COACH LOGIN
rpm les mills

RPM van Les Mills als cardio en fiets training

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De bekendste les van Les Mills is zonder enige twijfel RPM, wat letterlijk staat voor Raw Power in Motion. RPM is de workout wanneer je wilt afvallen of je conditie en uithoudingsvermogen wilt verbeteren in groepsverband. De les wordt gegeven in een indoor spinningzaal waarbij je op een speciale fiets samen met een instructeur de limieten van je eigen kunnen opzoekt en overtreft. De les wordt zoals gezegd gegeven in groepsverband en doordat Les Mills elk kwartaal met een nieuwe training komt zit er voldoende variatie in de lessen. De lessen worden overigens gegeven op ontzettend opzwepende en krachtige muziek.

De les is gebasseerd op hetzelfde principe als een les spinning. Beide zijn afgeleiden van het buiten fietsen als een wielrenner. De letterlijke vertaling van ‘spinning’ is dan ook ‘snel ronddraaien’ en dat is wat je zeker gaat doen tijdens een les op de fiets.

Geschiedenis Spinning

eerste spinning fietsSpinning is bedacht in de jaren 80 door John Goldberg, die voorheen wielrenner was. Nadat hij betrokken was bij een ongeval omdat hij in het donker aangereden werd tijdens een training voor een wedstrijd, dacht hij dat het beter en veiliger zou moeten kunnen. Hij bedacht een manier waarop hij binnen kon trainen voor zijn wedstrijden. Zo bedacht en ontwierp hij de eerste spinning fiets. Hiermee wilde Johnny het wielrennen nabootsen, maar dan binnen. De fiets die hij ontwierp had in plaats van een voorwiel een verzwaard vliegwiel met 15 kilo die vanaf een weerstandsknop in te stellen was. Op die manier kon hij de intensiteit verhogen indien hij dat wilde. Naast het ontwerpen van de fiets bedacht Johnny Goldberg ook een trainingsprogramma die indoor op de fiets gedaan kon worden. Zijn werk leverde hem erg veel belangstelling op en zo begon hij na een tijdje samen met zijn partner John Baudhuin met de productie van spinning fietsen en lessen.

RPM van Les Mills

De les RPM van Les Mills is eveneens een indoor fietsprogramma zoals spinning ook is, maar dan met speciale choreografie die elke 3 maanden wisselt. De lessen van kunnen en mogen alleen gegeven worden door instructeurs die hier speciale licenties voor gehaald hebben. In tegenstelling tot Spinning, wat in principe door elke instructeur gegeven mag worden. De muziek is gedurende de lessen afgestemd op de choreografie en zorgt voor veel intensiteit en inspiratie. De les RPM heeft vaak een bepaalde structuur dat er als volgt uitziet:

Warming up
Tempo verhoging
Heuvels
Gemixt terein
Klim
Sprint
Terugreis
Stretch

Afvallen met RPM

Er is een groot voordeel van het doen van RPM of spinning, namelijk het aantal calorieen dat je verbrandt. In een onderzoek dat door Les Mills zelf werd uitgevoerd bleek dat je tijdens een les RPM ruim 600 calorieeen kunt verbranden. Hieronder een overzicht van de calorieen die je gedurende de andere lessen verbrandt:

Les Calorieverbruik vrouw Calorieverbuik man
BodyPump 438 589
BodyCombat 417 605
BodyAttack 695 740
BodyStep 575 605
RPM 685 619
BodyJam 377 413
BodyBalance 267 305

RPM Warming up

Zoals bij veel andere sporten is ook bij het fietsen de warming up erg belangrijk. In tegenstelling tot andere sporten kun je bij het fietsen gelijk opstappen en begin je op een laag tempo met geen tot weinig weerstand. Op die manier komt je lichaam in een actieve modus, stijgt je hartslag, je ademhaling en je bloedsomloop. De warming up bij RPM duurt ongeveer 5 tot 10 minuten.

Vervolgens wordt het tempo omhoog geschroefd en zul je er harder aan moeten trekken. Er is op dit moment nog weinig weerstand en ook met je basis conditie zou dit onderdeel van de les nog prima moeten gaan. Je zult merken dat de muziek op dit deel van de les is afgestemd en dit een stuk opzwepender is dan tijdens de warming up.

Na het versnellen kom je aan bij de eerste heuvels en zul je moeten klimmen. Het klimmen doe je door aan de weerstandsknop te draaien zodat het ook echt voelt alsof je een heuvel op berg aan het beklimmen bent. Afhankelijk van de les zal de instructeur aangeven hoeveel weerstand je moet toevoegen. In deze fase is het vaak nog niet nodig om van positie te veranderen en zul je voornamelijk nog zittend de klim door moeten komen. Tijdens het klimmen zul je merken dat je met deze groepsles een groot beroep doet op de beenspieren, vooral de quadriceps krijgen het zwaar te verduren.

Na de eerste klim wordt er een stukje gemixt terrein afgefietst waarbij je weer een beetje tot rust kunt komen. Deze rust wordt afgewisseld door sprintjes tussendoor. Om de snelheid erin te houden worden er vaak na de eerste klim ook interval stukken afgelegd.

Nu ben je aangekomen bij de zware bergklim. De weerstandsknop gaat een heel stuk verder opengeschroefd worden en je zult nu ook echt moeten gaan staan op je fiets om de bergklim te voltooien. De route is aanzienlijk steiler geworden en de muziek is nu intenser.

Na de bergklim volgt de route terug en die staat in teken van herstel. Vlak voordat je afstapt worden er nog oefeningen gedaan om te stretchen. Het stretchen doe je ook als je klaar bent met de les.

RPM voordelen

  • Conditie verbetering
  • Uithoudingsvermogen van de spieren vergroten
  • Vergroten van de spierkracht in de benen
  • Calorieen verbranden, tijdens een les verbrand je maar liefst 850 calorieen in 50 minuten
  • Aanmaak van endorfine waardoor je je gelukkiger gaat voelen

Video RPM Les Mills

Voor wie is RPM geschikt

RPM is een indoor spinning groepsles die in principe voor iedereen geschikt is. Het voordeel is dat je namelijk zelf kunt bepalen hoe intensief je de training maakt door middel van de weerstandsknop. Op die manier kun je zelf als deelnemer van een les zelf de intensiteit afstellen op je eigen lichaam en uithoudingsvermogen. Maar dit betekent niet dat elke les eenvoudig zal zijn want de instructeur zal er zeker voor zorgen dat je je limiet opzoekt en daar overheen gaat. En voor mensen die fitness saai en niet leuk vinden kan RPM juist een uitkomst zijn omdat elke 3 maanden het programma er weer anders uitziet.

Verschil RPM en Spinning

Zoals aangegeven zijn zowel RPM als Spinning beide indoor fietslessen in groepsverband. Het grote verschil tussen beide is dat RPM een gepatenteerde les is en je zonder een licentie van Les Mills hier niet les in mag geven. Hierdoor wordt er een stukje kwaliteit geleverd in de vorm van getrainde instructeurs. Er wordt voor variatie gezorgd middels de 3 maandelijkse choreografie.

Spinning daarentegen kan door elke instructeur gegeven worden. De instructeur mag zelf zijn eigen lessen invulling geven waar dat bij RPM niet het geval is.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reactie

  1. H. van R. op zegt:

    Ik vind het zeer bezwaarlijk dat er geschreven wordt: “Spinning daarentegen kan door elke instructeur gegeven worden”. Ik ben “daarentegen” in zijn geheel “niet” mee eens. Zelfs de uitleg over “Spinning®” is zeer summier beschreven.
    Sommige sportscholen of sportcentra geven aan dat er “Spinning”-lessen worden gegeven.
    Bij navraag aan de docent welke vorm van les hij/zij geeft op een fiets met een vliegwiel, kan/mag je soms meer spreken over “indoor cycling”.
    Indoor cycling is een misschien meer de juiste algemene benaming met een differentiatie naar RPM, Les Mills, Spinning® en free style.
    “Spinning®” heeft zeer zeker richtlijnen. Ten eerste moet het een “Spinningbike®” zijn en de instructeur moet minimaal de basis “Spinning®”opleiding voltooid hebben. Verder wordt je opgeleid tot “master instructeur”.
    De variaties van een les kunen zijn:
    – Endurance
    – Interval
    – Race
    – Recovery
    – Kracht
    Voor meer informatie over Spinning® wil ik je door verwijzen naar Spinning creators of indoor cycling.

Plaats een reactie