COACH LOGIN
cardio of kracht

Cardiotraining of krachttraining

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Trainen in een sportschool is erg populair. Jaarlijks beginnen er 300.000 mensen met het sporten in een sportschool en fitness is daarmee een van de meest beoefende sporten. Qua doestellingen van de sporters die de sportschool binnen stappen zijn er niet veel verrassingen: 34 procent heeft als doelstelling afvallen en een slanker lichaam. Dat afvallen een van de voornaamste redenen zijn van sporters is geen twijfel over mogelijk. Waar vaak wel twijfel over bestaat is de manier waarop je dat het beste kunt bereiken. Is cardiotraining of krachttraining de juiste methode wanneer je wilt afvallen?

In later verschenen artikelen hebben we beide varianten uitvoerig beschreven aan de hand van verschenen onderzoeken en afzonderlijk genomen doelstellingen. Lees hier voor:

Deel 1: cardio voor krachttraining
Deel 2: krachttraining voor cardio

Afvallen met krachttraining

Er bestaat al jaren een verband tussen het verliezen van gewicht en het doen van langdurige cardio sessies. Want door het doen van langdurige cardiotraining, verbrand je veel calorieen en is het aannemelijk dat je zult gaan afvallen. De relatie met krachttraining wordt vaak niet gelegd indien je aan je gewicht wilt werken. Toch kan krachttraining zeer waardevol zijn wanneer je aan je gewicht wilt werken. In sommige gevallen kan dit zelfs beter uitpakken dan de traditionele lange cardio sessies.

Alles dat maar een grammetje weegt in jouw lichaam is verantwoordelijk voor het getal dat de weegschaal weergeeft. Of het nu je vetmassa, spiermassa, botten of vocht is, alles weegt mee aan het totaal en dat is het getal waarop jij je fixeert wanneer je wilt werken aan je gewicht. Dit getal geeft helaas niet weer wat de samenstelling is en hoe de verhoudingen liggen ten opzichte van elkaar en van jouw totale lichaamssamenstelling. Het is daarom van belang om deze fixatie op het totaalgewicht los te laten en een diepere kijk te nemen in hoe jouw lichaam is samengesteld. Doe een accurate vetmeting, met behulp van een huidplooimeter en ga op die manier aan de slag om de hoeveelheid lichaamsvet naar beneden te brengen. Want dat is wat je immers wilt, als je wilt afvallen.

De voordelen van krachttraining

In vergelijking tot cardiotraining, kan het doen van krachttraining meerdere voordelen hebben op jouw gewicht en vetpercentage. Bij het doen van cardiotraining stijgt je verbranding gedurende de training. Dit realiseer je vaak door op een bepaalde intensiteit te trainen van je maximale hartslag. De effecten na deze training zijn niet erg groot en je bent niet specifiek spieren aan het ontwikkelen. Uiteraard ben je wel je spieren aan het trainen, maar op een andere manier dan dat je bij krachttraining doet.

Wanneer je aan krachttraining doet groeit jouw spiermassa. De spieren in jouw lichaam zijn actieve cellen en hebben energie nodig. In tegenstelling tot vetmassa, wat een opslag van energie is, hebben spieren ook in rust energie nodig. Kortom: zelf wanneer je in rustmodus bent verbruikt je lichaam meer calorieen wanneer je meer spiermassa hebt.

Een ander voordeel is dat je lichaam actief blijft na de krachttraining workout. Tijdens de training kun je ongeveer 400 tot 500 calorieen verbranden, afhankelijk van de intensiteit, maar dit zet door na de training. Dit afterburn effect, ook wel bekend als Excess Post Excercise Oxygen Consumption (EPOC), betekent dat je ruststofwisseling tot maar liefst 48 uur na jouw training verhoogd blijft waardoor je ook na je training calorieen verbrandt.

De voordelen van cardiotraining

Bij het doen van cardiotraining voor je vetverbranding komen natuurlijk ook een aantal voordelen mee. Het is namelijk niet zo dat alleen krachttraining goed is om af te vallen. Vaak is cardiotraining laagdrempelig en zeer toegankelijk voor mensen die nog niet eerder in de sportschool zijn geweest. Dit maakt het eenvoudig om mee te starten en lang uit te houden, omdat je zelf de intensiteit kunt bepalen. Daarnaast behoeven de cardio apparaten weinig uitleg en kun je hier ook zonder al te veel problemen mee starten. De hoeveelheid calorieen die je kunt verbranden met het doen van cardio liggen vaak ook erg hoog. Je kan in een uur hardlopen makkelijk rond de 500 tot 800 verbranden. Dit ligt bij krachttraining vaak een stuk lager.

Nadelen zijn er natuurlijk ook. Wanneer je je voornamelijk focust op cardiotraining, zal je lichaam weinig shape krijgen. Immers, je vet neemt af, maar je hebt geen actieve spieropbouw programma gevolgd om je lichaam wat meer vorm te geven. Dat kan een nadeel zijn wanneer je iets meer vorm en accenten wilt geven aan je lichaam. Een ander nadeel is dat je aardig wat tijd dient door te brengen tijdens de training op een redelijk hoge intensiteit om tot de 500 tot 800 calorieen te komen die je wilt verbranden. Een eenvoudigere manier om een calorietekort te creeren is door minder calorieen te eten. Dit is in onze ogen onlosmakelijk verbonden met het werken aan je gewicht.

Conclusie

Er zijn veel voordelen van het doen van krachttraining wanneer je wilt afvallen. Ditzelfde geldt voor het doen van cardiotraining. Dat het vanzelfsprekend is dat je meteen op de loopband wordt gezet zoals veel instructeurs tot op heden hebben gedaan is volgens ons niet meer van deze tijd. Doordat een stevige workout met zware gewichten aardig wat meer voordelen kan hebben dan een uurtje op de loopband, niet alleen tijdens maar ook na de training. Bepaal daarom voor jezelf welke van de 2 jouw voorkeur heeft. En realiseer je dat wanneer je wilt werken aan je gewicht je misschien iets minder calorieën moet binnenkrijgen. Dat is een stuk eenvoudiger dan het verbranden van deze calorieën in de sportschool

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie