COACH LOGIN
calorieen verbranden

Calorieen verbranden met Cardiotraining

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De beste cardio training is die training die je dag in dag uit consequent doet. Kies welke cardio oefeningen je leuk vindt om te doen, en wees niet bang om af en toe andere oefeningen tussendoor te doen.

Bij interval cardio training ga je van de ene naar de andere cardio oefening binnen een bepaalde tijdsduur. Zo kun je bijvoorbeeld 15 minuten op de crosstrainer trainen, dan de volgende 15 minuten op de hometrainer werken, en uiteindelijk nog 15 minuten op de loopband gaan staan.

Interval training is een perfecte manier om enthousiast bezig te blijven met trainen.

Er zijn twee denkrichtingen met betrekking tot cardio training. Je hebt de ‘rustig & langdurig’ groep en de ‘hoge intensiteit’ groep.

Kenmerken van de cardiotraining richtingen

Rustige & Langdurige Cardio

  • lange training (45 minuten tot een uur)
  • lage intensiteit
  • verbrandt vet en niet je koolhydraten
  • spaart je gewrichten

Hoge Intensiteit Cardio

  • korte training (20 tot 30 minuten)
  • hoge intensiteit (interval training)
  • verbrandt heel veel calorieën en verhoogt je verbranding (metabolisme) gedurende de hele dag
  • explosieve bewegingen (spinten, enz.)

Ons advies is om beide methoden minstens zes weken uit te proberen, en zorg ervoor dat je je vooruitgang bijhoudt met een trainingsdagboek en wekelijkse foto’s van jezelf, zodat je goed kunt zien of je echt lichaamsvet kwijtraakt.

Welke cardio oefening verbrandt de meeste calorieën?

Hieronder staan de tien cardio oefeningen die de meeste calorieën binnen 30 minuten verbranden:

1. Step aerobics

Dit is één van de meest favoriete cardio oefeningen bij de vrouwen. Step aerobics pakken vooral je benen, heupen, en billen aan, en je kunt ongeveer 400 calorieën verbranden binnen 30 minuten.

2. Fietsen

Fietsen op een hometrainer of buiten in de frisse lucht is een fantastische cardio training. Afhankelijk van het verzet – in welke versnelling staat de fiets, of hoe zwaar stel je de hometrainer af – en de snelheid kun je tussen de 250 en 500 calorieën binnen 30 minuten verbranden.

3. Zwemmen

Net als cross-country skiën op een crosstrainer is zwemmen een fantastische cardiotraining omdat het je hele lichaam traint. Zwemmen is ook een sport die helpt bij het beter presteren bij andere cardio oefeningen. Wanneer je de schoolslag doet, dan verbrand je per half uur ongeveer 400 calorieën.

4. Racquetball

In Nederland is racquetball nog niet zo bekend; hier wordt meestal aan squash gedaan, op een iets kortere baan dan bij racquetball.

Het heen en weer sprinten maakt van deze sport een perfecte cardiotraining. Iemand van 65 kg verbrandt meer dan 400 calorieën tijdens een spel van 30 minuten.

5. Bergbeklimmen

Bergbeklimmen is niet alleen een cardio training, het gebruikt ook de kracht van je armen en benen.

In Nederland ben je voornamelijk aangewezen op klimwanden, maar heb je de kans om aan bergbeklimmen in het buitenland te doen, dan kun je in een half uurtje al snel 380 calorieën verbranden.

6. Cross-country Skiën

Of je het nu buiten in de sneeuw doet, als je daar de kans voor hebt, of op een crosstrainer met beweegbare handvatten, cross country skiën is een waanzinnige cardio oefening die zowel je bovenlichaam als je onderlichaam bij de bweging betrekken. Een persoon van 65 kg kan hier al snel 330 calorieën binnen 30 minuten verbranden.

7. Hardlopen

Hardlopen is een ideale cardiotraining omdat je alleen maar een paar goede kwaliteits-hardloopschoenen nodig hebt. Hardlopen verbrandt ook echt veel calorieën. Weeg je 65 kg, dan zit je al heel snel op 300 calorieën per half uur, als het niet meer is.

8. Lichtere Crosstrainer

De wat lichtere crosstrainer levert ook een goede cardiotraining en is een ideale manier om uithoudingsvermogen op te bouwen. Die hypothetische persoon van 65 kg kan hier ongeveer 300 calorieën binnen het half uur verbranden.

9. Roeien

Roeien op een roeimachine of in een roeiboot is een goede cardio oefening en het geeft ook nog eens je armen en rug een uitstekende training. Hier kun je uitgaan van een verbranding van ongeveer 300 calorieën wanneer je 65 kg weegt.

10. Lopen

Flink doorlopen is een minder zware vorm van cardiotraining, wat het zeer geschikt maakt voor beginnende, oudere, en te zware sporters.

Lopen kan je helpen tot 180 calorieën binnen 30 minuten te verbranden. Sprinten, heuvels, of een schuine hoek vergroten het aantal calorieën dat je verbrandt.

Ben je een echte hoge-intensiteit cardio fanaat, en ben je gek op H.I.I.T training (High Intensity Interval Training), dan staan hieronder de drie beste cardio die je de beste resultaten geven!

1. Touwtje springen

Dit is één van de eenvoudigste en tegelijkertijd meest effectieve oefeningen die je kunt doen. In slechts 15 tot 20 minuten geeft touwtje springen je een bijna niet te evenaren volledige lichaamstraining.

Touwtje springen is ideaal voor het opbouwen van cardiovasculair uithoudingsvermogen voor bijna iedere sport, of het nu tennis, basketball, voetbal, skiën of volleybal is.

Deze simpele oefening is ook heel goed voor de verbetering van je oog-hand coördinatie, zijwaartse bewegelijkheid, voet en hand snelheid en beweeglijkheid.

2. Sprinten

Sprinten verbrandt niet alleen enorme hoeveelheden calorieën, het laat je verbranding ook dagen op hoog tempo doorspinnen. Sprinten gecombineerd met rennen of joggen geeft je waanzinnige resultaten.

3. Spinnen

Deze hoge-intensiteits trainingen op muziek simuleren een uitdagende fietstocht, compleet met heuvels, dalen, en variabele snelheden, allemaal gedicteerd door de groepsinstructeur.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie