COACH LOGIN
cheat meals

Cheat Meals: uitleg, werking en voorbeelden

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Vaak hoor je dat het grootste probleem om verandering in je gedrag en levenspatroon aan te brengen niet de training is, maar om elke dag strikt en goed te eten. Voeding is een elementair onderdeel, naast je training en herstel, van hoe je je sportieve doelstellingen kunt bereiken.

En immers: overal waar we lopen worden we verleid tot het eten van snoep, snacks en andere lekkernijen. Hartstikke lekker natuurlijk, maar niet goed als je een strak, afgetraind fysiek wilt krijgen. In dit artikel willen we iets dieper ingaan in ongezonde maaltijden, de cheat meals.

Wat zijn cheat meals

Alle lekkernij is of zoet of vet en bevat veel calorieën ten opzichte van de grootte van de lekkernij. Met een paar happen heb je veel meer calorieën geconsumeerd dan dat je zou hebben gegeten als je onbewerkt voedsel had gegeten. Dit maakt het zo’n killer voor je fysiek en al helemaal als je wilt afvallen, strakker in je vel wil zitten. De zoete smaak komt daarnaast ook niet van gezonde zoetmakers maar van suiker of fructose. Suiker en fructose zorgen er voor dat we een insuline piek krijgen na het eten. Deze insuline piek is erg nadelig voor een afgetraind fysiek. Hoge insulinespiegels zorgen er voor da ter een enzym wordt getriggerd (het HSD enzym) die verantwoordelijk is voor vetopslag. Naast suikers en fructose is de andere boosdoener het vet dat vaak in deze cheat meals voorkomt. Vetten zijn in principe niet verkeerd, het ligt er aan wat voor soort vetzuren het zijn. Jammer genoeg zijn de vetten in lekkernij vaak transvetten en dit zijn de vetten die we allemaal willen mijden. Bij veel junkfood is zowel de hoeveelheid suiker erg hoog en de hoeveelheid vetten ook. Veel vetten eten terwijl je insulinespiegel hoog is, zorgt er voor dat je lichaam heel inefficiënt omgaat met de voedingsstoffen en veel sneller dit gaat opslaan als vet.

Cheat meals kun je weerstaan met supplementen. Wanneer je namelijk verzadigd bent van een proteine shake, met wel de juiste voedingsstoffen is de kans dat je nog zin hebt in een ongezonde maaltijd niet erg groot.

Waarom zijn cheat meals niet gezond

Nu we weten wat er wel in zit is het ook belangrijk waarom dit soort voeding niet het grootste gedeelte van je voedingspatroon mag bepalen. Deze voeding bevat over het algemeen weinig essentiële bouwstoffen. Je kunt hierbij denken aan weinig eiwitten (bouwstenen van je spiermassa) en weinig of geen essentiële vetzuren (die belangrijk zijn voor o.a je hormoonhuishouding).

De belangrijkste reden waarom veel mensen heel veel moeite hebben met het weerstaan van de verleidingen van deze lekkernijen heeft te maken met onze oerinstincten. Ons oerinstinct is gemaakt om te overleven. Waar vroeger er vaak schaarste was aan voeding is er nu schaarste in overschot. Waar we vroeger elke kans moesten grijpen als er eten aanwezig was is dat nu niet meer nodig, maar zo werkt ons systeem nog wel. Dit systeem wordt daarnaast ook nog eens erg gedreven door stress. Stress betekende overleven vroeger, een stressvolle periode ging vaak samen met voedselschaarste. Ons dagelijks leven bevat heel veel stress met daarop de reactie van het systeem dat daarbij direct op zoek gaat naar eten. Wat voor eten? Juist, eten wat zoveel mogelijk calorieën bevat, want veel calorieën betekent meer energie om te overleven.

Advies cheat meals

Vaak is het zo dat ondanks dat we weten dat al die lekkernijen een minder slimme keuze zijn we ze toch blijven eten. Dan wel omdat ze gewoon erg lekker zijn dan wel dat het makkelijk kan zijn of dat we geen nee willen zeggen wanneer we met anderen zijn. Zorgt dit er direct voor dat je fysiek hier onder gaat lijden is de vraag. Is dat werkelijk waar? Niet als je het slim aan pakt en daar komt de volgende methode bij kijken:

“If it fits your macro’s”.

Dit wil zeggen als je binnen de vooraf bepaalde hoeveelheden macronutriënten blijft die je lichaam nodig heeft zal er geen probleem zijn. Dus je dient hier rekening te houden met de hoeveelheid aan kcal die je tot je neemt. Verder dien je je niet schuldig te voelen na het eten van 1 of 2 cheat meals. De reden hierachter is dat je met cheat meals vaak nog wel voedingsstoffen bevatten die je lichaam kan gebruiken. Het is alleen niet de bedoeling dat de ongezonde maaltijden de overhand gaan krijgen.

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reactie

  1. Beckx op zegt:

    Eens per week of twee weken neem ik een cheat meal. Zo houd ik het ‘gezonde eten’ veel gemakkelijker vol. Door dit te doen eet ik toch voor 95% gunstig. Maar zoals de onderstaande zin al aangeeft is het dus wel beter om dit bij 1 x per week te houden? Leuk weetje!
    “Veel vetten eten terwijl je insulinespiegel hoog is, zorgt er voor dat je lichaam heel inefficiënt omgaat met de voedingsstoffen en veel sneller dit gaat opslaan als vet”.

Plaats een reactie