COACH LOGIN
voordelen pilates

De voordelen van pilates

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

“Het hele land, de hele wereld, zou mijn oefeningen moeten doen”, heeft Joseph Pilates eens gezegd. Nu er wereldwijd overal Pilates studios en Pilates klassen opduiken begint het erop te lijken dat deze wens van de grondlegger van Pilates uit begint te komen.

Het is ook geen wonder: deze trainingsvorm maakt je lichaam niet alleen strakker en slanker, het beschermt en versterkt je lichaam ook nog eens.

Als ziekelijk kind besteedde Joseph Pilates zijn tijd aan het ontwikkelen van oefeningen die hem sterker maakten. Tijdens de Eerste Wereldoorlog gebruikte hij deze oefeningen om gewonde soldaten te helpen om hun spieren sterker te maken en weer mobiel te worden. In 1926 opende hij de eerste Pilates studio in New York City, en meer dan tachtig jaar later is Pilates een van de populairste – en meest toegankelijke – trainingsvormen.

De basis van Pilates

Er zijn twee typen Pilates. De meest voorkomende soort, die je bijna overall kunt doen, bestaat uit een serie vloeroefeningen die je doet op een trainingsmat.

Bij deze vorm gebruik je voornamelijk het gewicht van je eigen lichaam als weerstand, maar je kunt ook gebruikmaken van trainingsbanden en de Pilates Magic Circle, een flexibele cirkel gemaakt van rubber of dun metaal, die je bij veel online sportwinkels kunt bestellen.

De tweede soort Pilates maakt gebruik van twee machines, genaamd de Cadillac en de Reformer, die gebruik maken van een heel systeem van veren, hefbomen en kabels om je lichaam te versterken en in conditie te brengen.

Bij beide soorten Pilates komt alle beweging vanuit de kern (bekend als core of powerhouse), waarbij ook de spieren rond je torso en heupen horen. De oefeningen worden soms langzaam uitgevoerd, soms gaat het wat sneller, maar alle oefeningen worden precies en geconcentreerd gedaan.

Of de training nu snel of langzaam gedaan wordt, alles is gericht op beheersing. Pilates is een training voor lichaam en geest; alles wordt gedaan met een doel.

De voordelen van Pilates

De Pilates oefeningen geven je slanke, strakke spieren zonder de spiervergroting die het trainen met gewichten je geeft. Je spieren worden lang en slank, zoals die van een danser.

Maar de oefeningen doen meer dan je er goed uit laten zien aan de buitenkant. Pilates oefeningen versterken je hele kern, waar isolatieoefeningen zoals crunches alleen maar de buikspieren trainen.

Pilates versterk de transverse spier, de diepe buikspier die een soort band vormt in je lichaam. Een sterke transverse buikspier geeft je meer uithoudingsvermogen bij bijna alle andere fysieke activiteiten, of je nu zwemt of hardloopt op een loopband.

De voordelen zijn ook merkbaar buiten de sportzaal. Een sterkere transverse buikspier beschermt je onderrug en verbetert je houding. Je houdt je buikspieren en je zit rechter aan je bureau, in de auto en aan de eettafel.

Dansers kennen de voordelen van een sterk ‘powerhouse’ al heel lang. Wanneer een ballerina gaat zitten, dan zit ze helemaal rechtop. Zij heeft haar binnenste spieren al zo lang getraind dat die houding gewoon is geworden voor haar.

Hoewel de nadruk van Pilates oefeningen op de kern ligt, heeft de rest van je lichaam er ook baat bij. Pilates heeft een aantal oefeningen voor je onderlichaam die je lange, slanke dijbeenspieren en strakke billen geeft. Daarnaast helpen oefeningen als het opdrukken je borst en je armen te verstevigen (wat je buste strakker maakt wanneer je een vrouw bent) zonder dat je meteen heel gespierd wordt.

Voor wie Pilates goed zou zijn

Pilates is een trainingsvorm met een lage impact maar met een heel grootpotentieel voor kracht en strakheid. Mensen met alle atletische capaciteiten – van de af-en-toe sporter tot de harde trainers – kunnen voordeel hebben van Pilates.

Pilates kan onderdeel uitmaken van een gewichtsverliesprogramma, maar dan moet je er ook cardiotraining bij doen.

Pilates instructrice Kristin McGee zegt, ‘Mijn ideale training is vier tot vijf cardiosessies per week, 30 tot 45 minuten per keer, gecombineerd met twee tot drie Pilates lessen van een uur per week. Pilates helpt je lichaam strakker, slanker en meer gedefinieerd de maken, terwijl de cardio het vet verbrandt om je spieren te laten zien”.

Geblesseerde sporters en dansers, en ook die mensen die bijvoorbeeld een auto ongeluk hebben gehad, gebruiken vaak Pilates als onderdeel van hun herstel. Gekwalificeerde Pilates instructeurs kennen hun weg in de menselijke anatomie, en kunnen helpen met het herstelproces door een cliënt specifieke oefeningen te laten doen die het lichaam helpen te herstellen.

Pilates kan ook helpen bij pijn in de onderrug en nek. Wanneer je huisarts je verwijst naar een Pilates studio, dan wordt dat misschien gezien als fysiotherapie en vergoedt door de verzekering.

Je hoeft uiteraard niet te wachten tot je een blessure hebt opgelopen om in vorm te komen. Zie de oefeningen als voorzorgsmaatregelen. Pilates helpt je lichaam te beschermen. Wanneer je kern sterk is, loop je minder risico om geblesseerd te raken.

En heb je een partner die de hele tijd voorovergebogen over een bureau hangt, of die blessuregevoelige sporten doet, neem hem of haar dan mee naar de Pilates studio. Pilates is niet alleen een vrouwending; professionele footballers gebruiken Pilates om hun lichaam en kern te versterken, om ze te helpen om de impact van full-body tackles te absorberen zonder hun knieën naar de knoppen te helpen.

Vind een goede Pilates studio, klas of instructeur

Persoonlijke of kleine groepssessies bij een Pilates studio zijn ideaal. Grote klassen – die geen rekening kunnen houden met jouw persoonlijke wensen – bij de sportschool op de hoek zijn beter dan niets, maar ze zijn niet de beste optie voor de beginner. Bij grotere groepen is het moeilijk voor de instructeur om jou in de gaten te houden.

Pilates omvat heel specifieke bewegingen. Doe je ze niet correct, dan kun je je onderrug of nek blesseren.

Ben je helemaal onbekend met Pilates, dan kun je overwegen om een paar privélessen te nemen. Zoek dan naar een instructeur die hiervoor opgeleid is. Zoek bijvoorbeeld naar instructeurs die een opleiding hebben gehad via STOTT Pilates (een vooraanstaande Pilates methode).

In Nederland kun je Pilates studios en Pilates instructeurs vinden via PilatesStudios.nl en via de site van David Lloyd.

Pilates thuis

Ben je al wat verder, ben je bedreven in de basistechnieken en weet je hoe je bepaalde bewegingen kunt aanpassen naar jouw behoeften, dan kun je een grotere klas volgen of een DVD thuis uitproberen.

Beperk je training niet tot de studio of de sportschool. Pilates is portable, je kunt het overal mee naartoe nemen en overal doen.

Je hebt eigenlijk alleen maar iets nodig om je ruggengraat te ondersteunen, zoals een trainingsmat of een tapijt.

Heb je extra weerstand nodig, dan kun je gebruik maken van Thera Band, Flex Bands en de Pilates Magic Circle, die je allemaal makkelijk kunt opbergen en meenemen in een rugtas.

Alle artikelen kun je vinden bij de meeste sportzaken en online sportwinkels.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie