COACH LOGIN
voorbereiden hardlopen

Zo bereid je je voor op het nieuwe hardloopseizoen

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De lente is begonnen en dat betekent dat ook de temperaturen langzamerhand weer oplopen. Tijd dus om de hardloopschoenen weer aan te trekken en lekker naar buiten te gaan! Maar waar moet je rekening mee houden als je voor het eerst weer naar buiten gaat? We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

Doe het rustig aan

Misschien heb je tijdens de winter de winter helemaal niet getraind of heb je doorgetraind in de sportschool. Hoe dan ook: begin rustig aan. Buiten lopen is altijd weer net even iets anders dan binnen in de sportschool. Zo heb je te maken met wisselende weersomstandigheden en een andere ondergrond. Door rustig op te bouwen, voorkom dat je je al vroeg in het seizoen blessures oploopt. Verhoog je snelheid of afstand dan ook met maximaal 10% per week. Loop dus bijvoorbeeld 5 kilometer in je eerste week en 5,5 kilometer in je tweede week. Een andere manier om op te bouwen is door intervaltrainingen te doen.

Controleer je schoenen

Heb je een heerlijk seizoen achter de rug op je oude hardloopschoenen? Controleer voor je weer van start gaat dan wel of je schoenen nog goed zijn. Volgens onderzoekers zijn je schoenen versleten nadat je er ongeveer 1000 kilometer op hebt gelopen. Als je 2 tot 3 keer per week loopt, zullen je schoenen dus waarschijnlijk na ongeveer 1 tot 1,5 jaar versleten zijn. Vervang je schoenen tijdig, want ook het dragen van de verkeerde schoenen kan voor blessures zorgen.

Ga de uitdaging aan

Heb je in het afgelopen hardloopseizoen het uiterste uit jezelf gehaald? Probeer dit seizoen dan eens iets nieuws om de uitdaging erin te houden. Verlaat de gebaande wegen en ga off-road! Loop over smalle paadjes door de natuur en bedwing natuurlijke hindernissen als heuvels, boomstammen en beekjes. Trailrunning geeft je oneindig veel variatie in landschap, terrein en beleving. Bij het lopen op onverhard terrein is een goede loopuitrusting essentieel. Zorg dus dat je goed bent voorbereidt op jouw eerste trail!

Schrijf je in voor races

Naast blessures, is motivatie de voornaamste reden dat mensen vroegtijdig afhaken als het gaat om hardlopen. Bekijk daarom de Loopkalender en schrijf je alvast in voor een aantal (off-road) races, zodat je een doel hebt om naar toe te werken. Ook hier geldt natuurlijk wel: doe het rustig aan. Houd er rekening mee dat je tijd nodig hebt om te herstellen en dat je de lengte van de race wel aan moet kunnen. Moedig jezelf aan om je doelen uiteindelijk te bereiken, uit psychologisch onderzoek blijkt dat hardlopers die zichzelf aanmoedigen meer zelfvertrouwen hebben en meer zin krijgen om hun doelen te behalen.
Met deze tips ben je weer helemaal klaar om het maximale uit jezelf te halen tijdens het nieuwe hardloopseizoen!

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie