COACH LOGIN
Assisted triceps dips

Assisted triceps dips

WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

De triceps zijn de grote spiergroep van je bovenarm, die op verschillende manieren te trainen is. Zo kun je de triceps trainen met diverse fitness toestellen in de sportschool of je kunt gebruik maken van dumbbells of barbells. Daarnaast zijn er oefeningen die je kunt uitvoeren voor je triceps met alleen je lichaamsgewicht: de triceps dips. Wanneer deze oefening nog te zwaar voor je is kun je beginnen met de assisted triceps dips. De basis uitvoering is in essentie gelijk: je duwt je vanaf een zittende positie omhoog met behulp van je triceps.

Assisted Triceps Dips

  • Primaire spiergroep: Triceps
  • Secundaire spiergroepen: Borstspieren, schouders
  • Oefening type: Compound oefening
  • Benodigdheden: Lichaamsgewicht
  • Kracht type: Push
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

Assisted triceps dips

De Triceps

De musculus triceps brachii is een grote driekoppige skeletspier bij de mens. De spier ligt langs de achterzijde van de bovenarm en bestaat uit de volgende koppen:

  • De lange kop (caput longum)
  • De zijwaartse kop (caput laterale)
  • De middelste kop (caput mediale)

Musculus triceps brachii

De musculus triceps brachii wordt meestal eenvoudigweg de triceps genoemd. Deze term (Latijn voor “driehoofdig”) kan echter gebruikt worden voor elke skeletspier met drie aanhechtingspunten. De triceps zorgt voor ongeveer zestig procent van de massa van de arm. De triceps zorgt voor het strekken van de elleboog en werkt dus tegenovergesteld aan de biceps die voor de buiging zorgt.

De lange kop, het caput longum begint onder de gewrichtskom van het schouderblad (=decavitas glenoidalis), bij een gedeelte dat het tuberculum infraglenoidale genoemd wordt. Deze lange kop zorgt naast de extensieve functie ook voor adductie van de schouder. De beide andere delen (caput mediale en caput laterale) ontspringen aan de rugzijde van hetopperarmbeen (humerus). De spier hecht aan bij het olecranon van de ellepijp.

Uitvoering Triceps Dips

  • Veel mensen zijn zich niet bewust dat er twee manieren zijn om de dips uit te voeren. Je kunt de focus leggen op de triceps of de focus op de borst. Wanneer je voorover leunt spreek je een groter deel van de borstspieren aan. Blijf je met je lichaam rechtop, dan leg je de focus op de triceps.
  • De uitvoering kan op een dip machine, een fitness bankje of als je thuis wilt trainen op een stoel.
  • Zet je handen achter je neer, met de handpalmen van je af.
  • Druk jezelf omhoog. Dit is de startpositie.
  • Laat je langzaam zakken, en houd je hoofd recht zodat je naar voren blijft kijken.
  • Zak totdat je elleboog op ongeveer de hoogte van je schouders is. Druk jezelf vervolgens weer omhoog zonder dat je ellebogen op slot gaan.
  • Herhaal voor het aantal gewenste reps.
  • Er zijn assisted dips machines waar je met je knieen op kunt of waar je in kunt blijven staan om de oefening te doen. De oefening voer je uit door de weerstand in te stellen door middel van het gewicht. Je lichaamsgewicht dient dan als tegenweerstand. Dan pak je de grepen en voer je de oefening uit.
WEEKAANBIEDINGEN
BODY EN FITSHOP

Plaats een reactie

Effectiviteit
Moeilijkheid
Resultaat