COACH LOGIN
groene thee

Groene thee: gezond afvallen met pickwick

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De positieve effecten van groene thee op de gezondheid zijn door meerdere wetenschappelijke onderzoeken aangetoond. Zo kan groene thee helpen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten en kunnen de polyfenolen de cholesterol aanslag op de bloedvaten verminderen. Daarbij helpt deze thee ook bij het scherper maken en alerter maken van de hersenen. Een aantal voordelen die we zo opnoemen.

Maar er zijn nog meer voordelen. Zo kan groene thee een positief effect hebben wanneer je wilt afvallen. Hoe dat precies komt en hoeveel thee je daarvoor moet drinken lees je hieronder.

Wat is groene thee

Zowel de gewone, zwarte thee als de groene thee worden beiden gemaakt van de bladeren van de camellia sinensis plant, die voornamelijk voorkomt in Zuid-Oost Azie. De wijze waarmee de thee wordt verkregen verschilt. Zo wordt groene thee geproduceert doordat de blaadjes licht gestoomd worden. Bij zwarte thee roostert men de bladeren, waardoor deze oxideren. Door toedoen van deze oxidatie verliest de thee een groot deel van de polyfenolen. Zo bevat groene thee bijvoorbeeld bijna 40 procent polyfenolen en in zwarte thee nog minder dan 10 procent. Deze polyfenolen zorgen juist voor de positieve gezondheids eigenschappen. Overigens komen deze polyfenolen niet alleen voor in thee, maar ook in kruiden, fruit, groente en noten. De polyfenolen zijn eigenlijk chemische verbindingen en hebben een werking als antioxidant.

In de polyfenolen van groene thee zitten de zogenaamde cathechines, die bij onderzoeken op proefdieren erg positieve invloeden hadden op de voorkoming van bepaalde vormen van kanker doordat ze de vrije radicalen neuraliseren. Naar de positieve werking van catechines bij de mens wordt nog uitvoering onderzoek gedaan.

Groene thee als fatburners

Recent onderzoek heeft wel aangetoond dat de catechines een grote rol spelen bij de stofwisseling en op de manier waarop je lichaam met energie en vetten omgaat. Zo helpt het bij het stimuleren van het proces van thermogenese, oftewel het tempo waarin jouw lichaam haar calorieen verbrandt, vergelijkbaar met cafeïne

In een ander onderzoek uit 2005, dat een publicatie kreeg in de American Journal of Clinical Nutrition kregen 35 mannen in Japan onderzocht die catechines toegediend kregen uit groene thee. De mannen hadden dezelfde BMI en qua middelomtrek waren ze ook hetzelfde samengesteld. Deze mannen werden verdeeld in 2 groepen:

Over een periode van 3 maanden dronk groep 1 dagelijks een liter oolong thee (een Chinese theesoort, bestaande uit zwarte en groene thee) vermeerderd met 690 miligram EGCG. Dit staat voor epigallocatechine galaat, en is de belangrijkste catechines die een antioxiderende werking hebben die wel tot 25 tot 100 keer hoger ligt dan Vitamine C.

Over dezelfde periode van 3 maanden dronk groep 2 dezeflde oolong thee, maar met slechts 22 mg EGCG. In deze 3 maanden aten de mannen hetzelfde en kregen ze de opdracht om hun inname van calorieen vrij beperkt te houden.

De belangrijkste onder de catechines is EGCG (voluit epigallocatechine galaat). EGCG heeft een antioxidantenwaarde die 25 tot zelfs 100 maal hoger is dan die van vitamine C en E, op zich al zeer sterke antioxidanten.

Na deze periode van 3 maanden was de eerste groep, die een hogere toediening hadden gekregen van EGCG, het meeste gewicht verloren, namelijk 2,8kg, in vergelijking met groep 2, die slechts 1,5 kg waren afgevallen. Daarbij dient opgemerkt te worden dat bij de eerste groep de BMI gedaald was en het lichaamsvet het sterkst was afgenomen.

Van belang bij het bespreken van groene thee als fatburner is het feit dat veel van de onderzoeken, inclusief bovenstaande, zijn verricht in opdracht van fabrikanten van groene thee. De objectiviteit kan dus betwijfeld worden. In een uitgebreid artikel over groene thee als fatburner komen al deze onderzoeken, maar ook onafhankelijke onderzoeken aan bod. Conclusie van dat artikel is dat de toegevoegde waarde van groene thee wel aangetoond lijkt, maar beperkt is als het gaat om echte resultaten. Groene thee helpt waarschijnlijk om meer af te vallen, maar je bereikt veel meer én sneller met een goed voedingspatroon en voldoende beweging.

Hoeveel thee moet je drinken

De voordelen van groene thee voor de gezondheid zijn dus in diverse onderzoeken aan het licht gekomen, maar hoeveel thee moet je drinken om deze effecten te merken? De minimale hoeveelheid die je dient te nuttigen ligt tussen de 700 en 800 mililiter per dag, afhankelijk van je lichaamssamenstelling. Kleinere mensen hebben minder grote hoevelheden nodig dan grotere mensen. Dat betekent dat je ongeveer 3 tot 5 kopjes thee per dag moet drinken. De kwaliteit van de theebladeren bepalen de kwaliteit van de thee en de effecten die hierbij horen. Kies daarom een goed merk met een hoogwaardige kwaliteit. Een ander bijkomend voordeel is dat je minder honger krijgt als je meerdere malen per dag een kopje groene thee drinkt. Het zorgt er namelijk voor dat je minder trek krijgt.

Conclusie

Samenvattend is het veilig om te concluderen dat er een aantal positieve effecten zijn te herleiden aan de consumptie van groene thee, maar dat er nog verdere onderzoek noodzakelijk is. Het is niet zo dat alleen het consumeren van groene thee zal leiden tot een gezonder bestaan en gewichtsverlies. Gewichtsverlies behaal je immers door meer calorieen te verbranden dan dat je nuttigt, dus is een bewustere inname van je voeding en een verhoogde activiteit noodzakelijk.
Daarbij is er meer onderzoek noodzakelijk naar de positieve effecten van groene thee bij de mens. Wil je je stofwisseling stimuleren, je bloedsuikerspiegel reguleren of je hongergevoel onderdrukken dan kun je gerust een aantal kopjes van deze thee per dag nuttigen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie