COACH LOGIN
atletiek

Atletiek training als cardio workout

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Looponderdelen, hindernislopen, snelwandelen, estafette, springonderdelen, werponderdelen en meerkampen kunnen samengevat worden onder de noemer ‘Atletiek’ . Het is dus niet alleen hardlopen, zoals vaak veel mensen onterecht denken. In de Atletiek worden er 3 groepen onderscheiden, namelijk: het werpen, het springen en het lopen. Om die reden wordt Atletiek ook we de moeder der sporten genoemd. Vaak ligt de nadruk  bij atletiek  explosieve oefeningen met hoge pieken in verbruik van energie in een korte tijd. Ook zijn er onderdelen binnen de atletiek die meer constant zijn in verbruik van energie zoals hardlopen.

De geschiedenis van Atletiek

De geschiedenis van het atletiek heeft zijn oorsprong in de klassieke Griekse tijd. In het jaar 776 voor Christus werden er om de 4 jaren de Olympische spelen gehouden ter ere van de oppergod van de Griekse Mythologie: Zeus. De spelen waren in ere van hem en werden feestelijk gevierd, gedurende vijf dagen. Gedurende deze vijf dagen werden er veel verschillende krachtmetingen, maar ook wedstrijden in de schone kunst uitgevoerd. Zo waren er de onderdelen: worstelen, speerwerpen, discuswerpen, hardlopen en verspringen. In die tijd waren er minder en minder strenge regels dan die we nu kennen.

Samen met het zwemmen is het atletiek een van de oudste sporten die we kennen uit onze geschiedenis. De bewoners van het Griekse eiland Kreta waren de eerste die deze Olympische Sporten beoefenden. Later, pas in de 17de eeuw ontstond in Groot Brittanie de moderne variant van het atletiek.

Explosieve sport

Een explosieve sport kan worden omschreven als een sport waarbij in korte tijd veel energie geleverd wordt, vaak in rondes van minder dan 5 minuten. De verschillende vechtsporten zijn hier voorbeelden van maar ook veel onderdelen in de atletiek. Het verschil met interval sporten is dat bij interval sporten de sport langer duurt. Kijk naar bijvoorbeeld voetbal, er zijn momenten in de wedstrijd die meer energie vragen. Daarbij wordt bij deze vorm van sporten meer gebruik gemaakt van koolhydraten als brandstof. Wanneer er tijdens een sport relatief gezien hetzelfde energie niveau word aangehouden, spreken we van duursport. Denk hierbij aan hardlopen en wielrennen.

Bij explosieve sporten wordt vooral gebruik gemaakt van de pure energie die in de cellen aanwezig is. Dit word ook wel ATP genoemd. Deze ATP wordt dan meteen weer aangevuld door de aanwezige creatine in de cellen. Ook wordt de ATP weer aangevuld door de verbranding van suikers (met of zonder zuurstof) en later door vetten (met zuurstof). Omdat het lichaam bij deze explosieve pieken te weinig zuurstof heeft, zal het de energie opnieuw moeten aanvullen met creatine en verbranding van suikers zonder zuurstof. Het nadeel van verbranding van deze suikers zonder zuurstof (anearobe) is dat er melkzuur vrijkomt. Dit betekend dat er verzuring in de spieren ontstaat. En dat is voor een sporten onwenselijk. Door de verzuring kunnen de enzymen hun werk niet meer goed doen. De output van energie en prestaties zullen hierdoor minder worden.

Dit kan dus ontstaan wanneer er onvoldoende creatine beschikbaar is. Daarom werd er vroeger gebruik gemaakt van creatine mono-hydraat, een stof welke slecht wordt opgenomen en die daarnaast ook voor watervolume in de spieren zorgt. Dit zou interessant kunnen zijn wanneer we het hebben over fitness en bodybuilding maar in de sport is dit juist een nadeel. Deze vorm van creatine trekt zoals gezegd water aan en hierdoor kan de balans in de waterhuishouding van het lichaam verstoord raken. Een van de gevolgen is dan kramp in de spieren. Hier zijn natuurlijk ook weer middelen voor maar het is beter om creatine te nemen welke goed wordt opgenomen in de spieren.

Bij explosieve sporten, en juist ook bij atletiek, komt er door de hoge en explosieve pieken veel druk te staan op de pezen en gewrichten. Ook een veel voorkomend verschijnsel is overstrekking. Om later niet teveel last te hebben van de gewrichten is het raadzaam gebruik te maken van beschermingsproducten.

Supplementen en Atletiek

Supplementen welke creatine bevatten worden niet alleen bij krachtsporten toegepast maar ook binnen de atletiek. Van alle supplementen is creatine één van de weinig werkzame supplementen voor mensen die hun prestatie willen verbeteren. Bij juist gebruik kan kunnen deze supplementen het uithoudingsvermogen en het sprintvermogen verbeteren. Daarnaast verkort het de hersteltijd na een intensieve training. Wanneer creatine wordt ingenomen en deze is goed afgestemd op de intensiteit van de training, zal het energiegehalte in de spieren toenemen. En, zoals eerder genoemd, zorgt creatine voor een sneller herstel na de training. Bovengenoemde effecten leiden zo tot betere prestaties.

Creatine is wereldwijd een veel besproken voedingssupplement. Bekende atleten, zoals Linford Christie, zweren bij het gebruik van creatine. Veel duursporters wereldwijd zijn bekend met de positieve invloed van creatine op hun lichaamsbouw en conditie.
In 1997 werden de resultaten gepubliceerd van een studie waarin de werking van creatine was onderzocht op de prestaties van 10 goed getrainde hardlopers op de midden-lange afstanden. Deze studie werd gepubliceerd door verschillende wetenschappers welke verbonden waren aan de Universiteit van Rome.

Er waren 2 groepen waarmee de studie werd uitgevoerd. 1 groep nam creatine in, de andere groep kreeg placebo’s. Beide groepen liepen een aantal dagen na elkaar intervallen van 4×300 meter op 90-95% van hun persoonlijk kunnen en 4×1000 meter op 85-90% van hun persoonlijk kunnen. De pauzes tussen de intervallen bedroegen drie a vier minuten. De groep welke creatine had gebruikt had snellere tijden op 4×1000 meter en ook op de 4×300 meter. Tevens hadden zij betere persoonlijke tijden neergezet dan de groep die placebo’s had gekregen.

Creatine Ethyl Ester (CEE)

Creatine Ethyl Ester is creatine mono-hydraat, gekoppeld aan een ethyl ester molecuul. Deze vorm van creatine wordt meteen opgenomen in het lichaam en naar de spieren getransporteerd. Hierdoor wordt de vochtbalans niet verstoord en zal er (minder snel) kramp optreden. Je kunt hier ook minder van gebruiken omdat het zo goed word opgenomen.

Pre-workout energizers

Bij explosieve sport kun je naast bovengenoemde (CEE) ook gebruik maken van een extra energie boost. Denk hierbij aan het effect wat een energiedrankje kan hebben maar dan met stoffen die speciaal voor sporten zijn. Hierdoor krijg je meer energie, kracht, uithoudingsvermogen en ook minder verzuring. Deze producten, bijvoorbeeld Smash en HemoDrailiX, komen binnen de atletiek vrijwel niet voor maar zijn echter wel geschikt voor training of wedstrijden.

Supplementen die helpen bij herstel

Na het trainen is het belangrijk dat je snel kunt herstellen. Hiervoor moet je lichaam bepaalde bouwstoffen leveren. Het is niet de bedoeling dat je lichaam hiervoor andere delen van het lichaam moet aanspreken. Dit kan gebeuren als je te weinig eiwitten neemt na het trainen. Je lichaam zal dan andere spieren aanspreken en daar eiwitten vandaan halen om te herstellen. Dit is niet heel erg, je spieren zullen zich altijd weer herstellen, maar voor iemand die resultaten wil bereiken is dit niet de ideale situatie. Daarom is het belangrijk om het lichaam te ondersteunen. Zorg voor genoeg vitamines, vetzuren en mineralen. Hierdoor word het lichaam niet beperkt in het herstellen trainen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie