Voordelen van Creatine

Creatine monohydraat wordt als supplement gebruikt om het lichaam sneller in staat te stellen de voor spieren en hersens belangrijke brandstof ATP aan te maken. ATP staat voor Adenosine Triphosphate, in het Nederlands adenosinetrifosfaat. De energie die ATP levert, komt vrij wanneer één van de drie fosfaatgroepen van ATP wordt afgesplitst. Adenosinetrifosfaat verandert daarmee in adenosinedifosfaat (ADP) en één losse fosfaatgroep.

De energie die hierbij vrij is gekomen, kan gebruikt worden voor het samentrekken van de spieren, maar slechts voor een paar seconden omdat de hoeveelheid ATP in de spieren beperkt is. Gelukkig kan er snel nieuwe ATP aangemaakt worden door de aanwezigheid van creatinefosfaat (CP), ook wel ‘phosfocreatine’ (PCr) genoemd. Creatinefosfaat ‘doneert’ (m.b.v. het enzym Creatine Kinase) vervolgens de fosfaatgroep aan ADP waardoor die weer drie fosfaatgroepen heeft in plaats van twee en zo weer ATP is geworden en opnieuw energie kan leveren.

Creatine veelgestelde vragen

Gezien de populariteit van creatine is het normaal dat er ook veel vragen en misvattingen zijn over dit voedingssupplement. Hieronder hebben we de creatine veelgestelde vragen rondom uiteen gezet.

Wat is creatine

Creatine, ook wel kreatine, is een lichaamseigen stof, die aanwezig is in diverse weefsels in ons lichaam, zoals het hart, de hersenen,en sperma en komt van nature voor in vlees en vis. Zo´n 95% van het creatine in ons lichaam bevindt zich echter in onze spieren. Het hart, de hersenen en de testikels bevatten de laatste 5%

Hoe werkt creatine?

Creatine zorgt ervoor dat je langer en zwaarder kunt trainen. Het helpt je om die ene rep extra te behalen. Supplementen kunnen zorgen voor een toename in je creatine voorraad van 10% tot 40%.

Waarom werkt creatine?

Creatine kan werken als energieleverancier voor explosieve trainingen.

Waarom zou ik creatine moeten gebruiken?

Als je je spiergroei of krachttoename wilt realiseren  is creatine een aanbevolen supplement.

Helpt creatine bij spiergroei?

Ja! Creatine heeft de volgende voordelen:

  • Verhoging van vetvrije spiermassa
  • Krachttoename
  • Spierconditie
  • Toename anaërobe kracht en prestaties

Kan creatine helpen bij afvallen?

Ja! Creatine helpt je bij het realiseren van extra droge spiermassa, waardoor het indirect een bijdraagt aan je vetverbranding. Simpel gezegd: hoe meer spieren je aanwint, hoe meer calorieën je verbrandt tijdens je trainingen.

Hoeveel creatine moet ik nemen?

Neem 3 tot 5 gram creatine monohydraat per dag.

Wat is het laden van creatine?

Om zo snel mogelijk resultaat te krijgen is het aanbevolen de eerste 2 weken 10 gram creatine per dag tot je te nemen. Dit heet de laadfase van creatine. Daarna ga je van 10 gram per dag over op 5 gram per dag.

Wanneer en waarom moet ik creatine laden?

Het is aanbevolen om creatine te laden, maar geen verplichting. Zonder laadfase werkt creatine na 4 weken. Wanneer je de laadfase toepast kan creatine al na 2 weken werken.

Houd je veel vocht vast door creatine?

Creatine helpt je cellen om meer vocht vast te houden, wat je prestatie ten goede kan komen. Dit kan bijdragen dat je zwaarder wordt.

Is creatine veilig?

Creatine is wellicht de meest bestudeerde voedingssupplement ter wereld. De resultaten van alle onderzoeken wijzen uit dat creatine geen enkele schadelijke gevolgen heeft voor de gezondheid.

Is creatine veilig voor vrouwen?

Ja! Vrouwen die sterker en meer spiergroei willen is creatine een aanrader.