COACH LOGIN
effectieve cardio

Trainen en chemo

Wandelen of joggen helpt patiënten met vergevorderde vorm van maagkanker om te gaan met de effecten van chemotherapie.

Chemotherapie en training

Katrin Stücker deed deze bevindingen naar aanleiding van onderzoek voor haar doctoraat voor de afdeling Sports Medicine aan de Goethe universiteit in Frankfurt.

Training als vorm van therapie blijkt een positief effect te hebben op spieren, balans en verminderd aan kanker verwante vermoeidheid. De patiënten kunnen de chemo beter verdragen en de ziekte komt minder vaak terug. Dit effect zou al in eerdere onderzoeken zijn aangetoond. In die onderzoeken keek men echter naar de effecten van training op kankerpatiënten in een vroeg stadium en werd geen onderscheid gemaakt in verschillende soorten tumoren.

Voor dit onderzoek trainden de patiënten 3 keer per week, 50 minuten. Of 5 keer per week 30 minuten. In beide gevallen was de training ‘licht intensief’. Lukte dit niet dan konden ze de training verkorten. De bijwerkingen van de chemotherapie, zoals verlies van gevoel, zwakheid, uitputting, diarree en infecties zorgden ervoor dat de trainingen regelmatig verkort werden of het programma geheel gestopt moest worden.

Voor degenen die het programma wel afmaakten, bleek dit waardevol, ondanks dat sommige trainingen verkort waren of er een tijdje niet getraind kon worden. Spiermassa nam toe, evenals balans, loopsnelheid en kracht van de beenspieren. Ook bleek uit het onderzoek dat de giftige werking van chemo verlaagd kon worden door het bewegen met gematigde intensiteit. Een belangrijk gegeven omdat de dosering van de chemotherapie soms verlaagd moet worden vanwege de klachten door de giftige werking. Soms moet de chemokuur hierdoor soms helemaal gestopt worden.

Knokken

Als je chemotherapie krijgt, zal het niemand verbazen dat je je ziek, zwak en misselijk voelt. Uit dit onderzoek blijkt echter dat het aan te raden is desondanks te proberen actief te blijven. Artsen zouden hiertoe moeten motiveren wanneer patiënten zelf het gevoel hebben dat dit het laatste moment is waarop ze willen bewegen. Dat blijkt onder andere uit wat één van de patiënten Katrin vertelde:

I go walking every morning. It’s good for both my mind and my body and I’m sure it’s contributing to my recovery. I think that if you hadn’t encouraged me to continue exercising I would probably not have dared to push myself so far physically.

Mocht je dit artikel lezen omdat je op een punt staat te beginnen met een chemokuur of hier al in zit: heel veel sterkte en kracht gewenst!

Referenties:

  1. goethe-university-frankfurt.de/65718841/006

Over Kenneth Nwosu

Kenneth Nwosu is gecertificeerd fitness-docent, natural bodybuilder en heeft een achtergrond in oosterse vechtsporten als docent Ryukyu Kobujutsu (Japanse Krijgskunst). Als hoofdredacteur van FITsociety schrijft hij uitvoerig over alles met betrekking tot fitness, bodybuilding, voeding en supplementen. Als fitness fotograaf heeft hij honderden fitness fanaten in hun beste shape vastgelegd.

Plaats een reactie