COACH LOGIN
Jay Cutler

Jay Cutler biografie dieet en workout

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Als 4-voudig en huidig Mr. Olympia kan Jay Cutler niet ontbreken aan het overzicht van succesvolle en bekende bodybuilders. Deze boerenzoon ontwikkelde de basis voor zijn fysiek op de boerderij van zijn ouders en later in het betonbedrijf van zijn broer. Hij begon op zijn 18e aan bodybuilding aan het Quinsigamond Community College. Slechts 1 jaar later deed hij aan zijn eerste bodybuildingwedstrijd mee. Deze won hij waarmee zijn loopbaan als bodybuilder van start ging. Hij werd professional na zijn optreden op de Nationals in 1996. Na dit optreden had hij de sponsors voor het uitkiezen en koos hij uiteindelijk voor Joe Weider.

Jay Cutler Biografie

Na wat mindere prestaties in 1998, een verhuizing en een bruiloft won Jay de Night of Champions in 2000.  Dat jaar werd hij 8e bij de mr. Olympia. In 2001 kreeg hij van zijn sponsor de gelegenheid zich het hele jaar voor te bereiden op de mr. Olympia 2001. Dit wierp zijn vruchten af, hij werd (omstreden) 2e na Ronnie Coleman. Dit bracht het de nodige publiciteit en in 2003 werd hij wederom 2e op de mr. Olympia, maar 1e op 5 andere evenementen dat jaar. In 2006 won hij uiteindelijk voor het eerst de mr. Olympia en zou dit nog driemaal doen in 2007, 2009 en 2010.

Interview Jay Cutler

Tijdens de Bodypower Expo Birmingham dit jaar, sprak ik met Jay en had ik een interview met Jay Cutler. (update 17-06-2014)

TRAINING JAY CUTLER

Sinds 2008 traint Cutler volgens het zogenoemde Fascia Stretch Training-Sevenprincipe (FST-7), waarbij elke laatste oefening voor één spiergroep bestaat uit zeven sets, waartussen de spieren worden gerekt. Het trainingssysteem is ontwikkeld door Haney Rambod en ook Cutlers trainingspartner Phil Heath traint volgens de principes van FST-7. De fysiek die Cutler ontwikkelde door te trainen volgens dit systeem droeg bij aan zijn herovering van de titel van Mr Olympia in 2009. Door zijn nieuwe trainingsmethodiek wil hij rondere, vollere spieren krijgen op zijn toch al brede frame.

FASCIA STRETCH TRAINING-SEVENPRINCIPE (FST-7)

FST staat voor Fascia Stretch Training, en de zeven verwijst naar de zeven sets uitgevoerd voor de laatste oefening van een doellichaamsdeel. Veel bodybuilders gebruiken dit systeem voor de totale groei en in het bijzonder om hardnekkige lichaamsdelen die schijnbaar zo ongeveer alles wat de persoon had geprobeerd te verbeteren.

Er zijn drie soorten van het fascia in het menselijk lichaam, maar bodybuilders zouden moeten zich focussen op de diepe fascia. Je fascia kun je vergelijken met een soort zakje waar de uiteinden van je spieren inzitten. Dit is dicht vezelig bindweefseldat doordringt en omringt de spieren, botten, zenuwen en bloedvaten van het lichaam. De hoge dichtheid van collageen vezels is wat de diepe fascia zijn kracht en integriteit. De hoeveelheid elastinevezels bepaalt hoeveel uitbreidbaarheid en veerkracht zal hebben.

Met andere woorden, sommige van ons hebben fascia die dikker en zwaarder is dan andere. De meeste genetisch gezegende bodybuilders hebben dunnere fascia, dat is waarom hun spieren voller en groter lijken, met ‘bubbels’ die ronde blik die alle bodybuilders begeren. Ronnie Coleman en Phil Heath zou zijn twee goede voorbeelden van mensen gezegend met dunne fascia. Met als voordeel dat dit hun spiergroei gemakkelijker maakt.

Resultaten Jay Cutler

Resultaten Jay Cutler

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen.

Plaats een reactie