COACH LOGIN
eerst kracht of cardio

Eerst krachttraining of cardio

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De volgorde van training is iets dat wezenlijk verschil kan hebben op het bereiken van je gewenste resultaten. Een vaak voorkomende vraag is dan ook, wat is de juiste volgorde: eerst krachttraining of cardio? In beide volgordes zijn er verschillende voordelen en nadelen. We kijken hier iets dieper naar en nemen je mee in wat voor jou de beste volgorde kan zijn.

Krachttraining voor cardio

Met krachttraining ligt de nadruk in de eerste plek op het trainen van specifieke spiergroepen. Bij deze training worden de koolhydraatreserves in de spieren, ook wel glycogeen genoemd, verbrandt. Deze voorraden worden als energie gebruikt tijdens de krachttraining. Met het ontwikkelen van de spieren bereik je meteen een secundaire doelstelling, namelijk een hogere verbranding tijdens je rust. Spiermassa wordt in tegenstelling tot vet gezien als levend weefsel dat energie verbruikt. Vet verbruikt geen energie, maar is meer een opslagplaats voor energie. Doordat spieren energie nodig hebben om te werken verbranden ze calorieën. Het is dus duidelijk dat des te meer spiermassa je hebt, des te meer calorieën je lichaam verbrandt. Dus wil je afvallen en deed je daarom eerst de cardiotraining voor je krachttraining? Wellicht wil je dat nu wel omwisselen.

Cardio voor krachttraining

Begin je met je cardiotraining voor je krachttraining, dan kan dat een zeer goede warming up zijn voor je lichaam en je spieren. Je bouwt de intensiteit rustig op en je hartslag neemt gestaag toe, afhankelijk van je inspanning. De doorbloeding van de spieren komt op gang en je lichaam komt in een actieve modus. Een goede warming-up bestaat bij voorkeur uit grote bewegingen met grote spiergroepen. Fietsen, lopen of bewegen op de crosstrainer zijn uitstekende activiteiten voor een warming-up waarbij je grote bewegingen maakt. Een nadeel is dat wanneer je na een intensieve cardiotraining sessie je benen wilt trainen deze al vermoeid zullen zijn. De kans bestaat dat je daardoor niet volledig je spieren in je benen zult gaan kunnen trainen. Daarnaast bestaat er een kans dat de spieren die je helpen bij het stabiliseren van bepaalde gebieden van je lichaam vermoeid zijn, waardoor andere oefeningen ook niet maximaal uitgevoerd kunnen worden.

Eerst krachttraining dan cardio

Afhankelijk van je doelstelling kun je in de meeste gevallen het beste beginnen met krachttraining voordat je gaat starten met de cardiotraining. De redenen om eerst met krachttraining te beginnen zijn, dat je met krachttraining een groot deel van de koolhydraatvoorraden al hebt kunnen verbranden. Dus wil je afvallen, begin dan met krachttraining en rond het af met de cardiotraining. Naast het verbranden van de koolhydraten tijdens de krachttraining, zorgt het er ook voor dat je een afterburn effect hebt, zodat je zelfs na je training calorieën blijft verbranden. En met meer spieren in je lichaam zal je energieverbruik in zijn algemeenheid hoger liggen dan wanneer je minder spieren hebt.

Tot slot is het belangrijk dat je begint met voldoende energie. Wanneer je je lichaam al redelijk hebt uitgeput tijdens de cardio sessie en je wilt daarna nog je spieren trainen door middel van krachttraining is de kans aanwezig dat je, omdat je al uitgeput bent, de oefeningen niet goed gaat uitvoeren. Dit zijn de momenten waar blessures om de hoek komen kijken.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

2 reacties

Plaats een reactie