COACH LOGIN
fitness hoelahoep

Een smallere taille met de fitness hoelahoep?

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Recent onderzoek heeft aangetoond dat training met een fitness hoelahoep de taille smaller maakt. Helaas lijkt het daar verdwenen vet er elders weer bij te komen.

De fitness hoelahoep

Vorig week schreef ik nog in het artikel Afvallen is simpel, over hypes wat betreft afslankpillen, superfoods en diëten die ten koste gaan van het aanleren van discipline en kennis van de basis over voeding en energie-inname. Als het gaat om beweging en energieverbruik zien we een ander verschijnsel: Allerlei nieuwe flitsende methoden die vaak uit commerciële redenen worden bedacht. Zo schreef ik onlangs nog over fitness twerking en legde ik uit me hieraan minder te storen dan voedingsrages omdat ze mensen tenminste in beweging krijgen.

Een verschil echter met fitness twerking is dat de werking van de fitness hoelahoep eind vorig jaar is onderzocht in een wetenschappelijke studie [1].

Wat is een “fitness hoelahoep”?fitness hoelahoep

Een “fitness hoelahoep” ook wel “bodyhoop” genoemd, is een hoelahoep die zwaarder (gewicht kan verschillen), dikker en groter is dan een normale hoelahoop.

Er zijn verschillend varianten. Zoals gezegd kan het gewicht verschillen, maar ook de omtrek en de binnenkant.

Zwaarder dan een normale hoelahoep

Doordat de fitness hoelahoep zwaarder is dan een normale hoelahoep is deze makkelijker in beweging te houden. Nu kan je denken:”Het moet toch juist moeilijker zijn?” Veel, zo niet de meeste, mensen kunnen een normale hoelahoep echter niet lang genoeg hooghouden om er een echte training van te maken. Bovendien hoeft minder snel niet te betekenen dat je ook minder weerstand hebt.

De verkopers claimen dan ook dat het verhoogde gewicht de “core”-spieren meer activeert, wat op zich aannemelijk klinkt. Het basis-concept is echter net als bij het twerken, simpelweg dat je lang genoeg in beweging bent. Voor de mensen die zichzelf niet op een loopband, fiets of crosstrainer krijgen, kan het een goed alternatief zijn. Tenminste wat betreft het bewegen zelf. Of het even effectief is, is natuurlijk maar de vraag.

Bobbels aan de binnenkant

Behalve de “reguliere” fitness hoelahoep met grotere bobbels aan de binnenkant zijn er ook varianten die meer en kleinere bobbels hebben voor een masserend effect. Niet iedereen weet dit echter te waarderen en velen ervaren het simpelweg als pijnlijk.fitness hoelahoep massage

De groter bobbels aan de binnenkant van de reguliere fitness hoelahoep (afb. rechts boven) zouden diverse voordelen bieden.  Zo zouden ze er ook voor zorgen dat de spieren rond de middel meer zouden worden aangespannen, maar hoe, dat is mij niet duidelijk.

Brengt uw hele lichaam in vorm door het masseren van acupunctuur punten.

Andere verkopende sites stellen dat de bobbels het effect van accupunctuur of een massage bewerkstelligen. Dat klinkt mij als typische Tommy-Teleshopping-taal: Schreeuwerige, spectaculaire claims die niet onderbouwd zijn of worden door (onafhankelijk) onderzoek.

Pijnlijk

Wat wel aangetoond is, dat zijn de blauwe plekken die je in het begin mag verwachten als je begint met de fitness hoelahoep. Als diverse verkopers dit prominent melden dan is dat waarschijnlijk omdat ze er al zoveel klachten over hebben gehad dat het in hun eigen voordeel is je hierop voor te bereiden.

Sommige raden dan ook een elastieken band om je middel aan ter bescherming hiervoor wanneer je nog een hoelahoep rookie bent. Die band wordt zelf natuurlijk weer mooi verkocht als een middel om nóg meer te verbranden door de verhoogde temperatuur. Ook weer geleend van de Teleshopping (ken je de saunabelts nog?).

“Werkt” de fitness hoelahoep?

Onlangs is echter het eerste (onafhankelijke) onderzoek naar (enkele van) de effecten van de fitness hoelahoep verricht. Onderzoekers van de University of Waterloo in Canada lieten 18 vrouwen zes weken lang trainen met een fitness hoelahoep met een gewicht van 1,7 kg.

In die zes weken trainden ze één keer per week klassikaal en nog eens vier keer thuis. Uiteindelijk waren 13 er vrouwen over die de hele zes weken en alle trainingen volbrachten. De onderzoekers keken vervolgens welk effect de zes weken hadden op de kracht van de spieren van hun middel, op de omtrek van buik en heupen en op het vetpercentage gemeten op vijf verschillende plekken.

Resultaten Fitness hoelehoep

Qua kracht was er geen (statistisch significante) toename. Die activatie van de core-spieren leek dus wel mee te vallen.

Gemiddeld verloren de deelneemsters echter wel 3,4 cm van hun middel en 1,4 cm in de heupen! Dat is goed nieuws natuurlijk, hoewel het wel wat nuance behoeft. Keken de onderzoekers naar het vetpercentage gemeten over de vijf verschillende punten van het lichaam dan bleek deze juist wat toegenomen. Het lichaamsvet had zich dus simpelweg verplaatst.

There were no significant changes in torso muscular endurance after the six weeks of hooping; however, the average “Sum of 5” skinfold measurements increased by 10.5cm (p<0.05). This study of weighted hula hooping suggested that regular hooping was associated with reduced waist and hip girth together with a redistribution of body mass, however there were no improvements in torso muscular endurance as measured by isometric testing.

-S. mcGill, University of Waterloo

Over het feit dat het niet mogelijk lijkt plaatselijk vet te verbranden, heb ik al eens uitgebreid geschreven. Dit betreft echter het verplaatsen van vet. Als je beseft dat het vooral vet rond de buik en heupen is dat als een risico voor de gezondheid wordt gezien [2] dan lijkt de fitness hoelahoep een leuke én effectieve manier om hier iets aan te doen.

Daarbij moet natuurlijk opgemerkt worden dan één onderzoek onder dertien vrouwen nog niet zo heel veel hoeft te zeggen, maar het is in elk geval een hoopvolle start!

Referenties

  1. Stuart McGill et al. A 6 week trial of hula hooping using a weighted hoop: Effects on skinfold, girths, weight and torso muscle endurance. Journal of Strength and Conditioning Research Publish Ahead of Print DOI: 10.1519/JSC.0000000000000653
  2. Emery EM, Schmid TL, Kahn HS, Filozof PP. A review of the association between abdominal fat distribution, health outcome measures, and modifiable risk factors. Am J Health Promot. 1993 May-Jun;7(5):342-53. Review. PubMed PMID: 10148711.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen.

3 reacties

  1. zara op zegt:

    Leuk artikel! Ik ga er vanaf vandaag mee beginnen, maar ik de het vooral omdat ik het leuk vind. En al ik daardoor wat buikvet verlies dan is dat mooi meegenomen..

  2. Marian op zegt:

    Ik hoepel nu 3 weken. Begonnen met 5 min per dag maar inmiddels een half uur per dag. Taille 3 cm minder en heupen 1.5 cm minder. Bevalt me goed en de tijd is zo voorbij met een muziekje op je oren. Heb veel geprobeerd maar niets hield ik vol omdat ik kwaaltjes kreeg. Nu nergens last van, behalve in het begin wat blauwe plekken. Ik zou zeggen….allemaal hoepelen.

Plaats een reactie