COACH LOGIN
cardio saai

Cardiotraining saai

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Cardiotraining is een vorm van fitness waar je over een langdurige periode op een bepaalde intensiteit van je maximale hartslag dient te sporten. Dit leidt er vaak toe dat mensen cardiotraining saai gaan vinden. Immers, je hebt weinig afwisseling en je bent vaak een half uur of langer dezelfde eentonige oefening aan het uitvoeren. Hoe kun je cardiotraining minder saai maken en met welke kleine variaties kun jij je training leuker en gevarieerder maken? Dat lees je hier.

Muziek tijdens cardiotraining

Een van de meest eenvoudigste en leukste manieren om jouw cardiotraining minder saai te maken is door je muziek aan te zetten. Pak je iPod of gebruik je smartphone en zet je muziek aan: headphones on, world off. De muziek die je draait tijdens het sporten dient wel opzwepend te zijn en een goede beat te bevatten. Daarom dient de BPM vaak rond de 140 te liggen. Want hoe leuk wij Adele ook vinden, echt veel harder ga je daar niet van lopen.

Voortgang bijhouden

Wanneer je een spelelement of competitie toevoegt kun je vaak de saaiheid doorbreken. Houd daarom je voortgang bij, zodat jij jouw resultaten met anderen kunt vergelijken en op die manier het competitieve element kunt toevoegen. Indien je dit niet met anderen wilt delen kun jij je voortgang bijhouden en met jezelf de competitie aangaan. Er is geen strijd leuker als de strijd met jezelf. Tegenwoordig kun je met eenvoudige apps alle activiteiten bijhouden. Zo kun je bijvoorbeeld met Runkeeper meerdere cardiotraining activiteiten bijhouden. Je zult zien dat je niet de saaiheid doorbreekt, maar dat je ook eerder geneigd zult zijn om weer te gaan sporten.

Na de cardio workout zijn de glycogeen voorraden in je spieren en lever vrijwel leeg en dien je deze zo snel mogelijk aan te vullen met koolhydraten. Daarnaast kan proteine bijdragen aan een sneller herstel van de spieren.

Breng variatie aan

Wanneer je een tijdje dezelfde cardio activiteiten aan het doen bent kan ook de saaiheid toeslaan. Wanneer je fanatiek aan het hardlopen bent kan het leuk zijn om dit te varieren met wielrennen of met een explosieve sport zoals voetbal. Je zult overigens merken dat wanneer je conditie op pijl is tijdens het hardlopen het niet vanzelfsprekend is dat je ook tijdens het wielrennen dezelfde resultaten zult bereiken. Het is zelfs mogelijk dat je spierpijn gaat krijgen wanneer je andere activiteiten gaat ondernemen dan die je gewend bent.

Een andere variatie die je kunt aanbrengen is dat je buiten gaat sporten, in plaats van binnen. Veel cardiotraining vindt plaats in de sportschool en dan kan het inderdaad snel eentonig worden. Ga daarom naar buiten en werk elke keer een andere route af. Op die manier verandert je omgeving en zie je meer van je buurt.

Train met een trainingspartner

Ben je een sociale sporter en wil je het leed dat training heet delen met een ander? Train dan met een trainingsmaatje. Dit kan de saaiheid verminderen en kan tevens zorgen voor leuke sociale contacten. Naast deze voordelen kan het trainen met een trainingspartner er ook voor zorgen dat je harder en zwaarder gaat trainen omdat je met elkaar de competitie aangaat. Dit zal ertoe leiden dat je meer uit je training haalt dan wanneer je in je eentje zou trainen. Overigens zijn er meerdere sporten die je met een trainingspartner kunt doen, dus genoeg keuze.

Zet de TV aan

Wanneer je aan bovenstaande tips nog niet voldoende hebt, kun je het laatste redmiddel in de strijd gooien en dat is de TV aanzetten. Immers, veel cardio activiteiten vinden thuis plaats op de hometrainer of op de loopband. Of vaak in de sportschool. Veel sportscholen zijn tegenwoordig uitgerust met een cardio theather, waar alle cardio apparaten worden geplaatst voor een TV scherm. Zo kun jij jouw favoriete TV programma blijven kijken en toch werken aan je conditie. Dit kun je thuis ook doen door de TV aan te zetten wanneer je aan het trainen bent op de hometrainer of loopband. Oftewel, het nuttige met het aangename combineren.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie