COACH LOGIN
waarom cardio

Waarom cardiofitness

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Omdat er veel uiteenlopende voordelen en redenen kunnen zijn om aan cardiofitness te doen hebben we deze opgenomen in dit artikel. Zo kun je cardiotraining puur gebruiken als warming up voor het krachttrainen, maar cardiofitness kan an sich ook al workout gebruikt worden om de algehele conditie te verbeteren. Tot slot kun je cardiofitness gebruiken als een manier om extra calorieen te verbranden wanneer je wilt afvallen. Genoeg voordelen!

Verbetering van de conditie

Allereerst helpt beweging, of het nu cardiofitness of een andere vorm van sport is, bij het verbeteren van de algehele gezondheid. Wanneer je gaat cardiotraining is dit een vorm van aerobe training. Het verschil tussen aerobe en anaerobe training beschrijven we uitvoering in het artikel hierover, maar waar het op neerkomt is dat er een verschil is waarop de spieren energie verbruiken. Wanneer je begint te bewegen komt er in de eerste minuten geen zuurstof aan te pas om je lichaam energie te leveren. Pas na deze eerste paar minuten, gaat je lichaam zuurstof gebruiken en schakelt om naar de aerobe fase om aan energie te komen. Deze vorm van training is dan ook erg effectief om je algehele conditie te verbeteren.

Gewichtsverlies

Wanneer je vaak aan cardiofitness doet dan komt dat ook vaak neer op langdurige aerobe trainingen. Deze trainingen hebben naast het feit dat ze zuurstof vereisen voor de energielevering ook als voordeel dat er veel energie wordt verbruikt. Deze energieverbranding kan bijdragen wanneer mensen willen afvallen. Wanneer je wilt afvallen ben je afhankelijk van het aantal calorieen dat je dagelijks inneemt en dat je dagelijks verbruikt. Indien je meer calorieen inneemt dan dat je verbruikt zul je aankomen in gewicht. Verbruik je meer dan dat je nodig hebt dan zul je gaan afvallen.

Krachttraining is een mooie manier om aan een negatieve energiebalans te komen, maar dat kun je ook bereiken door middel van cardiotraining. Sterker nog, de hoeveelheid calorieen die je kunt verbruiken door middel van hardlopen liggen in het algemeen hoger dan bij het doen van een uurtje krachttraining. De kanttekening die we hierbij willen plaatsen is dat dit wel erg afhankelijk is van de intensiteit. Maar we durven te concluderen dat cardiofitness een belangrijke rol kan bijdragen wanneer gewichtsverlies een van de doelstellingen is. Hieronder het aantal calorieen dat je verbrand per cardiotraining type:

900 kcal: 1 uur hardlopen bij een tempo van 12 kilometer per uur
750 kcal: 1 uur hardlopen bij een tempo van 10 kilometer per uur
600 kcal: 1 uur hardlopen bij een tempo van 8 kilometer per uur
550 kcal: 1 uur fietsen bij een tempo van 20 kilometer per uur
525 kcal: 1 uur tennis
400 kcal: 1 uur zwemmen

Afwisseling

Wanneer je veel sport in de sportschool en elke dag dezelfde sport omgeving hebt dan is cardiofitness een welkome afwisseling. Zeker in de zomer wanneer de temperatuur gaat stijgen is het fijn wanneer je ook buiten kunt sporten in plaats van de warme fitnesszaal. Hardlopen, fietsen of mountainbiken kunnen hier prima soelaas in bieden.

Tegenwoordig is het met alle fitness apps en technologie ook nog eens een stuk uitdagender om aan cardiotraining te doen. Immers, je kunt eenvoudig zien wat je eigen snelheid was, maar ook die van je vrienden. Runkeeper, runtastic en nog meer apps, zoals Nike Plus hebben hier erg mooie functies die je kunt gebruiken als je de buitenwereld verkiest als jouw sportterrein.

Heb jij andere redenen of voordelen om aan cardiofitness te doen? Laat ze weten in de comments!

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie