelt een belangrijke rol in het reguleren van de diameter van weerstandsvaten door zowel de productie van de vaatverwijdende stof stikstofoxide en de vaatvernauwende stof endotheline te induceren. Hierdoor is insuline in staat om zowel de bloeddruk als het transport van glucose naar de spieren te reguleren” (Glucose is een belangrijke leverancier  van energie in de vorm van [[glycogeen]]) Andere studies wijzen naast glucose bovendien op afgifte van adenosine wat een onderdeel is van ATP, een andere belangrijke leverancier van energie.

De werking en  voordelen van insuline zijn bekend. Dus daar zal ik hier verder niet teveel op ingaan. Het punt is echter dat we al lang weten hoe we insulineniveau’s kunnen beïnvloeden. Miljoenenen diabetici zijn immers afhankelijk van dit soort onderzoeken. Hiervoor zijn veel makkelijkere, en goedkopere, middelen dan arginine beschikbaar. Het mooiste is, je gebruikt ze waarschijnlijk al heel lang. Snelle koolhydraten en snelle hele (dus niet in separate aminozuren opgebroken) proteïnen. Helemaal als je je beseft dat de mate waarin arginine insuline verhoogt verminderd lijkt te zijn bij getrainde atleten, is dit niet het supplement waarop je je geld in moet zetten. Gebruik een combinatie van snelle koolhydraten en proteïne voor en na de training om hier de meeste profijt van te hebben zowel qua NO als glycogeen. Combineer dit na de training met trage proteïne om voor een geleidelijke afgifte van proteïne te zorgen.

Conclusie

Als je hogere NO-niveau’s wilt bereiken door hogere arginine waardes dan doe je dit niet door arginine in te nemen. Citrulline is hiervoor beter geschikt omdat het beter wordt opgenomen in het lichaam. Beter echter is rechtstreekts te richten op insuline en glucose door inname van de juiste  koolhydraten en proteïne voor en na de training.

Bronnen

  • http://www.narcis.nl/
  • http://dare.ubvu.vu.nl/
  • http://www.ergogenics.org/
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/
  • http://www.t-nation.com/
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen.

3 reacties

  1. Ik heb daar iets over gelezen dat bij insuline-resistentie in meer of minder mate dit dus niet goed functioneert. Dan ontstaat die NO niet en dan verminderd de glucose opname ook met – 50 % !

  2. fabian op zegt:

    In een email gevraagd voor een link of andere verwijzing naar het onderzoek wat uitwijst dat vet en suiker sneller wordt verbrand door een NO-booster.
    Helaas geen reactie hierop gehad. Iemand een idee?

Plaats een reactie