COACH LOGIN
nut cardio

Waar is cardio goed voor?

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Cardiotraining, is niet alleen een vorm van training die goede resultaten heeft voor je conditie. Er zijn meerdere voordelen van het doen van cardiotraining, dat ook wel bekend staat als aerobe training. Cardiotraining kan ook een anaerobe training zijn, maar dat is vaak het geval bij interval trainingen. Aerobe training betekent dat zuurstof bij de verbranding gebruikt wordt door het lichaam om energie vrij te maken. Een van de eigenschappen van cardiotraining is het doen van langdurige activiteit, op een specifiek, vaak verhoogde hartslag. Welke voordelen cardio met zich meebrengt lees je in ons artikel: waar is cardio goed voor?

De soorten van cardiotraining

Cardiotraining kan een vorm zijn van aerobe training of anaerobe training. Aerobe betekent dat het lichaam zuurstof gebruikt bij deze activiteit, vaak over een langdurige periode met een verhoogde hartslag en een verhoogde ademhaling. Het hart pompt meer zuurstof door je lichaam, waardoor jouw cardiovasculair systeem verbetert wordt. Om op de aerobe training te uit te komen dien je ongeveer op 70 tot 80 procent van jouw maximale hartslag te trainen. Dit dien je voor een periode van 20 minuten te doen. Wil je jouw maximale hartslag berekenen, gebruik dan deze formule voor een indicatie:

Berekening maximale hartslag = 220 – jouw leeftijd in jaren

Bij het doen van aerobe training maakt jouw lichaam aanspraak op zowel koolhydraten als vetten voor de verbranding.

Wanneer je anaeroob traint dan train je zonder zuurstof. Dit is het geval wanneer je hartslag hoger dan 80 procent uitkomt van je maximale hartslag. Deze vorm van training is vaak ter verbetering van kracht, lenigheid of snelheid. Een manier om te herkennen of je anaeroob aan het trainen bent is wanneer je buiten adem raakt. Je kan een anaerobe training ook vaak niet langer dan 2 minuten volhouden. Bij het doen van anaerobe training worden vooral de koolhydraten aangesproken voor de verbranding.

De voordelen van cardiotraining

De populariteit van cardiofitness in de sportschool komen voort uit de vele voordelen die het met zich meebrengt. Hieronder vind je de top 5 voordelen:

Conditie verbetering

Het behoeft geen uitleg dat cardiofitness een positieve invloed kan hebben op de conditie. Immers, het wordt daarom ook vaak conditietraining genoemd. Het doen van cardiofitness, vergroot de maximale opname van zuurstof en zorgt er ook voor dat de energievoorraden in het lichaam groter worden. Verder wordt je lactaat drempel groter, stijgt je vetmetabolisme en nemen het aantal rode bloedcellen toe. Omdat je hart ook sterker wordt, kan je lichaam meer zuurstof doorpompen en dit heeft weer zijn voordeel in het doen van de dagelijkse activiteiten. Winkelen, boodschappen doen, traplopen en naar je werk fietsen, alles gaat je een stuk eenvoudiger af.

Afvallen door cardiotraining

Een van de zaken die je dient te weten wanneer je wilt afvallen, is dat je afvalt wanneer je minder calorieën op de energiebalans hebt dan dat je hebt opgenomen. Een negatief saldo op de energiebalans kun je creeren door minder te eten, of door meer te bewegen. Door het doen van cardiotraining verbrand je energie, vaak in de vorm van koolhydraten en vetten, waardoor je veel calorieën verbrandt en je gewicht verliest. Vaak verbetert hierdoor ook nog eens je stofwisseling, waardoor je vet gaat verbranden in het dagelijks leven in plaats van suikers en koolhydraten. Hierdoor val je niet alleen af, maar blijf je ook op gewicht.

Positief effect op de bloeddruk

Jouw hart pompt het bloed rond door de bloedvaten in het lichaam. Wanneer je aan cardiotraining doet, worden deze bloedvaten onder een hogere druk gezet, omdat er meer bloed door de aders wordt gepompt. Hierdoor verbetert de kwaliteit van de bloedvaten en vaatwanden en kan het in de toekomst beter de bloeddruk reguleren.

Minder kans op hart- en vaatziekten

Doordat je hart en de bloedvaten versterken en verbeteren, nemen de risico’s af op hart- en vaatziekten. Je hart is sterker en zal minder gevoelig zijn voor een hartaanval of hartfalen. En zaken als een beroerte zijn ook minder groot.

Minder kans op botontkalking

Zoals spierweefsel, dat zich continu aanpast, past ook botweefsel zich continu aan. Als je ouder wordt, worden je botten minder sterk en neemt de kwaliteit en dichtheid van de botten af. Dit komt vaak doordat je activiteit niveau afneemt. Wanneer je actief blijft door middel van cardiotraining, worden je botten goed belast en kun je deze vorm van botontkalking voorkomen.

Ken jij nog meer voordelen van cardiotraining? Laat het weten in de comments hieronder

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie