COACH LOGIN
hockey

Hockey training en de betrokken spieren

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Hockey is de sport die gespeeld wordt met een hockeystick en een bal. De hockeystick is het hulpmiddel van de hockeyspeler om de bal op het veld te controleren en daarmee een doelpunt te maken. Er bestaan meerdere vormen van deze sport: zo is er een buitenlucht variant, die we in Nederland het meeste kennen. Maar er is ook een binnensport variant van deze sport en deze variant noemt men: zaalhockey.

De hockey regels

Net als bij veel balsporten strijden ook in het hockey 2 elftallen tegen elkaar. Elke wedstrijd bestaat uit 2 helften en elke helft duurt 35 minuten. Qua intensiteit is deze sport te vergelijken met voetbal, want zowel hockey als voetbal zijn beide interval sporten en worden veel afgewisseld door intensieve periodes en rustige periodes. Een rustige periode ontstaat wanneer de bal niet bij jou, als speler, in de buurt is. En een intensieve periode ervaar je op het veld wanneer de bal in de buurt van jou komt.

De aftrap vindt bij het hockey plaats op de middelijn, middels een begin slag. Dit is eveneens vergelijkbaar met het voetbal want er vindt ook een beginslag plaats na elke goal die gescoord wordt.

Tussen de helften vindt de rust plaats die vaak 5 tot 10 minuten duurt.

Welke spiergroepen gebruik je bij hockey

Omdat je bij het hockey de stick gebruikt is dit een sport waarbij het hele lichaam moet werken. Je gebruikt je benen om te kunnen hardlopen. De spieren die hier werken zijn de quadriceps, hamstrings, kuiten en spieren in je billen. Maar ook je bovenlichaam wordt aan het werk gezet omdat je de hockey stick moet vasthouden. Dit betekent dat je core, buikspieren, onderbuikspieren, maar ook rugspieren, biceps, triceps en schouders aan het werk moeten. Wanneer je de stick vasthoudt zijn de spieren in je schouders aan het werk en doordat je veel aan het lopen bent is dit ook nog eens een goede cardio oefening.

Welke supplementen kun je gebruiken bij hockey

Wanneer je aan de sport hockey deelneemt maakt je lichaam gebruik van de fosfaatpoel en van het melkzuursysteem om aan energie te komen. We hebben in het lichaam verschillende energiesystemen en omdat je explosieve momenten afwisselt met langdurige cardio momenten is het lichaam aangewezen op de creatine fosfaatpool. Dat betekent dat creatine supplementen bij kunnen dragen aan de prestaties tijdens hockey. Een mogelijke bijwerking van het toepassen van creatine als supplement bij hockey is de verhoogde kans op kramp.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie