COACH LOGIN
assisted_pull_up

Assisted Pull Up

8/10 sterren
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Pull ups, of ook wel optrekken, is een bekende oefening waarbij je je gehele lichaamsgewicht omhoogtilt, totdat je met je kin boven een bepaalde hoogte bent. Het is een oefening om voornamelijk de rug te trainen. Pull Ups kun je op meerdere manieren uitvoeren. Zo kun je het alleen doen aan een squat rek, met een spotter, met een barbell of met een assisted pull up machine. Hoe je de handen plaatst bepaalt voor een groot deel de intensiteit van de oefening. De pull up is een zware oefening en kan vaak niet volledig uitgevoerd worden door mensen die net zijn gestart met fitness. Daarom zijn er apparaten die je in staat stellen om de pull up met minder weerstand uit te voeren, de Assisted Pull Up Machine.

Assisted Pull Up

  • Primaire spiergroep: Rug
  • Secundaire spiergroepen: Biceps, schouders
  • Oefening type: Compound
  • Benodigdheden: Assisted Pull up machine
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Assisted Pull up uitvoering

De assisted pull up kun je uitvoeren met een assisted pull up machine of met een spotter. Beide zorgen ervoor dat je minder lichaamsgewicht naar boven hoeft te tillen. Als je de assisted pull up machine gebruikt dien je je schenen of knieën op de steunen te plaatsen. Als je de assisted pull up met een spotter uitvoert, kruis je je enkels en laat je de spotter meehelpen wanneer je jezelf omhoog tilt. De houding van je handen is in beide gevallen hetzelfde: je handpalmen van je af en je grip dient iets breder te zijn dan schouderbreedte.

assisted_pull_up

Verschil Pull Up en Chin Up

Een chin up is een uitvoering van de pull up waar je je grip eveneens iets breder houdt dan schouderbreedte, maar met de handpalmen naar je toe. Hierdoor is de chin up relatief eenvoudiger uit te voeren dan de pull up, omdat je biceps een groter onderdeel vormen van de oefening. Als je de chin up uitvoert zorg dan dat je deze niet vanuit stand, maar vanuit een hangende positie uitvoert. Trek jezelf vanuit de hangende positie omhoog, totdat je kin hoger uitkomt dan de stang waar je je aan omhoog trekt. Laat je gecontroleerd zakken en blijf in de hangende positie. Op die manier houd je continu spanning op de spieren.

Assisted Pull up techniek

  1. De manier waarop je de handen plaatst is erg belangrijk bij de assisted pull up. Wil je een goed ontwikkelde rug en lats, doe dan 4 sets van 10 tot 12 herhalingen.
  2. Als je last krijgt van een brandend gevoel in de spieren van je onderarmen, probeer dan de oefening uit te voeren met je duimen rondom de stang, in plaats van eronder.
  3. Laat je helemaal zakken. Dit maakt de oefening aanzienlijk zwaarder maar zorgt ook voor maximale training van de betrokken spieren, voor het beste resultaat.
  4. Focus op de spiercontractie.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

1 reviews

8/10 sterren
  1. Thomas op zegt:

    Wat is het verschil met de plaatsing van je handen.
    A) Binnenkant pols van je af
    B) Binnenkant pols naar elkaar toe.
    C) binnenkant pols naar je toe.

    Groet,

    Thomas

    0/10 sterren
    Effectiviteit
    Moeilijkheid
    Resultaat

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat