COACH LOGIN
cardio training

Wat is cardiofitness

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Er zijn verschillende onderdelen die onder de noemer fitness vallen. Zo kun je trainen op spierkracht, flexibiliteit, lichaamscompositie, spieruithoudingsvermogen en conditie. Conditietraining wordt ook wel cardiofitness genoemd. Het woord “cardio” komt van het Griekse woord “Kardia” dat zoveel betekent als “hart”. In dit artikel duiken we dieper in op wat cardiofitness is en voor wie het geschikt is. Daarnaast duiken we dieper in op de voordelen van cardiofitness, met name wanneer je wilt afvallen.

Voor wie is cardiofitness

Cardiofitness is een trainingsvorm waarbij de conditie verbeterd kan worden en waarbij je calorieën kunt verbranden. In tegenstelling tot krachttraining of de andere explosieve varianten van fitness, wordt er bij cardiotraining een langere sessie afgewerkt en spreekt men ook vaak van duursport. De apparaten waarop je deze vorm van training afwerkt zijn de loopband, fiets, stepmachine of crosstrainer. Ook het roeien is een goed voorbeeld van cardiotraining.

Het voordeel van het doen van cardiofitness is dat het vrij toegankelijk is en is daarom voor een brede doelgroep geschikt. Zowel jonge mensen als mensen van oudere leeftijd kunnen aan cardiotraining deelnemen. Het doen van cardiotraining verbetert je conditie, hartslag en ademhaling. Daarbij kan het bijdragen aan een hogere verbranding van calorieen waardoor je kunt afvallen.

Afvallen met cardiofitness

Door het doen van cardiofitness gaat je lichaam over een langere periode in een actieve modus. Je hartslag gaat omhoog, je ademhaling wordt sneller en je begint te zweten vanwege de energie die vrijkomt. Dit heeft als voordeel dat je energie gaat verbranden, oftewel calorieen. Dit kan leiden tot gewichtsverlies. Dat is een van de redenen waarom cardiofitness vaak wordt ingezet door mensen die als doelstelling hebben om af te vallen.

Vaak behaal je door het eten van minder calorieen sneller een calorietekort. Immers, het verbranden van veel calorieen is intensiever dan het minder consumeren van calorieen. Maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

Na de cardio workout zijn de glycogeen voorraden in je spieren en lever vrijwel leeg en dien je deze zo snel mogelijk aan te vullen met koolhydraten. Daarnaast kan proteine bijdragen aan een sneller herstel:

Resultaat cardiofitness

Hoe frequenter de cardiotraining plaatsvind des te effectiever deze zal zijn. Uiteraard dien je hier wel voldoende rust te houden om je lichaam de tijd te geven om te herstellen, maar het doen van deze vorm van training gaat je conditie aanzienlijk verbeteren. Probeer minimaal 2 keer per week te trainen om op die manier de tijd tussen de trainingen niet te lang uit elkaar te laten liggen. Pas ook je voeding aan zodat je snel resultaat gaat zien, ook fysiek.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie