COACH LOGIN
beste proteine

Wat is de beste eiwitshake

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Whey eiwitten, in de vorm van eiwitshake of andere bron van proteine en de ontwikkelingen van spieren en het realiseren van spiergroei zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.  Er zijn verschillende soorten eiwitshakes verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Met deze post willen we antwoord geven op de vraag: wat is de beste eiwitshake?

Wat is whey?

Whey, oftewel wei zoals het in het Nederlands genoemd wordt, is een bijproduct wanneer kaas geproduceerd wordt. De weivloestof bevat ondermeer whey eiwitten, serum eiwitten, vitaminen en mineralen die we ook in melk tegenkomen. Het whey eiwit wordt ook afzonderlijk verwerkt in bijvoorbeeeld frisdrank, zoals vruchtensap, frisdrank en yoghurtdrank.

De meeste whey eiwitsupplementen komen van koeienmelk en bevatten geconcentreerde whey eiwitten, die min mogelijk lactose en melkvetten bevatten. Daarnaast is whey eiwit een compleet eiwit, wat dus betekent dat de aminozuren die het bevat essentiele aminozuren zijn. Deze zijn nodig voor het herstel van de spieren maar ook voor de opbouw en spiergroei te bevorderen.

Er zijn verschillende vormen van whey proteïne zoals we ook elders op de site al benoemden. Hieronder de soorten proteïne:

  • Whey Concentraat
  • Whey Isolaat
  • Whey Hydroisolaat

Whey Concentraat

De samenstelling en structuur van whey concentraat, wat bekend staat als de goedkoopste whey eiwit, heeft dezelfde structuur als de whey isolaat, maar is minder zuiver en heeft een minder hoge biologische waarde. Dat betekent dat whey concentraat minder goed opgenomen kan worden dan de isolaat.

Whey Isolaat

De whey isolaat is de een na puurste vorm van proteine, verkrijgbaar in de vorm van whey en heeft een zuiver eiwitgehalte van 90%, waardoor het enorm snel opgenomen en verteerd kan worden door het lichaam. Vaak bevat het ook weinig lactose, waardoor deze vorm van wei erg geschikt maakt voor sporters met een lactose intolerantie.

Whey Hydroisolaat

Dit is de meest pure vorm van whey momenteel verkrijgbaar. De hydroisolaat bestaat uit di- en tripeptides, dit betekent dat het is voorverteerd, waardoor het extreem snel wordt opgenomen dan voorgaande whey supplementen. Doordat het voorverteerd is, vind er bijna geen vertering meer plaats na de inname, waardoor de proteine direct naar de spieren getransporteerd kunnen worden. Een ander voordeel is dat het een minder zware belasting vormt op de spijsvertering, door de voorverwerking.

Whey Hydrolisaat is een eiwit wat door enzymen is omgezet naar di- en tripeptiden (voorverteerd). Hierdoor is er nagenoeg geen vertering meer nodig na inname, waardoor de belangrijke spieropbouwende stoffen direct in het lichaam kunnen worden opgenomen. Naast de snelle opname van peptiden in het lichaam is een ander groot voordeel dat er vrijwel geen spijsverteringsproblemen optreden. Vaak hebben de whey hydroisolaten een iets bittere smaak, doordat er zwavelhoudende aminozuren tijdens het process van de voorvertering zijn vrijgekomen. En de prijs ligt vaak wat hoger dan de andere proteine supplementen, vanwege de intensieve verwerking.

Kooptip

Eiwitshake voor of na sporten

Een veel gehoorde vraag is wanneer het beste moment is om een eiwitshake te nemen, want neem je de eiwitshake voor of na het sporten? Feitelijk is er geen exact tijdstip wat het beste is. Er is geen stricte regel dat je direct na je training (dus in de kleedkamer wanneer je klaar bent met je workout) een shake moet nemen. Probeer het een uur na de training te nemen.

Als je voor je training de proteine wilt aanvullen middels een whey shake doe dat dan ruim een uur voor je training. Het lichaam verwerkt proteine op een andere manier dan koolhydraten en vetten en kan aardig wat energie kosten om dit te doen.

Waarom eiwitshakes

De voornaamste reden om gebruik te maken van eiwitshakes is dat je een aanvullende behoefte hebt van proteïne, wat je niet uit je dagelijkse voeding kunt behalen. Supplementen zijn bedoelt ter suppletie, dus ter aanvulling. Ons advies is ook om eerst een uitgebalanceerd voedingspatroon op te stellen, met eiwitrijke voeding zoals kip, kalkoen, biefstuk, kwark, vis of tofoe indien je vegetariër bent. Indien je dan nog niet aan de hoeveelheid proteine komt die je dagelijks dient in te nemen, probeer dan de whey shakes.

Het voordeel van deze voedingssupplementen zitten niet alleen in het gemak en bereiding, maar doordaat de eiwitten verwerkt zijn worden de proteïne ook sneller opgenomen door je lichaam en spieren. Zoals gezegd, het beste moment om een eiwitshake te nemen is er niet, maar de shake na je training is wel een erg belangrijk moment.

Afvallen met eiwitshakes

Een ander doel dan proteïne te gebruiken ter aanvullen van je dagelijkse behoefte, is het vervangen van maaltijden met shakes, om op die manier gewicht te verliezen met eiwitshakes. In plaats van ontbijt, lunch en avondeten worden shakes geconsumeerd, in sommige (crash) dieeten. Dit is vaak effectief omdat de shakes vaak minder energie bevatten dan de maaltijden die voorheen geconsumeerd werden. Hierdoor vermindert de algehele inname van energie en raak je kilo’s kwijt. Feitelijk is dit de gouden regel wanneer je wilt afvallen,  namelijk het realiseren van een energiebalans. Shakes kunnen daar een hulpmiddel voor zijn.

Voor wie zijn eiwitshakes

Dus voor wie zijn eiwitshakes nu bedoeld? Zijn dat de bodybuilders of voor mensen die willen afvallen? Terugkomend op ons eerste deel van de post: proteïne bevatten essentiële aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken en welke nodig zijn om spieropbouw en spierherstel te realiseren. Wanneer je het lichaam wilt helpen in dit process en je dit niet uit je dagelijkse voeding kunt halen, zijn eiwitshakes dus een goed middel. Dit betekent dat het eiwitshakes geschikt zijn voor zowel duursporters an krachtsporters.

Naast deze doelgroep zijn eiwitshakes ook erg geschikt voor mensen die gewicht willen kwijtraken en op die manier hun maaltijden willen vervangen met supplementen die minder calorieën bevatten.

Top 3 beste eiwitshakes

Nu je weet wat proteine supplementen zijn en kunnen betekenen voor jou zetten we hieronder de 3 beste supplementen voor je op een rij.

Whey PerfectionWhey Perfection

Het eigen merk van Body en Fitshop kenmerkt zich door een aantal erg goede supplementen. Het beste product uit hun assortiment is zonder meer de Whey Perfection. De samenstelling van de Whey Perfection is 90 procent whey concentraat en 5 procent isolaat. De laatste 5 procent bestaat uit de whey hydroisolaat. Dit maakt het product vrij divers qua samenstelling en qua smaak worden er geen concessies gedaan. Het is een product dat je kunt gebruiken wanneer je wilt aankomen in spiermassa, voor je herstel of wanneer je wilt afvallen.

Syntha6 IsolateSyntha 6 Isolate

BSN is geen onbekende op het gebied van voedingssupplementen. De bestseller Syntha 6 heeft nu een opvolger gekregen in de vorm van een isolaat. De voorganger bestond uit 6 verschillende eiwitten namelijk: Ei eiwit, -Melk Eiwit Isolaat, Melk Eiwit Concentraat, Micro gefiltreerde whey proteine concentraat, Cross flow gefiltreerde whey proteine isolaat en Whey hydrolisaat. De Syntha 6 Isolate bestaat dus alleen maar uit whey isolaten.

Gold Standard Whey ProteineGold Standard 100% Whey  Proteine

De 3rde maar zeker niet slechtste is de Gold Standard van Optimum Nutrition. Deze whey supplement bestaat uit Microgefilterde Whey Proteine Isolaten, Ion-Exchange Whey Proteine Isolaten, Ultra gefilterde Whey Proteine Concentraten, Hydrowhey en gehydroliseerde Whey Peptides. In de bodybuilding wereld is dit de ongekende nummer 1 en wordt het door veel atleten aanbevolen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

13 reacties

  1. Sjoerd Kunstt op zegt:

    Leuk artikel. Misschien ook leuk om te vermelden dat eiwitshakes ook uitermate geschikt zijn voor oudere mensen die vitaal willen blijven. Oudere mensen hebben minder honger/trek en krijgen zodoende ook minder eiwitten binnen waardoor spieratrofie makkelijker kan optreden.

    • Klopt, en daarnaast zijn eiwitshakes ook ideaal om op gewicht te blijven tijdens kortdurende ziekte (diarree/griep). Ben je misselijk en blijft er weinig binnen, een eiwitshake met water of magere melk houd je vaak wel binnen. Dit voorkomt spierafbraak en gewichtsverlies tijdens griep of andere kortdurende ziekte.

  2. Flory op zegt:

    ik ben een vrouw van 59 jr. ben 1.60
    weeg momenteel 80 kg. welke van die 3 zou u mij kunnen aanraden.
    Alhoewel ik vrij veel loopt tijdens me werk (ouderenzorg) val ik daar niet van af.
    graag een antwoord.

    vriendelijke groet,
    Flory

    • Kenneth Nwosu op zegt:

      Beste Flory,

      Hoewel in dit artikel terecht wordt aangegeven dat proteïne kan helpen bij afvallen, gaat dit artikel nou juist over de snelle typen proteïne die hiervoor minder geschikt zijn. Je kan het beste kiezen voor trage proteïne, bij voorkeur caseïne. Snelle proteïne werkt namelijk meer anabool, zet dus meer spiermassa aan maar kan ook sneller zorgen van meer lichaamsvet (o.a.) door verhoging van insuline. Caseïne zorgt niet voor een dergelijk insulinepiek. Bovendien zorgt het ervoor dat spierafbraak urenlang beperkt wordt, iets dat tijdens afvallen erg belangrijk is omdat minder spiermassa betekent dat je lichaam ook minder calorieën verbrand. Belangrijk om te weten, is dat dit alleen zorgt voor vetverbranding als deze eiwitten een vervanging zijn van koolhydraten. Van de eiwitten zelf val je niet af, maar ze zorgen dus voor behoud van spiermassa én kunnen het hongergevoel verminderen wanneer je je koolhydraat-inname verlaagt. Koolhydraten zetten namelijk sneller om in lichaamsvet. Eén proteine shake met 30gram proteïne zou bijvoorbeeld de vervanging zijn van twee sneetjes brood (zonder beleg).
      Ik heb de link hieronder geplaatst.
      http://www.fitsociety.nl/review/body-en-fitshop/micellar-casein-perfection/
      mvgr,
      Kenneth Nwosu

      • Linda op zegt:

        Ok, dus even voor mij ter verduidelijking; als ik wil afvallen kan ik dat doen door 2 maaltijden te vervangen door een eiwit-shake, en dan is casseïne het beste?

        Voorheen gebruikte ik whey, is dat anders, beter, minder goed?

        Bedankt alvast.

  3. P Driessen op zegt:

    Hallo,
    Sinds een paar maanden fitness ik 2-3 keer per week ongeveer 1,5uur per keer en dan voornamelijk krachttraining. Ik ben 1.60m en weeg 52kg. Mijn doel is strakker worden en ik wil eiwitshakes gaan gebruiken om mijn spieren te ondersteunen. Welke eiwitshakes kan ik dan het beste pakken? Whey of caseïne?

    Met vriendelijke groet,
    P Driessen

    • Personal Trainer op zegt:

      Dag Paula,

      Bedankt voor je vraag.

      Allereerst goed om te horen dat je onlangs bent begonnen met krachttraining. Omdat je nog maar zo kort bezig bent zou ik je willen adviseren eerst de techniek van de oefeningen onder de knie te krijgen om alle oefeningen zo correct mogelijk uit te voeren.

      Daarnaast kun je al veel eiwit uit je voeding halen. Heb je al kritisch gekeken naar je dagelijkse eiwit inname?

      Indien je dat hebt gedaan en je ondervindt moeite om aan voldoende eiwitten te komen per dag, zou je eiwit supplementen kunnen gebruiken. Een goed eiwit supplement dat in veel smaken en porties wordt aangeboden is de Whey Perfection:

      http://www.fitsociety.nl/review/body-en-fitshop/whey-perfection/

      De 2de vraag, of het beter is om caseïne of whey te gebruiken is niet eenvoudig te beantwoorden aangezien dit erg afhankelijk is van je huidige voedingspatroon en jouw doelstellingen. Het verschil tussen deze twee kun je wel lezen in ons artikel:

      http://www.fitsociety.nl/supplementen/proteine/whey-of-caseine/

      Hopelijk heb je hier voldoende aan?

  4. Nasir op zegt:

    Hallo,

    Ik wil heel graag bijkomen, moet ik dan ook eiwitshakes namen in combinatie met fitness en goed eten? of moet ik iets anders innemen?

    • Kenneth op zegt:

      Een “shake” (we bedoelen dan meestal proteïne), heeft alleen zin als deze ter vervanging is van de kalorieën die je anders uit koolhydraten zou halen. Enerzijds om hongergevoel te beperken anderzijds om spierafbraak te beperken. Voor dit laatste is vooral caseïne proteïne geschikt gezien dit voor 6-8 uur spierafbraak beperkt. Snellere, populaire, vormen van proteïne zoals whey. Zorgen kortstondig voor meer groei, vooral na een training. Bovendien verhoogt whey de insulinespiegel meer wat behalve spiergroei ook voor meer vetopslag zorgt. In jouw situatie zou ik daarom caseïne adviseren. Nogmaals dit heeft alleen zin als het ter vervanging is van koolhydraten (die in het lichaam omgezet kunnen worden in vet). Een proteïne shake zelf werkt dus niet als “fatburner”

      Succes,

      Kenneth

  5. henk op zegt:

    Hallo,

    Ik heb vorig jaar ivm afvallen succesvol eiwitshakes gebruikt. Echter kreeg ik snel last van jicht door verhoogde urinezuur. Nu begrijp ik dat er ook ook eiwitshakes zijn die vanuit een andere basis niet het urinezuur verhogen. Klopt dat? Welke producten raadt u mij aan waar de kans op jicht is uitgesloten?

Plaats een reactie